שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » דיווח דרמטי: לפוטין היה מידע מקדים על המרד אך הוא היה "משותק" בשעות הראשונות
מרד כוח וגנר
העיתון וושינגטון פוסט דיווח כי פוטין וההנהגה הבכירה בקרמלין לא הצליחו לתפקד בתחילת המרד של פריגוז'ין ואנשיו, למרות מודיעין מוקדם ואפילו היערכות הגנתית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו | צילום: פייסבוק

על פי דיווח בעיתון הוושינגטון פוסט, בשעות הראשונות של המרד הדרמטי שהתרחש ב-24 ביוני, שבו התקדמו לוחמי כוח וגנר במהירות והשתלטו על חלקים גדולים ברוסיה, היה פוטין בהלם והתקשה לקבל החלטות כיצד להגיב. על פי הדיווח, פוטין וההנהגה הבכירה במוסקבה לא נתנו הוראות פעולה, והייתה אי בהירות גדולה בכל הנוגע לדרכי הפעולה וההתמודדות עם הסיטואציה החריגה.

בעוד שבעולם כולו התקבל המרד בהפתעה גדולה, לקרמלין היה מידע מודיעיני מקדים על התוכניות של פריגוז'ין, מספר ימים לפני פרוץ המרד. סוכנויות הביטחון ברוסיה עדכנו את פוטין ישירות על התוכניות והאפשרות למרד, וננקטו צעדים שונים כמו חיזוק מערך הביטחון במתקנים שונים בקרמלין ובמוסקבה, ואפילו סופקו כלי נשק ואמצעי לחימה נוספים לכמה מוקדים ספציפיים, כך על פי גורמי ביטחון ומודיעין באוקראינה ובאירופה.

עוד מבחזית החדשות

לדברי אחד המקורות "לפוטין היה זמן לקבל את ההחלטה לחסל את המרד ולעצור את מארגניו. אבל איך שהוא התחיל היה שיתוק בכל הרמות. פשוט היו תדהמה ובלבול, במשך זמן ממושך איש פשוט לא ידע כיצד לנהוג וכיצד להגיב". הדיווח דומה לדברים שהשמיע בשבוע שעבר ביל ברנס, ראש ה-CIA, שאמר כי ברוב 36 השעות של המרד, נראו מקבלי ההחלטות ברוסיה "נסחפים".

עוד דווח, כי בשל מה שנראה כ"שיתוק" של פוטין ומקבלי ההחלטות הבכירים ברוסיה במהלך השעות הראשונות של המרד, גורמים רבים בדרגות נמוכות יותר ברוסיה פשוט נאלצו לקבל החלטות על דעת עצמם. סוגיה זו עשויה להסביר את העובדה שלוחמי קבוצת וגנר השתלטו ללא קרב על העיר הגדולה והחשובה רוסטוב, בדרום-מערב רוסיה, שם ממוקמת אחת ממפקדות הצבא הגדולות והחשובות ביותר המשמשת לפיקוד על הלחימה באוקראינה.

"ללא הוראות והכוונה ברורות, המפקדים בשטח פשוט החליטו שלא להיקלע לעימות", דווח. רבים מהכוחות המוצבים בשטח פשוט לא הצליחו להאמין שהרעיון של מרד כזה אכן אפשרי ללא שום תמיכה או ידיעה או שיתוף פעולה מצד הקרמלין. כל זאת, למרות הדברים של פוטין באותו בוקר של יום שבת 24 ביוני כי האחראים למרד "יועמדו לדין" והחקירה הפלילית בעניינו של פריגוז'ין שנפתחה כבר בערב הקודם.

ההערכה המרכזית כיום היא שמידת התיאום ושיתוף הפעולה ברוסיה שזכה לה פריגוז'ין בימים שלפני המרד היא ככל הנראה גדולה בהרבה מהידוע. ככל הנראה, פריגוז'ין שגה לחשוב כי יזכה בתמיכה אדירה ברחוב הרוסי ובעיקר בשדרת הפיקוד הרוסית, ולכן הרגיש בטוח מספיק כדי לצאת לפעולה המדהימה, שהסתיימה ברגע בתוך כמה שעות.

עוד מבחזית החדשות

ככל שעובר הזמן, נראה כי פריגוז'ין זכה למידה לא מבוטלת של שיתוף פעולה בקרב הקצונה הבכירה בצבא. גנרל סרגיי סורוביקין, אחד המפקדים הבכירים שהובילו את המלחמה באוקראינה, עדיין נתון ככל הנראה במעצר, יותר מחודש לאחר שנראה בפעם האחרונה.

בימים אלו ממשיכים לוחמי קבוצת וגנר להגיע לבסיס החדש שהוקם עבורם בבלארוס. אתמול דיווחו מקורות אופוזיציה בבלארוס כי השיירה ה-11 של לוחמי קבוצת וגנר הגיעה לבסיס החדש שהוקם באזור אוסיפוביצ'י, ואתמול, לראשונה, גם הגיעו עם הלוחמים רכבים צבאיים משוריינים כבדים. לפני כשבועיים הודיע משרד ההגנה הרוסי כי אסף יותר מ-2,000 רכבים ואמצעי לחימה מאנשי קבוצת וגנר, כולל טנקים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים