שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » בעקבות בהלה – מתפללים נמלטו מהכותל
הטרור הערבי
למעלה מ-75 אלף ערבים הגיעו למתחם הר הבית • רימוני הלם לעבר השוטרים בשער שכם, עשרות מפגינים בשיח' ג'ראח • הסהר האדום דיווח על 64 פצועים
כוחות משטרה בהר הבית | צילום: דוברות המשטרה

בין 75 ל-80 אלף ערבים הגיעו הערב (מוצאי שבת) להר הבית, במסגרת אירוע לילת אל-קאדר וברקע המתיחות הגוברת בבירה. שוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, בהם רכבי התזה, רימוני הלם ופרשים.

כוחות משטרה ומשמר הגבול נפרסו ברחבי העיר העתיקה ובשכונת שיח ג'ראח שבמזרח ירושלים, וביצעו מעצרים בעקבות מהומות שפרצו במקום. בעקבות בהלה מפיצוצים בהר הבית, רחבת הכותל המערבי פונתה לזמן קצר, ולאחר מכן נפתחה שוב, כשהמתפללים מלווים באבטחת כוחות משטרה.

בשער שכם צעירים פלסטינים יידו בקבוקי תבערה ורימוני הלם לעבר כוחות המשטרה, וצעירים העלו באש מחסומי משטרה בשער שכם. הסהר האדום דיווח כי נפצעו 64 אנשים בעימותים, 11 מהם הועברו לטיפול בבתי החולים.

בעיצומם של העימותים, בפת"ח קראו להסלמת המצב בירושלים. בהודעה חריפה שפרסם הארגון, נכתב בין השאר: "ירושלים היא יסוד של הסכמה כללית ואחדות כלל פלסטינית וזירה של עימות. יש להמשיך בהתעוררות הציבורית ובמאבק נגד הכיבוש והמתנחלים. המשך המתקפות על המקומות הקדושים יוביל לעימות כולל".

שר החוץ הירדני איימן ספדי ושר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי שוחחו לאחר העימותים ובהודעה משותפת מטעמם נאמר כי "הם מדגישים את הצורך בנקיטת צעדים מידיים מצד הקהילה הבינלאומית לשם עצירת הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים נגד הפלסטינים בירושלים ובאל-אקצא".

הם הטילו על ישראל את "מלוא האחריות להסלמה המסוכנת בירושלים", ושר החוץ הירדני ספדי אף אמר כי המלך עבדאללה הנחה את הגורמים במדינה להמשיך להגן על המקומות הקדושים בירושלים ולשמור על הסטטוס קוו בעיר מפני ההפרות הישראליות.

בעקבות המתיחות בבירה, ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי הוציאו הודעה משותפת כי הם "מודאגים מאוד מהעימותים בירושלים ומהאפשרות של פינוי משפחות פלסטיניות מבתים בהם הן חיות במשך דורות בסילוואן ושיח ג'ראח במזרח ירושלים. אנו מתנגדים לצעדים חד צדדיים שרק מסלימים את האווירה".

בקוורטט קראו לרשויות בישראל "להכיל ולהימנע מפעולות שילהיטו את המצב בימים הקדושים הללו למוסלמים". בהמשך ההודעה צוין: "אנחנו קוראים לכל הצדדים לכבד את הסטטוס קוו בהר הבית. כל המנהיגים צריכים לנצל את סמכותם כדי לפעול נגד קיצוניים ולגנות כל סוג של אלימות. אנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות".

בתוך כך, ביום שני הקרוב יתקיים יום ירושלים בעיר הבירה. לפי שעה, אין החלטה אם תותר עלייה של יהודים להר הבית. לפי המלצת כל גורמי הביטחון לדרג המדיני, לא תתאפשר ליהודים לעשות כן בשל המצב הרגיש. במערכת הביטחון חוששים כי האירועים בירושלים, ישיפעו גם על רצועת עזה. טרור בלוני התבערה חזר היום ולאורך שורה של מוקדים נוצרו שרפות כתוצאה מהבלונים.

בתחילת הערב הודיעו במשטרה כי "כוחות משטרה ומשמר הגבול פרוסים ברחבי עיר העתיקה הערב במטרה לשמור על הסדר ולאפשר את הגעת אלפי המתפללים אל הר הבית לצד שמירה על ביטחונם של באי העיר העתיקה. לפני זמן קצר, הותקפו שוטרים ברח' הגיא ובעקבות כך נעצרו 2 חשודים והם מועברים לחקירה. לא הרחק משם, החל יידוי אבנים בין מקומיים שזלג תוך זמן קצר ליידוי אבנים לעבר השוטרים וכתוצאה מכך נפגע שוטר בפניו ומטופל בשטח. באירוע זה נעצר חשוד בתקיפת שוטרים וטרם העברתו לחקירה הוא מטופל רפואית".

בשעה 21:00 עדכנה המשטרה כי "בעקבות מחאה בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים בהשתתפות עשרות אנשים ושבמהלכה החלה הפרת סדר שכללה בין היתר הנפת דגלי פלסטין ויידוי אבנים לעבר הכוחות, החלה המשטרה בפעולות לפיזורם תוך שנאלצו להשתמש באמצעים. לצד האפשרות להפגין ולהביע מחאה, לא נאפשר שזאת תהפוך אלימה ותכלול התפרעות ופגיעה בשוטרים ואזרחים. משטרת ישראל תנקוט בכל אמצעי לריסון ההתפרעויות עד אשר יושב הסדר וביטחון הציבור".

מהמשטרה נמסר בשעה 23:00 כי "כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים בשעה זאת בעקבות מחאה שהחלה בשער שכם תוך התפרעות הכוללת יידוי אבנים, חפצים, השלכת רימון עשן וירי זיקוקים לעבר השוטרים. הכוחות החלו בפעולות לפיזורם תוך שימוש באמצעים במטרה להשיב את הסדר במקום וצמצום הפגיעה במרקם החיים בשעות אלו בהן המקום משמש ציר כניסה ויציאה עיקרי לעשרות אלפי המתפללים. נפעל ביד נוקשה כלפי אותם מפרי סדר שפוגעים בעשרות אלפי המתפללים, ביטחונם וביכולת לנוע באופן בטוח וחופשי במהלך תפילות הרמאדן".

עוד נמסר הלילה (לאחר חצות) מהמשטרה כי "שני חשודים נעצרו על ידי השוטרים בשכונת שיח ג'ראח לאחר שתקפו את השוטרים בגז פלפל. כוח משטרה שהבחין במספר חשודים גורמים נזק במקום, ניגש לעברם של החשודים לבצע את מעצרם ואז הותקף על ידם בגז פלפל. בחיפוש על שני החשודים שנתפסו, נמצאו כלי תקיפה והשניים הועברו לחקירה".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה קיים מוקדם יותר הערכת מצב מיוחדת יחד עם מפכ״ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ובכירים נוספים. הערכת המצב, שנערכה הערב על מנת לבחון את מוכנות והערכות הכוחות לקראת ״לילת אל- קדר״.

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי ציין: "משטרת ישראל פועלת כל העת, על מנת לאפשר את חופש הפולחן, שמירה על הסדר והביטחון. יחד עם זאת, לא נאפשר התפרעויות אלימות, הפרת החוק ופגיעה בשוטרים. אנו מבקשים מכולם להרגיע את הרוחות ואת האלימות, במיוחד ביום כה חשוב לדת המוסלמית״.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: "כוחות גדולים פועלים כעת בירושלים כדי לאפשר לכל מי שמעוניין להגיע ולהתפלל במסגרת "לילת אל-קדר" לעשות זאת בחופשיות, ואכן יש צפי לעשרות אלפי מתפללים, אך למנוע כל אלימות והפרת החוק והסדר".

"אתמול סיכלו כוחות מג"ב פיגוע גדול שעלול היה להתרחש בירושלים. אין לנו כוונה להתפשר על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל וכוחות הביטחון. אני קורא לכולם להרגיע את הרוחות ולחדש את השגרה, אני מאחל חג שמח למאמינים המוסלמים ושבוע טוב לכולם", דברי אוחנה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים