שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » דרמה במערכת הפוליטית: בג"ץ קבע – אריה דרעי לא כשיר לכהן כשר
בית המשפט העליון קבע היום ברוב של 10 מול 1 כי מינויו של דרעי לשר פסול בגין "חוסר סבירות קיצוני" | השופט יוסף אלרון היה בדעת מיעוט
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואריה דרעי | צילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

בג"ץ הכריע היום (רביעי) בצהריים, ברוב של 10 מול 1 כי יו"ר ש"ס אריה דרעי פסול מלכהן כשר בממשלה. השופט יוסף אלרון נשאר בדעת מיעוט בהחלטה שעל רה"מ לפנות ליו"ר ועדת הבחירות בבקשה שיכריע בסוגיית הקלון. בפסק הדין נכתב כי "שיקול הדעת הרחב של ראש הממשלה למנות שר, אין משמעו שיקול דעת בלתי מוגבל וגם החלטות הנוגעות למינוי שרים אינן חסינות מביקורת שיפוטית וכפופות לכללי המשפט המנהלי".

השופטים קבעו בהחלטתם שמינוי דרעי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, בין היתר בשל הרשעותיו הפליליות בעבר ובשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, ולפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים. חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח המצג האמור, שהשפיע על תוצאותיו של ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר בהתאם לכללים ולעקרונות של הגינות ויושר.

עוד מבחזית החדשות

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות סברה, שבית המשפט אמור להתערב בהחלטה למנות שר בממשלה או להעבירו מתפקידו רק במקרים חריגים ומצומצמים, אך נסיבות עניינו של דרעי הן חריגות ביותר "ואין מנוס מן הקביעה שאי העברתו של דרעי מתפקידו חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות".

עוד קבעו השופטים בהחלטתם, כי השיקולים הפוליטיים שעמדו לנגד עיניו של ראש הממשלה בהחלטתו למנות את דרעי לשר, נושאים משקל משמעותי, בפרט בהינתן שיקול הדעת הרחב של ראש הממשלה בתחום זה, העובדה כי דרעי ורשימת ש"ס זכו לאמון הבוחר בבחירות האחרונות, והעובדה שהממשלה זכתה לאמון הכנסת. למרות זאת, קבעו השופטים "ואולם, שיקול דעת רחב אין משמעו שיקול דעת בלתי מוגבל, ובהתאם לפסיקה רבת השנים בהקשר זה, גם החלטות הנוגעות למינוי שרים, בדומה לכל החלטה מנהלית אחרת אינן חסינות מביקורת שיפוטית וכפופות לכללי המשפט המנהלי".

עוד קבעה הנשיאה חיות בהחלטתה: "לא בנקל יתערב בית משפט זה בהחלטה למנות שר בממשלה או להעבירו מתפקידו, והביקורת השיפוטית בהקשר זה שמורה למקרים חריגים ומצומצמים בלבד. כלל מחמיר זה עולה מפסקי הדין של בית משפט זה מאז הלכת דרעי-פנחסי. בכולם מצא בית המשפט כי אין מקום להתערב בעניין מינויים כאמור בנסיבות שנדונו".

חיות הדגישה שהפעם שונים הם פני הדברים: "מדובר באדם שהורשע בעבר בעבירות חמורות ביותר שבוצעו בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים. הוא ריצה בגינן עונש מאסר בפועל וחזר לחיים הפוליטיים. אך הוא שב לסורו וביצע עבירות מס בעודו מכהן כחבר כנסת. בגין עבירות אלה הוא הורשע אך לאחרונה בפסק דין חלוט, ובגזר הדין צוין, על רקע הצהרותיו שלו, כי לא יעסוק עוד בכספי ציבור. בנסיבות אלה, דבק במינויו של דרעי לשר בממשלה ה-37 פגם של חוסר סבירות קיצוני משום שהוא עומד בסתירה חמורה לעקרונות היסוד אשר מן הראוי כי ינחו את ראש הממשלה במינוי שרים".

זו אינה פעם ראשונה ששופטי בג"ץ דנים בעתירות נגד מינויו של דרעי לשר. גם בעת שהוגש נגדו כתב האישום הראשון בגין שוחד, שופטי בג"ץ קבעו שהחלטת רה"מ לשעבר יצחק רבין ז"ל שלא לפטר אותו לוקה בחוסר סבירות, ודרעי נאלץ להתפטר. לאחר שדרעי ריצה עונש מאסר, תקופת הקלון הסתיימה והוא חזר לחיים הפוליטיים, הוגשו עתירות נוספות. בג"ץ דחה את העתירות הללו.

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

  1. קראתי קצת את פסק הדין ואנסה לתת תובנה שונה
    א. כל השופטים שפסלו בגלל חוסר סבירות הם שמאלנים גאים שסבורים שרק מה שסביר בעיניהם הוא סביר וההתמודדות איתם היא ב2 דרכים 1. ביטול עילת הסבירות. 2. גיוון הדעות בבית המשפט ומינוי שופטים עם דעות סבירות ימניות…
    ב. השופטת ברק ארז ואליה הצטרפו מינץ שטיין ועוד נכנסו לעובי הדיון על המהלך שעשה דרעי שרימה בבית המשפט בדיון על הסדר הטיעון שעזב את החיים הציבוריים כחכ או שר ובכך סינדל את בית המשפט מלדון בשאלת הקלון.
    בא נאמר את האמת הם צודקים דרעי עשה פה מהלך שנועד להתחכם על המערכת וזו בהחלט סיבה לפסול את מינויו עד שהוא יחזור להליך הנדרש והוא דיון בעניין הקלון.
    אבל וכאן האבל הגדול לדרעי לא היתה ברירה!!!דרעי לא פושע יותר מאחרים בכנסת. הוא עבר עינוי דין מטורף 6 שנים על תיק שאצל אחרים נסגר מיידי בכופר קטן המערכת רדפה אותו כמו שהיא רודפת את נתניהו ואחרים בימין. אני לא חושב שכולם הם טלית שכולה תכלת, אבל פרקליטות שמקדמת תיקים רק נגד אנשים בצד אחת של המפה היא פרקליטות שמנסה לשלוט בדרכים של מאפיה! כאן הבעיה ולכאן נדרש פתרון!!! הפרקליטות צריכה בניה מחדש יותר מהר ויותר דחוף ממערכת המשפט, מקווה מאוד לוין ורוטמן "על זה" כי זה בגדר פיקוח נפש….

    1. איזה התחכמות דרעי עשה? מלכתחילה הם חיפשו סיבה להתעלק עליו, ובעבירה שמצאו זה אפילו הוגדר כ "עכברון" בעיני היועמ"ש.
      ח"כ טרורירסטים ששטו למרמרה, שקראו לרוצחים משכם "שהידים גיבורים",ח"כ שהבריח טלפונים לאסירים ביטחוניים-לא נפסלו…הם נגועים מכף רגל עד ראש, ולכן חייבים את הרפורמה באופן מיידי

  2. יאללה, רפורמה משפטית בכל הכח…!! 10 שופטים קובעים כי 400,000 איש אינם "סבירים"
    איפה נשמע דבר כזה??

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים