שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הדרוזים זועמים: "מי ששווה מתחת לאדמה צריך להיות שווה גם מעליה"
היוזמה החדשה של הממשלה להעניק עדיפות לערכי הציונות ולימוד התורה מעוררת זעם רב בחברה הדרוזית | לדבריהם מדובר ב"בגידה שאין ממנה חזרה"
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר

אמל אסעד השתחרר מצה"ל בדרגת תת-אלוף לאחר שפיקד על חטיבת מנשה, ובמהלך שירותו נפצע בקרב על החווה הסינית ושכל את אחיו במארב ברצועת עזה. בראיון ל-N12 הוא הביע את תחושתו הקשה לגבי "חוק הציונות" אותו מתכוונת הממשלה להעביר, שצפוי להעניק עדיפות ליהודים במגוון תחומים. לדבריו, מדובר בהפרת הברית בין המדינה לעדה הדרוזית. "בגדו בנו בחוק הלאום ועכשיו בוגדים בנו בפעם השנייה. בגידה שאין ממנה חזרה", אמר אסעד.

עוד הוסיף אסעד: "יש 450 משפחות דרוזיות שכולות שהילדים שלהם נלחמו ונקברו מתחת לאדמה. כשהם שוכבים מתחת לעפר הם שווים לאחיהם היהודים, אבל מי ששווה מתחת לאדמה צריך להיות שווה גם מעליה" לדבריו "בן גביר מדבר בשם הציונות, אבל הוא מבין מה זה ציונות בכלל? הוא והאנשים שלו חושבים שציונות זה גזענות ועליונות. לא אדוני בן גביר, ציונות היא לא גזענות, היא חיזוק העם היהודי בארץ, אבל היא גם שוויון מוחלט בין אזרחי המדינה".

עוד מבחזית החדשות

במסגרת החלטת הממשלה הצפויה, אותה יזמה מפלגת עוצמה יהודית, תינתן עדיפות ליוצאי צבא ובחורי ישיבות בהחלטותיהם של משרדי הממשלה. שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית מתכוון להשתמש בהחלטה זו כדי לאפשר בנייה ולנסות לייהד את הנגב והגליל.

חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, תושב חורפיש שבגליל, תקף את היוזמה החדשה של הממשלה: "אלה שמחוקקים את החוקים צריכים להתבייש ולדעת שהחיים לא יוותרו על כבודם של המתים שמסרו את נפשם על מזבח הציונות ומדינת ישראל. אני דור שלישי של שכול, הדוד שלי הוא החלל הראשון על מזבח הציונות מהעדה הדרוזית, אני בעצמי נושא את שמו של חלל, ולצערי אני אביו של גיבור ישראל שנפל בהר הבית. אני מרגיש שבוגדים בי, אני מרגיש שיורקים לי בפרצוף, אני מרגיש שקוברים אותי מחוץ לגבולות בית הקברות, שמוותרים על האזרחות שלי ואני לא מתכוון לשתוק".

למרות זאת, שנאן מדגיש שהעדה הדרוזית לא מתכוונת לוותר על מקומה ועל זכויותיה במדינה: "מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי, אבל היא גם המדינה שלי. לא יעזור שום דבר לאלה שרוצים לקחת את החלק שלי ממנה. אני ישראלי בכל רמ"ח אברי, ולא מתכוון לוותר על הזהות הזו".

חבר הכנסת לשעבר זיידאן עטשי אמר בתגובה כי: "למפלגות הדתיות יש הזדמנות היסטורית בגלל החולשה של הממשלה להפקיע את כל הזכויות של לא יהודים על קרקעות לטובת הציונות. זה אסון. זה מלחמת עולם על כל העולם. זה דריכה ודריסה לבן הברית היקר והאמיתי ביותר בתולדות היהודים – העדה הדרוזית. זה שבירת כלים, אין מה לעשות. הדרוזים כל הזמן נלחמו על הקיום שלהם, ולכן הם ילחמו על כל היקר להם להישאר על הקרקע שלהם".

ד"ר אמיר ח'ניפס, יושב ראש המרכז הישראלי-הדרוזי וממובילי המחאה נגד היוזמה, הסביר שבחברה הדרוזית חוששים מיחס מפלה מצד משרדי הממשלה בעקבות ההחלטה החדשה. "החשש הוא שההחלטה תבוא לידי ביטוי בכל מערך ומערך שמשותף בין החברה הדרוזית לבין משרדי הממשלה. נבוא למשרדים ויגידו לנו שאם הארגון לא מזוהה עם ערכי הציונות אנחנו לא זכאים לשום תמיכה".

עוד הוסיף ח'ניפס: "התחושה היא שאין עם מי לדבר ואין על מה לדבר. אנחנו רואים ביום-יום את שינוי היחס של החברה הדרוזית כלפי המדינה. זה לא המדינה שאנחנו קשרנו את גורלנו אליה. אנחנו לא נשתוק, נגיש עתירה לבג"ץ, נארגן מחאה. אם החוק הזה יעבור שרי הממשלה יכולים לשכוח מזה שכף רגלם תדרוך באחד היישובים הדרוזים".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. בשביל 450 אנשים שלכם, לא נשנה את אופי המדינה. אבל בתור משרתים לא נבגוד בכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים