שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ההסכם בין הליכוד לבן גביר: הסתה לגזענות אינה עילה לפסילה מהתמודדות לכנסת
החוק שדרכו בג״ץ פסל בעבר את התמודדותם של מיכאל בן ארי וברוך מרזל ברשימת "עוצמה יהודית" בגין הסתה לגזענות ותמיכה בטרור נגד פלסטינים
בן גביר בלשכתו | צילום: עוצמה יהודית

על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית נקבע, כי סעיף 7א' בחוק היסוד של הכנסת ישונה, כך  ש"הסתה לגזענות" לא תהיה עילה לפסילת רשימה או מועמד בבחירות לכנסת. סעיף זה מנע עד עתה את התמודדותם של מיכאל בן ארי וברוך מרזל לכנסת. עם זאת יצוין, כי הסכמים קואליציוניים לא מחייבים מבחינה משפטית ולא ניתן לכפות את יישומם. 

אחרי שיחת "עלה בידי" של בנימין נתיניהו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, התחיל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לסגור את הקצוות בהסכמים עם שותפיו העתידיים לקואליציה ולממשלה השישית בראשותו. לפנות בוקר (חמישי) סיכם נתניהו עם עוצמה יהודית את סעיפי המשא ומתן הקואליציוני ובין היתר סוכם על הקמת יחידה מיוחדת בשב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, שתפעל בשיתוף פעולה בין משרד ראש הממשלה למשרד לביטחון לאומי.

עוד מבחזית החדשות

על פי סעיף זה, השב"כ, שהיה מעורב עד עתה בעניינים ביטחוניים בלבד, יעסוק כעת גם במאבק בפשיעה הפלילית בחברה הערבית. חה"כ בן גביר, השר המיועד לביטחון לאומי, יכהן גם כממלא מקום יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה, בהתאם לדרישה אותה העלה בשבועות האחרונים. 

בנוסף, הודיעה עוצמה יהודית "סוכמו שורה של עקרונות וחוקים שיאפשרו גיבוי מלא לחיילים ושוטרים, החזר המשילות, פיתוח הנגב והגליל, קידום הזהות היהודית במדינה ורפורמה במערכת המשפט". בנוסף סיכמו הליכוד ועוצמה יהודית על הגדלת היקף תקציב המשרד לביטחון לאומי בשבע השנים הקרובות ב-45 מיליארד שקלים. כבר ב-2023 יתווספו חמישה מיליארד שקל לתקציב המשרד.

בן גביר יכהן גם כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. מההסכם עולה כי אם מספר החברים בקבינט יהיה גדול מ-11, עוצמה יהודית תקבל מושב נוסף בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי. בנוסף קיבל יו"ר עוצמה יהודית הבטחה לכהן גם בפורום הביטחוני המצומצם יותר  שהיה ידוע בעבר כ"מטבחון". לבן גביר גם תהיה נציגות בוועדה לבחירת שופטים.

גם יהדות התורה הגיעה להסכמות עם הליכוד. יו"ר אגודת ישראל, השר המיועד לבינוי ושיכון יצחק גולדקנופף, יהיה גם הוא חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. מדובר בנציג הראשון מטעם יהדות התורה בקבינט. מי שמיהר להגיב על כך הוא שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן שאמר "האיש שאמר ש"יותר קשה ללמוד תורה מאשר להיות לוחם בחזית" הולך להשתלב בקבינט המדיני-ביטחוני ובכך לראשונה יו"ר יהדות התורה, מפלגה אנטי-ציונית שמתנגדת בגלוי לשירות צבאי, יושב בוועדה שמשפיעה באופן ישיר על צה"ל וכוחות הביטחון. ביבי, היריקה שלך בפרצופם של חיילי צה"ל עולה על כל דמיון".

כמו כן, על פי ההסכם עם יהדות התורה, יושווה שכרם של עובדי ההוראה בגני הילדים, תלמודי התורה ובתי הספר החרדיים, יוכפל התקצוב לישיבות גדולות, קטנות, וכוללים. תהיה הכרה בלימודים אקוויוולנטים במקצועות של מטפלים פרה-רפואיים בסמינרים לבנות, וכן יהיה סבסוד שכר דירה לגנים ובתי ספר במקומות שבהם המדינה לא הקצתה מבנה לחינוך, וביטול תשלומי מע"מ וביטוח לאומי למשכירי דירות עבור מוסדות כאלה.

למרות ההסכם עם גולדקנופף, שותפו בבחירות האחרונות, יו"ר דגל התורה משה גפני, עדיין מערים קשיים, ובשל כך השבעת הממשלה עשויה להתעכב. אף שהיעד המסתמן היה ביום רביעי בשבוע הבא, ראש הממשלה המיועד יכול לדחות מעט את המועד עד ליום שני בשבוע שלאחר מכן.

עוד מבחזית החדשות

על פי כללי הפרוטוקול, הודעתו של נתניהו לנשיא הרצוג אמש היא רשמית, וצריכה להימסר לנשיא ובמקביל גם ליו"ר הכנסת. מהרגע שההודעה תגיע לכנסת יהיה לנתניהו שבוע להשביע את הממשלה החדשה בהנהגתו, ואם לא, תינתן לו אפשרות לבקש מהרצוג הארכת זמן נוספת. 

בכנס דב לאוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא חינוך אזרחי במערכת החינוך בישראל, שנערך הבוקר התייחס הנשיא הרצוג לשיחה שקיים אמש עם נתניהו ואמר "הוא חזר על התחייבותו לפעול למען כל אזרחי המדינה, איחלתי לו הצלחה. אני מצפה שהממשלה שתקום תעבוד למען כל האזרחים, מכל הקבוצות, ותפעל להרגעת המתחים בתוככי החברה הישראלית בכבוד הדדי עם הרשויות האחרות". עוד אמר הרצוג "היום אני מבקש מכולם, מכל גווני הקשת הפוליטית, מהמחנה המנצח וזה המפסיד, לנסות לקחת צעד אחורה, לראות את השווה לנו כחלק ארוך מההיסטוריה של עם ישראל ובדברי הימים שלנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים