שיתוף
תגובות
חדשות » ברוך דיין האמת: המלחין והמנצח האגדי לבית גור, מנחם אירנשטיין ז"ל
למעלה משישים שנה שימש הרה"ח רבי מנחם מרדכי אירנשטיין ז"ל כמלחין ומנצח על הקפל'ה בחצר חסידות גור כשמאחוריו עשרות לחנים מפורסמים
נרות נשמה | צילום: New Africa, שאטרסטוק

המומים וכואבים קיבלו חסידי גור את הבשורה העצובה מאשדוד, על הסתלקותו של אחד המיוחדים שבחבורה הרה"ח רבי מנחם מרדכי אירנשטיין ז"ל, המלחין והמנצח המיתולוגי של חצר חסידות גור, והוא בן 84 בפטירתו.

הרב אירנשטיין ז"ל נולד בי"ג כסלו תרצ"ט, לאביו הרה"ח רבי חנוך העניך אירנשטיין הי"ד ולאמו מרת חנה
ע"ה שהייתה אלמנה שנים רבות. אביו ז"ל עזב את כל רכושו בוורשה ועלה לארץ במצוות רבו האדמו"ר בעל ה"אמרי אמת" זצ"ל ובארץ הקודש נרצח אביו על ידי מחבל ערבי.

עוד מבחזית החדשות

הרב אירנשטיין שימש כמלחין וכראש הקפל'ה (מקהלה) של חסידות גור במשך עשרות שנים. כבר בילדותו שורר במקהלה המפורסמת של ר' יענקל תלמוד ז"ל, ומאוחר יותר הורה לו הרבי ה"בית ישראל" זצ"ל להתחיל להלחין שירים בעצמו. עם פטירתו של ר' לייבל גולדקנופף ז"ל מונה כמנצח על המקהלה הגוראית.

לפני מספר שנים ציין 60 שנות הלחנה, ומאחוריו מאות לחנים ידועים, שעשרות מהם הפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה החסידית בארץ ובעולם. הוא ניצח על מקהלות ילדים רבות, ובין השאר ייסד את מקהלת פרחי יוהנסבורג.

הרב אירנשטיין סיפר בעבר בראיון לעיתונאי חנני בלייך, כי הקריירה המוזיקלית שלו החלה כאשר ביקשו ממנו בצעירותו לנהל מקהלת ילדים. "היה זה לפני כ-45 שנה. ביקשו ממני באגודת ישראל להקים מקהלה, בכדי שנוכל להופיע איתה בסיומי הש"ס ובשמחות בית השואבה. היה צריך אז חומר למקהלה, וכך יצא שהלחנתי את כל השירים לשני התקליטים שהוצאנו אז עם המקהלה, "שירה חדשה" שמה. כך הכל החל".

עוד סיפר באותו ראיון כי השיר המיוחד ביותר שלו, הוא השיר "והביאנו", אותו הלחין לפני עשרות בשנים. "את השיר הזה הלחנתי בלילה בו כבשנו את הכותל במלחמת ששת הימים. גויסתי אז והייתי בסיני, והשיר הזה הולחן במהלך השמירה בלילה הארוך בו כבשו את הכותל. התחננתי למחרת למפקדיי שישחררו אותי לכותל המערבי, והייתי היחיד מחבריי שהם אכן שחררו, וזאת בתנאי שישר כשאגיע אל הכותל, אתפלל על כלל הפלוגה. הייתי שם גם בחג השבועות של אותה השנה, וכל המעמד בו הלחנתי את השיר, והתקופה שלו, הפכו אותו למרגש מאד עבורי".

עוד מבחזית החדשות

כשנשאל על הצורה בה נולדים אצלו הלחנים, אמר הרב אירנשטיין: "זה תלוי בהרבה דברים, בהשפעות מכל מיני פסוקים ומסיטואציות שונות, ולעתים יכול לבוא גם מלחץ להלחין שירמסוים. האמת היא שזה מדהים, אך השירים הכי טובים יוצאים בשעת לחץ להלחין".

ר' מנחם התגורר כל חייו בירושלים, וכשחלה לפני מספר שנים הוא עבר להתגורר ליד ילדיו באשדוד. לפני מספר ימים חלה הדרדרות במצבו והיום החזיר את נשמתו ליוצרה כשהוא בן 84 בפטירתו.

עם דבר פטירתו אמרו חבריו, כי אך סמלי הוא שר' מנחם נפטר בערב ראש השנה, בזמן שבו היה עסוק במשך עשרות שנים בהלחנת הניגונים לתפילות הימים הנוראים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים