שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גפני בדיון על חוק החמץ: "בג"ץ מתערב בחוצפה בנושאי דת"
חוק החמץ אושר בקריאה ראשונה | יאפשר למנהלי בתי חולים לאסור הכנסת חמץ למוסד הרפואי | לפיד: "כפייה דתית, בקואליציה הצביעו כמו גנבים בלילה"
יו"ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מליאת הכנסת אישרה אמש (ראשון) בקריאה ראשונה את חוק החמץ, ועל פיו מנהל בית חולים יהיה רשאי להחליט בין היתר לאסור או להגביל הכנסת חמץ למבנה המוסד הרפואי בחג הפסח. 51 ח"כים תמכו בהצעת החוק ו-46 התנגדו לה. כעת תחזור הצעת החוק לוועדת הבריאות, לדיונים לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

הקואליציה נחושה לסיים את החקיקה עד סוף המושב הנוכחי, כך שכבר בפסח הקרוב החוק יהיה בתוקף. יוזם החוק, חה"כ משה גפני, אמר אמש במליאה: "למה אנחנו צריכים לעמוד פה עכשיו ולהתווכח קואליציה ואופוזיציה? מה אנחנו הולכים לשנות? אנחנו הולכים לכפות על מישהו אורח חיים? למה התערב בג"ץ בעניין הזה? שכרון הכוח של השופטים, שהכול הם יכולים לעשות".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר גפני "ההתערבות החצופה הזו היא רק בנושאים נגד הדת. בדברים אחרים הם מהלכים על קוצים ופה הם אומרים באופן מלא ומקווים שיהיו כמה אנטי דתיים שימחאו להם כפיים. אז עשינו את החוק הרך ביותר האפשרי, אין סמכות לאף אחד מלבד למנהל בית החולים. שלושה רבעים מהעם היהודי מקפידים על זה, אז שלא יבואו לבית החולים? מה הליברלים באופוזיציה אומרים לאותו חולה ששומר ולצערו צריך להתאשפז בפסח?".

בתגובה צייץ יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בטוויטר: "כמו גנבים בלילה הקואליציה הצביעה על חוק החמץ. הממשלה הזו בת חודשיים, היא לא העבירה שום דבר למען הציבור, אבל הכי דחוף הלילה, כפיה דתית". לפני כן הוא אמר בדיון: "אנחנו לא צריכים לשאול את עצמנו מה יקרה אם החוק הזה יעבור, אנחנו יודעים כי זה כבר קרה כשעבר חוק החמץ המקורי בשנת 1986. כשאני הייתי ילד, איש מעולם לא חשב אפילו לאכול חמץ בפרהסיה בחג הפסח, גם חילונים גמורים שלא שמרו כשרות, מתוך כבוד למסורת, מתוך הבנה שאתה לא רוצה לפגוע בשכניך שהם שומרי מסורת".

"ואז ב-86' עבר חוק החמץ ואחרי שנה אנשים כבר עשו מנגלים בים, אחרי שנתיים בכל פארק אכלו חמץ, אחרי שלוש שנים מסעדות נשארו פתוחות. אנשים לא אוהבים שמנסים לכפות עליהם את הדת. כשאתה כופה, האפקט המיידי הוא הפוך. אם אתם תעבירו את החוק הזה, יהיה הרבה יותר חמץ בבית החולים. בגלל החקיקה הזאת יהיה פה חילול השם הרבה יותר גדול. כל חבר כנסת חובש כיפה ישאל את עצמו אם הוא מצביע שמית על חוק שאין שום ספק לאף אדם שהוא הולך לגרום לחילול חג הפסח הגדול במדינת ישראל".

על פי הצעת החוק, מנהל בית חולים יוכל לקבוע האם לאפשר להכניס חמץ בפסח וכן להחליט על "הסדרים מיוחדים" לשם שמירת כשרות בחג. לפי הנוסח הנוכחי, הוראות איסור או הגבלה של הכנסת חמץ יפורסמו באופן קבוע באתר האינטרנט של בית החולים, או באתר האינטרנט של משרד הבריאות. גם בבית החולים יוצב שילוט בדבר ההוראות האמורות. בנוסף, רשאי המנהל להסמיך עובד ליידע את הבאים בשערי בית החולים בדבר ההוראות שנקבעו.

עוד מבחזית החדשות

כזכור, מדובר בסטטוס קוו שהיה בישראל במשך שנים עד שבאפריל 2020 קיבל בג"ץ את עתירת הפורום החילוני וקבע כי האיסור על הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים אינו חוקתי, ועל כן ביטל אותו. מה שיצר את הבעייתיות בחוק הוא, שמאבטחים בבתי החולים היו בודקים את התיקים של הנכנסים ועל אף שיוזמי החוק טוענים כי הפעם זה לא יקרה ורק "יודיעו" על הדרישה בבית החולים, הדבר אינו מעוגן בנוסח החוק ויכול להוביל לפרשנות של העובדים בבתי החולים השונים.

אלכס טנצר, יו"ר המטה למען עובדי הקבלן, אמר ל-ynet בסוף השבוע: "אף מאבטח לא יבדוק אם יש חמץ בתיקי המבקרים בבתי החולים. תפקידם לחפש מטעני נפץ ונשק ולא סנדוויצ'ים". חלדבריו, "מאבטחים מקבלים שכר כדי לבדוק שלא מכניסים סכין או אקדח לבית החולים. אם רוצים לקיים את החוק שרבנים יבדקו בכניסה שלא יכניסו לבתי חולים בפסח חמץ. המאבטחים אפילו לא חושבים לחפש סנדוויצ'ים בתיקים. יש להם מספיק עבודה בתחום הביטחון. מאבטחים ישמרו רק על הביטחון. נקודה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים