שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » דיווח: עיראק שימשה כבסיס להלבנת כספים עבור איראן
ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הבנק המרכזי של ארה"ב החל לאחרונה לפקח על עסקאות בינלאומיות של בנקים בעיראק על מנת לצמצם העברות כספיים לא חוקיות לאיראן
שלט חוצות ברחבי עיראק | צילום: צילום מסך

הערב (חמישי) דיווח ה"וול סטריט ז'ורנל" כי אזרחים עיראקים מפנים אצבע מאשימה נגד ארצות הברית בעקבות הזינוק במחירי המזון והסחורות המיובאות והיחלשות המטבע העיראקי במדינה.

על פי הדיווח, הבנק המרכזי של ארה"ב החל לפקח באחרונה, על עסקאות בינלאומיות של הבנקים בעיראק. גורמים בארה"ב ובעיראק טוענים כי בכוונת הפדרל ריזרב לצמצם את הלבנות ההון והעברות הכספים הלא חוקיות לאיראן ולמדינות אחרות במזרח תיכון. לאחרונה, צנח המטבע העיראקי ב-10% מול הדולר, מה שגרם לזינוק במחירי המזון והסחורות המיובאות ולהיחלשות הדינר העיראקי.

עוד מבחזית החדשות

בכיר לשעבר בבנק המרכזי של עיראק טען כי במשך כ-20 שנה השתמשו במערכת הפיננסית של בגדד באותה שיטה, אולם שינוי המדיניות של הפדרל ריזרב הובילה למשבר בתוך הכלכלה העיראקית. ראש ממשלת עיראק טען שהפד פוגע בעניים ומאיים על תקציב 2023. בכירים עיראקים בעלי קשרים באיראן תקפו את המדיניות האמריקאית וטענו כי "כולם יודעים איך האמריקאים משתמשים במטבע כנשק להרעיב אנשים".

על פי הנהלים החדשים, הבנקים העיראקים חייבים לבצע את העברות הכספים בדולרים בפלטפורמה מקוונת חדשה דרך הבנק המרכזי בבגדד, שנמצא תחת המעקב של הפד. גורמים בעירק מצינים כי המערכת נועדה לצמצם את השימוש במערכת הבנקאית של עיראק להברחת דולרים לטהראן, דמשק ולמקלטי הלבנת הון במזרח התיכון.

פקידים אמריקאים לחצו על עיראק במשך שנים לחזק את הפיקוח על הבנקים. ב-2015, סגרו הפדרל ריזרב ומשרד האוצר האמריקאי, באופן זמני את הזרמת מיליארדי הדולרים לבנק המרכזי של עיראק בגלל החשש שהמטבע יגיע לבנקים האיראניים ואולי יוזרם לדעאש. האדי אל סלאמי, חבר הפרלמנט של עיראק המכהן בוועדה נגד שחיתות, אמר כי המפלגות והמיליציות בעיראק שולטות ברוב הבנקים ומשתמשות בהן כדי להבריח דולרים למדינות אחרות.

את השפעת הפיקוח ההדוק על הבנקים, ניתן לראות בעיקר בירידה התלולה בעסקאות בדולרים של הבנקים העיראקים. בעוד שבחודש אוקטובר אשתקד, היקף ההעברות היומיות של עיראק דרך הפד ומוסדות אחרים בחו"ל עמד סביב 224 מיליון דולר. בחודש האחרון היקף ההעברות עמד רק על 22 מיליון דולר, ירידה של כמעט 90%.

עוד מבחזית החדשות

בנקאים וסוחרי מטבע עיראקים טענו שהנהלים המחמירים נועדו לסגור תוכניות המשמשות "להלבנת דולרים". לדבריהם, יבואנים מזייפים חשבוניות עבור סחורות שמעולם לא הגיעו לעיראק, אלא משולמות בדולרים שזורמים לנמענים לא ידועים מחוץ למדינה.

כזכור, ב-2004 סייעה ארה"ב להקים את הבנק המרכזי של עיראק והדולר האמריקאי הפך במידה רבה למטבע הראשי של המדינה. מידי כמה חודשים מעבירים האמריקאים משטחים של דולרים לשימוש אזרחי עיראק.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים