שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "בשם 'משילות' נחצים גבולות וקווים אדומים"
ריבלין תוקף
54 שופטים הצהירו אמונים מול נשיא המדינה בטקס הגדול ביותר שנערך עד היום בבית הנשיא. "אנחנו נמצאים כעת בקרב בלימה קשה, מול יריב שלא בוחל במניפולציות", תקף גנץ
ראובן ריבלין | צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ
דברי ריבלין וגנץ |
צילום: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

54 שופטים הצהירו היום (שלישי) אמונים מול נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בטקס הגדול ביותר שנערך עד כה בבית הנשיא. 35 שופטים התמנו לבתי משפט השלום, חמישה שופטים לבתי משפט לנוער, ארבעה שופטים לבתי משפט למשפחה ועשרה רשמים בכירים.

הנשיא התייחס אל התקופה ואמר: "מדינת ישראל נמצאת בפתחה של מערכת בחירות נוספת, בעיצומו של המשבר הבריאותי החריף והחמור בתולדותינו. המשבר כבר גבה את חייהם, של אלפי ישראלים. ורשימת הנפגעים מההדף – הבריאותי, הנפשי, החברתי, הכלכלי והפוליטי – ארוכה וכואבת".

הנשיא התייחס למתח בין הדרג המקצועי לבין ההנהגה הפוליטית בישראל והזהיר מהשלכותיו: "בשנים האחרונות נתונה המערכת המשפטית לביקורות חריפות, אשר יש ביניהן החוצות באופן בוטה את סף הלגיטימיות. מתודת השיח ברשתות החברתיות מתדלקת מתקפות אלו, פעמים רבות תוך הוצאתן מהקשרן. מעל כל אלו, גואה המתח בין הדרג המקצועי בשירות המדינה, המכונה לעיתים בצורה מזלזלת כפקידות, פקידים, פקיד וההנהגה הפוליטית בישראל, ודומה כאילו הוא עומד בפני נקודת שבר בלתי נסבלת. בשם מה שמכונה 'משילות', נחצים גבולות וקווים אדומים. אני חסיד גדול של הגדרת הגבולות בין הרשויות והתבטאתי לא פעם באשר לסכנת הפלישה של הרשות האחת לתחומיה של האחרת. ופעמים רבות, סוגיות מעין אלו חייבות להגיע לפתחו של בית המשפט ותפקידו הוא להכריע בהן. אלא, שלאחרונה הפכו עימותים אלה לנכסים פוליטיים וככאלה, הם מזיקים לאזרחי ישראל. ככל שהמתח בין גורמי הפקידות וההנהגה הפוליטית יגבר, כל עוד יהיה מי שיחשוב שהשיח הלעומתי והמשסה כלפי הפקידות ומערכת המשפט משתלם פוליטית, נמשיך כולנו להיות עדים לעימותים מכוערים, הולכים וגוברים והכל בשם ה'משילות'. חשוב לומר כי לעיתים מגיעים המקרים לפתחה של מערכת המשפט מתוך צורך אמיתי לחדד את הגבולות בין רשות לרשות. אך לעיתים הם נולדים רק מתוך עניין פוליטי מובהק".

הנשיא הדגיש ואמר: "הקורבנות העיקריים של המאבקים הללו, הם אזרחי ישראל עצמם. אני מבקש להאמין שהלהבות יונמכו בהקדם, שיונחו כבר החרבות במשחק הזה ושאנחנו כציבור נזכה לחזות בשילוב הזרועות ההכרחי כל כך לתפקודה התקין של מדינת ישראל. השטח העדין שבין רשות לרשות, ובין הדרג המקצועי לדרג הנבחר – איננו זירת התגוששויות, ולא אולפן של תכנית ריאליטי. זהו מרחב רגיש שיש להתנהל בו במקצועיות וכבוד".

הנשיא פנה אל השופטים המתמנים ואמר: "אל יהא במתקפות הללו כדי לרפא את ידיכם. אל יהא עליכם מורא – מלבד מוראו של החוק. אל תהא דעתכם מושפעת מאופנות חולפות, כי אם מהממלכתיות הישראלית, וערכי המדינה היהודית והדמוקרטית. איכות השופטים והרשמים במערכת, עבודתם הקשה והמתמשכת ופסקי הדין המקצועיים היוצאים תחת ידיהם מדי יום, הם שיעגנו בסופו של דבר את אמון הציבור במערכת המשפט. זכרו כי הערובה הבטוחה ביותר למעמדה הרם ולעצמאותה של מערכת המשפט הישראלית תימצא בדבקות בשליחותכם. היו קשובים, היו אנושיים, היו חרוצים והיו ענווים. עשו משפט צדק, על פי הבנתכם את הדין ואת המקרה שבפניכם. כבדו את הבאים בשערי אולמכם; אדם קטן כגדול, שועה עולם כאיש היישוב. כל עוד תבטחו בצדקתכם, תמשיך החברה הישראלית לראות בכם מגדלור חוקי ומוסרי".

ממלא מקום שר המשפטים בני גנץ אמר: "מערכת אכיפת החוק נרתמת ומסייעת גם במאבק בקורונה. סיכמתי עם פרקליט המדינה, שנגביר את האכיפה. מי שהפר בידוד כשהוא חולה, או ערך אירוע או פתח מוסד חינוכי- יעמוד למשפט פלילי וייתן את הדין. לצערי סכנה מרחפת מעל שלטון החוק בישראל ואנו נמצאים בקרב בלימה מול מי שמוכנים להסית ציבור שלם ולהחריב את יסודות הדמוקרטיה. עד היום ניצחתי המון קרבות למען מדינת ישראל, ואני מתכוון להיות בצד המנצח גם בקרב הזה. על רקע הנעשה בשנים האחרונות, הגיעה העת שממשלה יציבה, ישרה והוגנת, תעגן את מעמד חוקי היסוד, ותסדיר את מעמד הרשויות כולן. יש לעשות זאת בדרך של הידברות שתשמור על עצמאות המערכת".

גנץ הוסיף כי "אני גאה לחיות במדינה שבה גורל משפטי נקבע רק על פי ראיות ועדויות, ולא בכיכר העיר או ברשתות החברתיות. אם יש מי שחושב שיש נתיב עוקף, שאפשר להטות משפט על ידי דה לגיטימציה, דחיות ותחמנויות, הוא פשוט יגלה- שזה בלתי אפשרי. אנחנו ניאבק כדי שזה לעולם לא ישתנה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "אין זה סוד שעבודתה של הוועדה לבחירת שופטים שמונתה לאחר הקמת הממשלה ה-35, הייתה רצופת קשיים וניסיונות לרפות את ידיה. במעמד הצהרת האמונים של שמונה-עשר השופטות והשופטים, שהתקיים לפני כחודש, ציינתי ואני רואה לנכון לשוב ולהדגיש כי אין מקום לניסיונות החוזרים והנשנים לגרור את מערכת בתי המשפט ואת תהליך מינוי השופטים אל המגרש הפוליטי, תוך הטלת דופי בהכרעות שיפוטיות ופגיעה במעמדם העצמאי והניטרלי של בתי המשפט. הטענה הנשמעת בהקשר זה, כאילו בתי המשפט, ובעיקר בית המשפט העליון, מיקמו את עצמם במגרש הפוליטי, אין לה בסיס. שופטים דנים ומכריעים בשאלות משפטיות המובאות בפניהם, בהתאם להוראות הדין הנוגעות לעניין. אכן, לעתים הכרעה בשאלות משפטיות יש לה השלכות במישור הציבורי, אך הציר המרכזי של כל הליך ושל כל דיון הוא תמיד השאלה המשפטית המועלית בו ובה מכריע בית המשפט מתוקף תפקידו כפרשן המוסמך של הדין וכמי שמחויב לעקרונות היסוד של שיטת המשפט הישראלית, ובראשם שלטון החוק וההגנה על זכויות אדם. עקרונות אלו אינם שייכים לצד כלשהו של המפה הפוליטית, ועל כן אנו עדים לכך שהביקורת המושמעת מעת לעת כלפי פסקי דין, נשמעת מכל קצות הקשת הפוליטית, והיא אינה נחלתה הבלעדית של קבוצה פוליטית כזו או אחרת או של מגזר מסוים בחברה. יש מי שרואה בכך בעיה. בעיניי, זוהי הוכחה מובהקת לכך שבית המשפט הוא עצמאי וא-פוליטי ולכך שהחלטותיו מאוזנות וניתנות לגופם של דברים, כיאה להחלטות הנטועות בשדה המשפטי. זאת, אף שיש מי שמסיבות פוליטיות מנסים להציג את הדברים אחרת".

הנשיאה הוסיפה: ״אני מבקשת להודות מקרב לב גם לנשיאנו היקר, שחוֹם לבו ואהבת האדם שבו מקרינים על כל סביבותיו. תודה לך, אדוני הנשיא, על ההירתמות ועל אירוח הטקס בתנאים המורכבים והלא פשוטים שבהם הוא מתקיים. אנו עומדים בפני מערכת בחירות – רביעית במספר – בתוך שנתיים ימים, והתרחשות זו, שאין לה אח ורע בתולדות המדינה, אף היא אינה תורמת ליתר ודאות ויציבות. בזמנים כאלה נודעת חשיבות מיוחדת לשמירה על תפקודה התקין של הרשות השופטת ועל יציבותה כמי שמשמשת כתובת לאזרחים שזכויותיהם נפגעו, ולחברה כולה המבקשת להגן על עצמה מפני פשיעה ופגיעה".

הטקס התקיים בבית הנשיא בשתי פעימות עקב מגבלות נגיף הקורונה ואחד המתמנים אשר חלה בקורונה ולא יכול היה להשתתף באירוע עתיד להצהיר באמצעות הזום בפני הנשיא, שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון. השופטים נכנסו בזה אחר זה ובנפרד, אל אולם בית הנשיא, ללא ליווי משפחות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים