שיתוף
תגובות
חדשות » בריטניה במשבר כלכלי: יצוא הויסקי רושם עליה חדה
מטבע חלש
יצרניות הוויסקי בסקוטלנד נמצאות בעליה, החולשה של הליש"ט מאיץ אותן עוד יותר | עד חודש יולי יצוא הוויסקי זינק ב-10.5%
וויסקי סקוטי | צילום: freepik

בריטניה חווה בימים אלו טלטלות פוליטיות וכלכליות קשות, שמשפיעות על כל משקי הבית בממלכה המאוחדת. הבעיות של בריטניה החלו עם אישור הברקזיט לאחר  משאל העם ב-2016, והמשיכו עם השפעת נגיף הקורונה, מלחמת אוקראינה-רוסיה, ולאחרונה המשבר הפוליטי החמור עם התפטרותה של ראשת הממשלה ליז טראס לאחר כחודש וחצי כהונה בלבד.

למרות זאת, בענף אחד לא ניכרת השפעת הכלכלית – ענף הוויסקי.  על פי נתוני הממשלה. חלה עליה של כ-10.5% ביצוא הוויסקי בשנה שעברה, וזאת בשל עליות בביקוש בארה"ב ובאסיה-פסיפיק. בשש השנים האחרונות נפתחו בסקוטלנד 20 מזקקות חדשות, וכיום קיימים בסקוטלנד 141 מזקקות סך הכול. 

חולשת הליש"ט מול מטבעות מרכזיים אחרים הופכת את המשקה לזול יותר לקונים מחוץ לבריטניה. לדברי ג'ון סטירלינג מייסד מזקקת ארביקי בסקוטלנד "למטבע הייתה השפעה גדולה, אין ספק לגבי זה". יש לציין כי הליש"ט נסחרת קרוב לשפל היסטורי. בחודש שעבר היא צנחה לרמה של 1.035 דולר, בתגובה לתוכנית הכלכלית השנויה במחלוקת של של טראס, שכללה קיצוצי מסים לא ממומנים בשווי 45 מיליארד ליש"ט (50 מיליארד דולר). 

גם לאחר ביטול הקיצוצים המתוכננים והתפטרותה של טראס , אליש"ט נותרה חלשה מול מטבעות מרכזיים רבים, כולל אלה שמשמשים את ארה"ב, צרפת, טייוואן, הודו, סינגפור וסין שהם יעדי הייצוא העיקריים של ויסקי בעולם. על פי דיווחי הממשלה בבריטניה בשנה שהסתיימה ביולי, 18% מייצוא הוויסקי, היה לארה"ב.

ביום רביע האחרון, דיווחה ממשלת בריטניה כי מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה ב-10.1% בשנה שהסתיימה בספטמבר, בין היתר בשל מחירי המזון, שרשמו את העלייה החדה ביותר מזה 42 שנה. קרן המטבע הבינלאומית צופה כי כלכלת בריטניה תעבור מצמיחה של 3.6% השנה לצמיחה שלילית של 0.3% בשנה הבאה בשל האינפלציה שמכבידה על הצריכה הפרטית וההשקעות.

חברות ויסקי כמו ג'יימס אידי מדווחות כי "באופן כללי אם מסתכלים על השנתיים-שלוש האחרונות, עברנו תקופה טובה מאוד" לדברי רופרט פטריק, מנכ"ל ג'יימס אידי. "כולנו השתוממנו ותהינו איך הולך לנו כל כך טוב עכשיו".

אחד הגורמים שתרמו להגברת הצריכה, הוא קמפיינים פרסומיים של ענקיות משקאות שבבעלותן מזקקות קטנות יותר, אשר עזרו להגביר את הפופולריות של ויסקי בקרב צרכנים צעירים, 

על פי נתוני היצוא, כ-90% מהוויסקי הסקוטי מיוצא לארה"ב, בשווי של כמעט מיליארד ליש"ט (1.1 מיליארד דולר) בשנה שעברה, לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביטל את המכסים שהשית טראמפ על ויסקי.

וכמו לכל מטבע גם לחולשת הליש"ט יש צד נוסף. בשל שער הליש"ט התייקרו רכיבי היבוא ליצואנים, כמו החביות שמיובאות מארה"ב. שהאמירו ב-19% לעומת השנה שעברה. למרות זאת, יצרניות הוויסקי עדיין רווחיות יותר מעסקים אחרים המתמודדים עם עליות היבוא, מכיוון שהרכיב העיקרי של הוויסקי-השעורה מיוצר במדינה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים