שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גפני בדיון מוכנות לרעידת אדמה: "ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה"
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בסיכום הדיון המיוחד בנושא המוכנות של מדינת ישראל לרעידות אדמה כי המדינה אינה ערוכה
רעידת אדמה. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק Narongsak Nagadhana

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני סיכם היום (שני) את הדיון המיוחד בנושא המוכנות הכלכלית של מדינת ישראל למקרה של רעידות אדמה ואמר כי "לצערי הרב מדינת ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה".

בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא היערכות תקציבית לרעידות אדמה, נשאל נציג האוצר אסף וקסלר על היערכות המדינה למקרה קיצון. לטענת וקסלר: "יום אחרי רעידת אדמה קיימים תקציבים שיופנו לנושא הזה במידת הצורך, בשיטה של תקציב המדינה. המדינה אינה שומרת כסף בצד, כספים מוקצים היום לצורך היערכות לרעידת אדמה".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר וקסלר כי: "הפתרון היסודי והמרכזי של הנושא הזה הוא התחדשות עירונית" והוסיף כי בשבע השנים האחרונות הוקצו כשני מיליארד שקל עבור קידום פרויקטים של התחדשות עירונית לצורך מניעת קריסת מבנים, כאשר בשנת 2022 לבדה הוקצה סכום שבין 300-400 מיליון שקל. וקסלר ציין כי בשנים האחרונות נחתמו הסכמי גג לעידוד התחדשות עירונית ב-12 רשויות מקומיות ותוקצבו הליכי תכנון של פרויקטים כאלה בהיקף של כ-200 מיליון שקל. הוא הזכיר כי תקציב משרד הבינוי והשיכון לחיזוק מבנים מסוכנים עומד על כ-50 מיליון שקל.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, מתח ביקורת על דברי וקסלר ואמר: "מתרחשת רעידת אדמה, יש הרבה מאוד משפחות שנפגעות כלכלית, אין להן קורת גג, אין להן כלום, הן בחוסר כל. מדינה מתוקנת לוקחת פיקוד על הדבר הזה".

עוד שאל גפני: "כמה כסף מקצה מדינת ישראל לאסון כזה של רעידת אדמה, ואיפה הוא נמצא?" על כך השיב וקסלר: "אין לי תשובה לדבר הזה. תקציב המדינה מנוהל כך שאנחנו מנהלים סיכונים, הרבה פעמים פוגשים אותנו אירועים ואנחנו מוצאים את התקציב. אין תקציב שחונה, כמו שהקורונה פגשה אותנו ופתחנו קופסאות קורונה".

גפני בתגובה: המדינה לא ידעה שמגפת הקורונה תתפרץ, אבל על רעידת אדמה "מדברים כל הזמן וצריך לדעת איך המדינה נערכת לכך כלכלית". עוד הוסיף: "איפה הכסף הזה? אל תתלו את זה באיזה דבר שקורה וצריך להוציא כסף מתקציב המדינה. במיוחד עכשיו, אחרי טורקיה, הממשלה נדרשה לנושא הזה. אני רוצה לדעת האם הממשלה הקצתה סכום מסוים לנושא, ואם כן כמה ובאיזה מקום?".

עוד מבחזית החדשות

לסיכום אמר גפני: "אני דורש תשובות בתוך שבוע ימים, מחברות הביטוח, האם הולכים לפרויקט פרסומי, שכל אדם ידע שכדאי לו לעשות ביטוח מבנה ודירה. ממשרד האוצר, כמה כסף יש בתקציב המדינה לנושא של רעידת אדמה, ואיפה הכסף הזה נמצא. ממשרד הפנים, למה אין ביטוח ברשויות המקומיות, האם זה כי משרד הפנים אינו משפה את הרשויות. ממשרד הבריאות, תוכנית של הארגונים שלדברי "איחוד הצלה" לא נמצאים בתקצוב, כמה תקצוב יש להם ולמה הם לא בתרגולת והמערך של משרד הבריאות".

אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין משרדית לרעידות אדמה, חשף בוועדת הפנים: "מיפוי שערכנו השבוע גילה שגם ירושלים בסיכון, גם אזורים בחיפה, בקריות, ובדרום הארץ". היו"ר יעקב אשר שאל מתי התכנסה לאחרונה ועדת השרים לרעידות אדמה, ויהב השיב שרק ב-2016.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים