שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » הגרי"ד גרוסמן שליט"א: "המשימה שלנו היא להציל את הילדים שלא יסתובבו ברחובות"
עתיד החינוך
את הדברים אמר רבה של מגדל העמק ונשיא מוסדות 'מגדל אור', הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א, בכינוס ההיסטורי "אור לדורות"
הגרי"ד גרוסמן שליט"א בכנס "אור לדורות" | צילום: יוסי רוזנבוים

הכינוס התקיים ביוזמתו ובעידודו בהשתתפות ראשי ערים ואנשי ציבור, במטרה להעמיד פתרונות מעשיים להתמודדות עם אתגרי החינוך הרבים, בהם מענה הניתן במוסדות 'מגדל אור' באמצעות פנימייה בפיקוח המונעת שוטטות ברחובות בשעות הצהרים והלילה. הגרי"ד גרוסמן: "עד עכשיו פעלנו וזכיתי להקים את מוסדות 'מגדל אור' לבנים ו'אפיקי אור' לבנות, בהם אנחנו שוקדים על איך לבנות אותם בשום שכל. ראש העיר בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין: "ראשי העיר מתמודדים עם בעיה קשה של בני נוער נטולי מסגרות ופועלים רבות בנושא, ואני חושב שהראשון שהעלה את המודעות לנושא הזה הוא הרב גרוסמן". ראש העיר אלעד, הרב ישראל פרוש: "אבי הנערים המתמודדים זה מורנו הרב גרוסמן שמביא אור בקצה המנהרה". 

דברי הגרי"ד גרוסמן שליט"א בכנס "אור לדורות" | צילום: יוסי רוזנבוים

לקראת תקופת בין הזמנים, כאשר הילדים הצעירים והנוער יוצאים לחופש, גוברים אתגרי החינוך שמדירים שינה מהורים רבים. נוכח האתגרים ההולכים וגוברים, התכנסו ראשי ערים ואישי ציבור מהרשויות השונות ביוזמתו של הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א, רבה של מגדל העמק ונשיא מוסדות 'מגדל אור'. הכינוס "אור לדורות" התקיים בביתו של הנגיד הח' הרב שמואל הלפרין, אשר אירח את הכינוס לבקשת הגרי"ד גרוסמן. 

מטרת הכינוס הייתה להעלות את המודעות והשיח לבעיית הנוער המתמודד, והדרכים להתמודד עם אתגרי החינוך בקרב בני נוער היוצאים לחופשת בין הזמנים. תקופה זו מהווה כר פורה לבעיות חינוכיות, אשר גוברות בזמנים שאין מסגרות מסודרות עם פיקוח. כדי להתמודד עם הבעיה ולהעלות פתרונות מעשיים, כונס פורום נבחר של ראשי ערים ואישי ציבור מהרשויות השונות. הם שמעו סקירה רחבה על התופעה מהגרי"ד גרוסמן שליט"א שהציג את העשייה הענפה של מוסדות 'מגדל אור' ו'אפיקי אור', הפועלים בדיוק בזירה זו עם מענה שעוטף את הילדים במסגרת תומכת ותואמת. 

בכינוס "אור לדורות" השתתפו הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שליט"א רבה של מגדל העמק ונשיא מוסדות מגדל אור, הרב אברהם רובינשטיין ראש העיר בני ברק, הרב ישראל פרוש ראש העיר אלעד, הרב דן כהן ראש מועצה מקומית רכסים, הרב אליהו גפני ראש מועצה מקומית עמנואל, הרב יצחק רייך סגן ומ"מ ראש מועצת רכסים, הרב יהודה בוטבול מ"מ ראש העיר אלעד, הרב שמחה שטיצברג חבר הנהלת עיריית בני ברק, הרב יעקב זכריהו משנה לראש העיר בני ברק, הרב יהודה עובידי סגן ראש העיר ביתר, הרב שלמה עזרן סגן ראש העיר אופקים, הרב חגי חדד סגן ראש העיר נתניה, הרב אשר שוקר ח"מ העיר פתח תקווה ויו"ר המועצה דתית ראש העין, הרב יוסף חיים קקון מנכ"ל מועצה מקומית רכסים, הרב בנימין שוורץ מנכ"ל עיריית ביתר, הרב יחיקם גמליאל מנהל מחלקת נוער צעירים וקהילה בעיריית אלעד, והרב מיכאל ליבוביץ מנכ"ל מוסדות מגדל אור. 

אבי הנערים המתמודדים

בראשית הכינוס נשא דברים ראש העיר בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין. "כשהרב גרוסמן קורא אני מתייצב מיד", הוא פתח את דבריו. "הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ייקר את הרב גרוסמן ומאד רצה שהוא יהיה הרב הראשי לישראל. הרב גרוסמן השיב לו שאבא שלו, הרב ישראל גרוסמן, לא מסכים. הגרי"ש שלח לשאול את האבא שהיה עמו בידידות והוא אמר שבאמת לא רוצה בכך. היו לרב גרוסמן את כל הסיכויים להיבחר, אבל בגלל כיבוד אב הוא נשאר איתנו לקרב ולהפיץ תורה. כולנו חייבים בכבודו. זו אסיפה חשובה מאד. העירייה ואנשים טובים מנסים לטפל בכל אותם נערים מתמודדים, ואנחנו בדרך הנכונה". 

ראש העיר הוסיף עוד ואמר כי "מצד אחד יש היום ריבוי כבוד שמים והיקפים מרשימים בידיעת התורה. צעירים היום יודעים ש"ס, נבחנים בשיטות שונות. זה לא היה פעם. מצד שני, ברחובות מסתובבים בני נוער שלא יודעים מה לעשות. בטלה מביאה לידי שעמום ודברים לא טובים. אני חושב שהרב גרוסמן היה הראשון שתפס את החשיבות של הטיפול הנכון בנוער הזה. אני מברך אותו על פעילותו הענפה שבזכותה ניגאל במהרה". 

אחריו נשא דברים ראש העיר אלעד, הרב ישראל פרוש. "יש אור בקצה המנהרה עם הרב גרוסמן. כשנכנסתי לתפקידי הגאון רבי שמעון בעדני זצוק"ל אמר לי: 'יש לך בעיה של נוער מתמודד בעיר ואם תטפל בזה תהיה לך הצלחה'. הרבי מצאנז זיע"א מינה את בנו לרב בפולין. כעבור תקופה הוא שאל אותו מה הוא עושה בתפקידו, והבן השיב שהוא מוסר שיעורים. על כך ענה לו אביו: בשביל זה יש מגידי שיעורים. אחרי הרבה שאלות דומות, פנה הבן לרבי ושאל אותו מה למה הוא מתכוון. על כך השיב הרבי: רב צריך לעשות מה שאף אחד אחר לא יודע לעשות. כל אחד מאיתנו יודע לעשות גינות ובניינים, אבל יש דבר שאף אחד לא עושה – לטפל נכון ביהלומים שצריך ללטש. לא תמיד יודעים איך לטפל בהם, אבל עם טיפול נכון הם יהיו הילדים הנוצצים ביותר. אבי הנערים המתמודדים זה מורנו הרב גרוסמן, ואנחנו נלך אחריך כמו אבא במה שצריך". 

פתרון מעשי לאתגרי החינוך

לאחר מכן נשא דברים הגרי"ד גרוסמן שליט"א, שפתח בדבר תורה בשם הרבי מלעלוב. "כשמשה רבינו רוצה להוציא את עם ישראל ממצרים, זה נעשה אחרי 210 שנות עבדות. הוא נדרש לעורר בהם רצון לעזוב את מצרים, ולכן כינס כל ליל שבת אסיפה שבה נוצר הרצון לצאת ממצרים. פרעה רואה מהפכה מתקרבת. 210 שנים של שקט ופתאום קמים מתנגדים. התברר לו שמה שגורם לכך זו ההתכנסות יחד. אז הוא אמר להם: 'לא תאסיפון לתת תבן לעם'. במקום ו' כתוב א'. לא תאספון לתת תבן. מלשון תבונה. ההתאספות מביאה לתבונה. עצם ההתכנסות כדי לצאת ממשבר מביאה תמורה". 

הגרי"ד שליט"א הודה למשתתפים שנרתמו למטרה החשובה וציין כי: "מיותר שאתאר את המצב. הוא חמור ביותר. אני חושב שלא כולם מודעים לגודל הבעיה. הפכתי בשנים האחרונות להיות כתובת להורים רבים שפונים מה לעשות עם הילדים. אנשים מחפשים איפה אפשר להיתלות ולהינצל. אלה מקרים שמגיעים אלי מדי יום, ולכן אמרנו שחייבים להתכנס ולחשוב מה עושים. עד עכשיו פעלנו וזכיתי להקים את מוסדות 'מגדל אור' לבנים ו'אפיקי אור' לבנות. שם אנחנו שוקדים על איך לבנות אותם בשום שכל. מדובר בילדים טובים ורגילים שהבעיה שלהם זו הסביבה, החברים או הבית. ב'מגדל אור' נותנים להם אהבה וטיפול. לפעמים בבית לא יודעים לחנך בהתאם לדור וכך נופלים מכל הסוגים. בנוסף, הקמנו את כפרי הנוער 'זוהרים' ו'זוהרות' בהשקעה של עשרות מיליונים. נמצאים שם ילדים מהמשפחות הטובות ביותר שלאחר מכן משתלבים במוסדות טובים ואיכותיים". 

כשאתגרים אלו מול עיניו, החליט הגרי"ד גרוסמן לכנס את האספה ולהציג את הפתרון. "המשימה שלנו היא להציל את הילדים שלא יסתובבו ברחובות. לצורך כך יש פנימייה של 'מגדל אור' הנותנת מענה בדיוק לבעיות כאלה. הבעיה מתחילה בבית – היכן מסתובב הילד, עם מי הוא מתחבר. אם אין פיקוח 24 שעות על הילדים, עלולות להיווצר בעיות חינוכיות. ב'מגדל אור' הם מקבלים את כל המעטפת שהם צריכים, עם הרבה חום ואהבה, ששומרת ומגוננת עליהם מפגעי הרחוב ומעמידה את הדורות הבאים". 

לאחר מכן יעקב דניאל עמרני, אחד מתלמידי הישיבה שלמד בה מכיתה ו' וכיום כבר לומד בישיבה גדולה, שיתף בסיפורו האישי המרגש שהמחיש את גודל החשיבות של פעילות 'מגדל אור'. "הגעתי ממשפחה רגילה לחלוטין עם אבא שמתמסר כל חייו לתורה, אבל ההורים לא ידעו להתמודד איתי. הם רצו לשמור עלי. לא ידענו אז מה זו פנימייה, אבל ההורים שמעו על מקום שבו הנוער לא יוצא לרחוב ושלחו אותי ל'מגדל אור'. בהתחלה היה קשה, אבל דאגו לי ומאד מהר השתלבתי שם ואני אסיר תודה על כך". 

בסיום הכינוס הציג המארח הרב שמואל הלפרין בפני הנוכחים את פרויקט המשניות הגדול שייסד – "הדף היומי" במשניות המחולק לפי ימים עד לסיום הש"ס. הגרי"ד גרוסמן שיבח את היוזמה החשובה שמעודדת לימוד משניות באופן נגיש לכלל הציבור.   

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים