שיתוף
תגובות
כללי » דרמה: האם ארה"ב לקראת חדלות פירעון?
לארה"ב נותרו ימים ספורים עד לחדלות פירעון | ביידן והפובליקנים בקרב האשמות: "מוכנים להרוס את הכלכלה למען הבחירות"
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב | צילום: BiksuTong, שאטרסטוק

הנשיא ג'ו ביידן אמר לכתבים בתום פסגת ה-G7 כי בכוונתו להתקשר למנהיג הרפובליקנים קווין מקארתי מהמטוס הנשיאותי בניסיון להגיע לפשרה על תקרת החוב הלאומי שתמנע פיגור בתשלומים פדרליים – ופגיעה ודאית בכלכלה. לפני המראתו תקף: "הם סבורים שהאשמה תיפול עליי וזו הדרך להבטיח שלא אבחר מחדש".

הנשיא ג'ו ביידן ומנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים האמריקני, קווין מקארתי, היו צפויים לשוחח אתמול (ראשון), יומיים לאחר שהחשש מפני חדלות פירעון של המעצמה הגדולה בעולם, שהפך למוחשי ביותר בעקבות פיצוץ השיחות על העלאת תקרת החוב הלאומי.

עוד מבחזית החדשות

ביידן אמר כי בכוונתו לשוחח עם מקארתי מהמטוס הנשיאותי בדרכו חזרה לוושינגטון מוועידת ה-G7 ביפן, שבה נכח בסוף השבוע. "תהיה לנו הזדמנות לדבר במהלך היום," אמר הנשיא לכתבים. ביידן תכנן לערוך ביקור היסטורי בפפואה גינאה החדשה ולאחר מכן להמשיך לאוסטרליה, אך משבר תקרת החוב הוביל לביטול התוכניות.

"הגיע הזמן שהרפובליקנים יפנימו שאין תרחיש שבו אנחנו מגיעים לפשרה שמבוססת רק על צד אחד של המתרס הפוליטי", אמר ביידן במסיבת העיתונאים. לדבריו הוא הסכים ללכת לקראת הרפובליקנים כאשר הודיע שיסכים על קיצוץ בהוצאות הממשל. "עכשיו הגיע הזמן שהצד השני יתקדם מעבר לעמדה הקיצונית שלו" טען.

ביום שישי נטשו הרפובליקנים בזעם את השיחות וטענו כי ממשל ביידן לא מוכן לקבל את דרישתם להגבלה משמעותית במימון תכניות פדרליות בתחום הבריאות והרווחה. ממשל ביידן, שלא רוצה לפגוע בבייס הדמוקרטי לקראת הבחירות של 2024, דורש קיצוצים קטנים יותר וגם העלאת מיסים כדי להגדיל את הקופה הציבורית. אך למרות הפיצוץ, ביידן אמר כי הפיצוץ הוא זמני ונבע מכך שהוא נעדר מוושינגטון.

"אני מקווה שהיו"ר פשוט רוצה לחכות ולשוחח איתי ישירות. אני מחכה לראות אם זה נכון", אמר ביידן.. כך או כך, בשבת צייץ מקארתי כי האשמה לפיצוץ היא של הממשל ש"הלך צעד אחורה" ואף האשים: "ביידן מוכן להיות הנשיא הראשון בהיסטוריה שהגיע לחדלות פירעון רק כדי לא לעצבן את הסוציאליסטים הרדיקליים ששולטים במפלגה הדמוקרטית כרגע".

בחלוף יממה, ביידן השיב באותו מטבע ואמר כי המפלגה הרפובליקנית היא זו שנשלטת על-ידי קיצונים פופוליסטים הנאמנים לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להיות המועמד של המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בשנת 2024. "אני חושב שחלק מהם בבית הנבחרים מודעים היטב לנזק הנוראי שייגרם לכלכלה אם זה יקרה [חדלות פירעון] אך בגלל שאני נשיא והכל רשום על שמי, הם סבורים שהאשמה תיפול עליי וזו הדרך להבטיח שלא אבחר מחדש".

כזכור, בממשל האמריקאי מתריעים מזה כמה שבועות שאם הקונגרס, שאחד מבתיו נשלט על ידי המפלגה הרפובליקנית, לא יעלה את תקרת החוב, לא יהיה לממשל האמריקאי דרך לממן את ההתחייבויות שלו בכל הנוגע לתשלומים הקבועים להחזרת הלוואות שנטל. המשמעות עשויה להיות חדלות פירעון שתזעזע את הכלכלה וככל הנראה תוביל להורדת דירוג האשראי של ארה"ב, על כל המשתמע מכך.

עוד מבחזית החדשות

הסיבה לכך שארה"ב צריכה ליטול עוד ועוד הלוואות, בדמות של אגרות חוב ועוד אמצעים היא, שיש לך גירעון תקציבי קבוע, כלומר יש לה פחות מידי כסף זמין מכסף שהיא צריכה להוציא על תשלומים שוטפים, ואם תקרת החוב לא תשונה, כנראה שכבר בתחילת יוני לא יהיה לממשל דרך לממן את הגירעון השוטף. למעשה כבר לפני כמה חודשים ארה"ב הגיעה לתקרת החוב באופן רשמי, אך משרד האוצר האמריקאי הצליח לממן את הגירעון באמצעות כספים קיימים ולא דרך הלוואות חדשות על ידי הסטת משאבים. עתה, האמצעים המיוחדים האלו כנראה לא יספיקו וארה"ב עשויה בפעם הראשונה בהיסטוריה להיות במצב של פיגור תשלומים.

ההערכה היא שמקארתי בסופו של דבר יצליח להעביר חקיקה בבית הנבחרים הודות לסיוע מצד הדמוקרטים, אך הדרמה תימשך עד הרגע האחרון, כפי שהיה לפני יותר מעשור, כאשר בבית הלבן ישב נשיא דמוקרטי אחר, ברק אובאמה ובית הנבחרים היה גם הוא רפובליקני.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים