שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גורם חרדי: "דרעי תמך בהגבלות על מירון"
בש"ס מכחישים
גורם ביהדות התורה: "המשטרה העדיפה את פתיחת הר מירון כרגיל בל"ג בעומר. אנשי המקומות הקדושים הביעו התנגדות לעמדת דרעי". לשכת השר: "משמיצים במקום לעזור"
אריה דרעי | צילום: ש"ס

גורם ביהדות התורה התורה האשים היום (שישי) בשיחה עם 'בחזית' את יו"ר השר אריה דרעי בתמיכה בהגבלות על ההילות ל"ג בעומר במירון. לדבריו, "בישיבה אצל דרעי ביום רביעי, המשטרה העדיפה את פתיחת הר מירון כרגיל בל"ג בעומר, דרעי היה זה שתמך בעמדת משרד הבריאות והציע להגביל. אנשי המקומות הקדושים הביעו התנגדות לעמדת דרעי" .

לשכת השר דרעי מסרה בתגובה לדברי הגורם ל'בחזית' כי "השר דרעי פועל למציאת פתרון שיאפשר עליית עמך ישראל למירון בל"ג בעומר וחבל שגורמים אינטרסנטים משמיצים במקום לעזור, או לפחות לא להפריע".

עוד נמסר כי בדיון שהתקיים בלשכת שר הפנים ביום ד' אמר השר אריה דרעי לאנשי המקצוע, כי "אין גוזרים על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בה השר דרעי הוסיף כי בחסדי השם יש ירידה גדולה בתחלואה ולכן יש לאפשר הגעה של כמה שיותר אנשים להילולה במירון".

דרעי זעם: "מה הבדל מהר הבית?"

במקביל, ב'כיכר השבת' דווח כי דרעי פועל בימים אלו על מתווה לפיו הר מירון יישאר פתוח לכלל הציבור, אך ההדלקות ההמוניות של חצרות החסידים יתקיימו במספר מתחמים מצומצם, בחלוקת של כשעתיים לכל חסידות ובמגבלות מספר המשתתפים וזה בשל הצפיפות הרבה באירועים אלו.

על פי הדיווח של ישי כהן, באחד הדיונים הפנימיים התבטא השר דרעי: "גם יואב גלנט נלחם בנושא החינוך ולא מצליח, קשה מאוד לנצח את משרד הבריאות. צריך לומר את האמת, רוב אלו שמדברים על הנושא דואגים להדלקות ההמוניות, שם בדיוק משרד הבריאות חושש מאוד בגלל הצפיפות".

"אני אומר, עם כל הכבוד, יש 'עמך בית ישראל', אלו שמגיעים להתפלל בקבר הרשב"י, לעשות חלאקה, בלי קשר להדלקות ההמוניות. להם צריך שההר יישאר פתוח ללא כל הגבלה, כמו שהיה בחול המועד בכותל המערבי, שלא תהיה שום הגבלה על ההגעה למירון".

"לגבי ההדלקות ההמוניות חייבים להגיע לפתרון, פתרון שיאפשר את המסורת של ההדלקות אבל מאידך יעמוד גם בהוראות משרד הבריאות. שיחלקו בניהם את שעון ההדלקות במתחמים, עם מכסת משתתפים".

דרעי זעם בדיון: "אני דורש שיתנו לי הסבר מה יקרה בשבוע הבא בהר הבית שלפי ההערכות יהיו למעלה ממאה אלף איש לפחות, מדובר שם על אנשים מבוגרים, חלקם לא מחוסנים, צפופים ומשתחווים אחד על יד השני, וכולם באותו זמן. להבדיל ממירון שאין באותו זמן יותר מ-30 אלף איש, מה ההבדל?", דרעי לא קיבל תשובות והוסיף: "כמו שלהבדיל בהר הבית נותנים לכל אחד לבוא ולהתפלל בגלל שזה שטח פתוח, כך שיהיה בהר מירון. כל מי שירצה לבוא – יוכל לבוא ולהתפלל".

סמוטריץ' מציע מתווה

בתוך כך, הבוקר פנה יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה נתניהו עם מתווה עבור פתיחת מירון בל"ג בעומר. המתווה בנוי כך שימנע הדבקה חס וחלילה כמה שניתן מחד, אך מאידך יאפשר לכמה שיותר מרבבות עמך בית ישראל לזכות ולעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי.

במכתבו הסביר סמוטריץ' כי "אסור שתיווצר תחושה של התעלמות מצרכי הציבור הדתי, החרדי והמסורתי ובאי הבנה גורף של ערכיו ואמונותיו, כפי שלמרבה הצער התגלה בלא מעט סוגיות בשנה האחרונה בהן העדיפו ערכים כמו חופש ביטוי והפגנה וכדו' על פני ערכים יהודים ודתיים".

"בעוד מספר שבועות בודדים יחגוג עם ישראל את הילולת רשב״י בכל רחבי הארץ, ביום ל"ג לעומר", פותח סמוטריץ' את מכתבו לנתניהו, "כפי שבוודאי ידוע לך היטב, מזה מאות בשנים עולים המוני בית ישראל לקבר ר׳ שמעון בר יוחאי במירון ביום ההילולא".

"בשנה שעברה, לצערנו הרב, נמנעה באופן כמעט מוחלט העליה למירון בל״ג בעומר בשל מגפת הקורונה. אך בשנה זאת, לאור מבצע החיסונים המופלא, הדבר יכול בהחלט להשתנות לטובה, וישנה בוודאי אפשרות לאפשר את העלייה למירון".

"לאחר שיחות שקיימתי עם הנוגעים בדבר, אני מבין כי ישנם דיונים בנושא, ויש הסוברים כי יש להגביל את העלייה בצורות שונות. אציין את הידוע ומובן מאליו – סגירה או צמצום הדוק של העלייה למירון, לא יוכל שלא ליצור תחושה של התעלמות מצרכי הציבור הדתי, החרדי והמסורתי ובאי הבנה גורף של ערכיו ואמונותיו, כפי שלמרבה הצער התגלה בלא מעט סוגיות בשנה האחרונה בהן העדיפו ערכים כמו חופש ביטוי והפגנה וכדו' על פני ערכים יהודים ודתיים".

"מנגד לאחר ההשקעה בדמים מרובים בשטח רבות בשנים, ובהם השקעה של כ 350 דונם לחניונים, וכ70 דונם שהוכשרו לשטחי התקהלות, סבורני כי ניתן למצוא הסדר נכון ומתאים לטובת כולם".

"אבקש להניח מתווה עקרוני בו אציע בקיצור נמרץ את אופן הפעילות הנכון באופן שימנע הדבקה חס וחלילה מחד, אך מאידך יאפשר לכמה שיותר מרבבות עמך בית ישראל לזכות ולעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי".

מתווה סמוטריץ':

·       העליה להר – תהיה לבעלי תו ירוק בלבד (מחוסנים, מחלימים ובעלי בדיקת קורונה שלילית עדכנית מ48 שעות קודם לכן – בכדי לאפשר למשפחות עם ילדים להגיע לחגיגת החלאקה כנהוג).
·       כמות העולים להר – תאושר לפי גודל מתחמי ההדלקות, בדומה למתווה שאושר במתחם הר הבית ובהוראות שנתקבלו על הגבלת קהל בקניונים ומרכזי הקניות.
·      שיטת סרט נע – בסיוע הסברה ציבורית נכונה, ניתן יהיה לאחר כל פרק זמן סביר, שהציבור יעזוב את מירון, ולהכניס חדשים, ובכך לתת לנוספים להגיע אל הציון הקדוש.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית הוסיף: "אדוני, החלטה אחת עקרונית אבקשך בכל לשון של בקשה לקבל מיד. לא יעלה על הדעת שהציבור יקבל את הנחיות הממשלה לגבי העלייה למירון ברגע האחרון ובאופן שיגרום לעוגמת נפש גדולה, חוסר זמן ראוי להסברה לציבור, ולעימותים מיותרים בין כוחות המשטרה לאזרחים נורמטיביים. אבקשך לקבל את החלטת הממשלה ולסיים את דיוני המטה עד לתאריך ו׳ באייר, 18 במאי, על מנת להימנע מכל הנ״ל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים