שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » הגר"י זילברשטיין שליט"א הכריע: השוכר דירה ללא קליטה סלולרית – אין זה מקח טעות
פסיקה אקטואלית
תופעת חוסר הקליטה בפלאפונים הגיעה לפתחו של הגר"י זילברשטיין שליט"א, שנשאל במי שכר דירה והתברר שאין שם קליטה כלל וטוען שזה מקח טעות, והשיב שאין זה מקח טעות
הגר"י זילברשטיין שליט"א | צילום: באדיבות המצלם

שאלה אקטואלית מאד הגיעה לפתחו של מרן עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א לאור המקרים החוזרים ונשנים בערים ובשכונות שונות ברחבי הארץ אשר אין קליטת פלאפונים חזקה דיה. 

לשולחנו של מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א הגיע מכתב מחתן וכלה, זוג צעיר, ששכרו יחידת דיור קטנה למגורים, ושילמו מראש למשך שנה, והנה יום לאחר החתונה שמו לב שאף אחד לא התקשר אליהם וגם הם לא הצליחו ליצור קשר עם אחרים. עד שהתברר לאחר בדיקות בכל סוגי הפלאפונים והחברות, שאין קליטה ביחידה המדוברת, הם דיברו עם השכנים וגם הם אמרו שזה בעיה ידועה באיזור הזה ובפרט בבניין הזה, יש דירות שיש קצת קליטה ויש פחות, אבל ביחידה שלכם אין בכלל קליטה.

באו בני הזוג וטענו שזה מקח טעות, הרי כל אחד יודע שלכל אחד יש היום פלאפון, וזה הקשר של האדם עם העולם, וברגע שאין אפשרות לשוחח בדירה עם פלאפון הרי זה מום בדירה, וזה עוול גדול שבעל היחידה לא סיפר להם על כך, והם תובעים שיוריד להם מדמי השכירות, וגם רוצים לבטל את המקח ולחפש יחידת דיור אחרת.

מצד שני טוען בעל הדירה, סוף סוף הבאתי לכם דירה הראויה למגורים, יש שם חדרים, מטבח, שירותים מיטות, שולחן וכסאות וכו', אבל טלפון זה דבר חיצוני שאינו קשור לעצם הדירה, ולכן אינני רואה כאן בעיה.

מרן עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א בתשובתו שנדפסה בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' היוצא לאור על ידי כולל 'בית דוד' בחולון, השיב כי אמנם מצינו בשו"ע (חושן משפט סימן רלב סעיף ה) שרק מום בגוף הבית הוא נקרא מום, אבל אם המום אינו בגוף הבית אין זה נקרא מום ואי אפשר לבטל את המקח, ואם כן גם קליטה טלפונית אינו מום בגוף הבית ואי אפשר לבטל את המקח. 

ואמנם שם מדובר באופן שהמוכר מתקן את המום והנידון רק אם הלוקח יכול לבטל את המקח ולומר שאינו רוצה בתיקון המקח, ועל זה אמרו שאם זה בגוף הבית הרי זה מום ויכול לבטל המקח, ואם זה לא בגוף הבית יכול לתקנו ואינו יכול לבטל את המקח. ואם כן בשאלתנו שהמשכיר אינו מתקן את המקח ולא מסדר את הקליטה, אם כן לא מועיל מה שהמום אינו בגוף הבית, אלא צריך לבדוק אם זה נקרא מום או לא, ומבואר בשולחן ערוך כלל בהלכות מומין, שמום הוא משתנה בכל עת ובכל זמן, לפי הנתונים של הזמן והמקום, ואין לזה כללים ברורים, אלא כל דבר שנחשב אצל כולם כמום, אפשר לבטל את המקח, וצריך לתקן זאת, ואם אין זה מקובל כמום אי אפשר לבטל את המקח.

והכריע מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א שלגבי קליטה טלפונית, אמנם כהיום מקובל שלכל אחד יש פלאפון, אבל כל אחד מבין שאין זה תלוי במשכיר, אלא זה תלוי בחברת הטלפונים, ולכן מקובל שכל אחד מטפל בזה בפני עצמו מול החברה, ואין זה קשור לבעל הדירה ואין זה מקח טעות, ולכן גם אינו יכול לבטל את המקח ואינו יכול לדרוש להוריד מהמחיר של דמי השכירות. וגם אינו יכול לבוא בטענות לבעל הדירה למה לא סיפר להם על כך, כיון שהדברים משתנים כל הזמן, וגם השוכר אם רוצה שיהיה לו קליטה צריך להתקשר לחברה שיגבירו את הקליטה באיזור, עד כאן הפסק הברור של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים