שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בלון ניסוי: לאחר 4 ימים יירט צבא ארה"ב את "בלון הריגול" הסיני | צפו
הבלון הענק שריחף מעל אתרים רגישים במונטנה, יורט על ידי צבא ארה"ב מעל האוקיינוס האטלנטי | ביקור מזכיר ההגנה שתוכנן לבייג'ינג למחר בוטל
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: shutterstock

צבא ארצות הברית הפיל הערב (מוצ"ש) את הבלון הסיני המסתורי שריחף בארבעת הימים האחרונים ברחבי המדינה. הפלת הבלון, שודרה בשידור חי ברשתות הטלוויזיה האמריקאיות. מטוס של חיל האוויר האמריקאי ירה בו כשהגיע מעל האוקיינוס האטלנטי, בסמוך לקו החוף. צוותים נשלחו לאסוף את שרידי הבלון כדי לבדוק האם אכן מדובר בבלון ריגול כפי שטענה ארה"ב.

יירוט הבלון הסיני/ רשתות-לפי סעיף 27א'

לקראת יירוט הבלון הוטלו מגבלות על הפעילות האווירית בקו החוף של דרום וצפון קרוליינה, והושעו ההמראות והנחיתות בשלושה נמלי תעופה באזור לקראת המבצע.

עוד מבחזית החדשות

כזכור, הבלון נחשף לציבור בלילה שבין חמישי לשישי, כאשר הודעה מטעם הפנטגון אישרה כי המודיעין האמריקני זיהה בלון ריגול סיני ענק שחדר לארה"ב לפחות יומיים לפני כן דרך אלסקה ומרחף בשמי מונטנה. וושינגטון האשימה את סין בהפרה חמורה של ריבונותה, וכצעד של מחאה ביטלה אתמול את הביקור המתוכנן של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בבייג'ינג מחר, ביקור שהיה אמור להיות הראשון של מזכיר מדינה אמריקני בסין זה שש שנים.

בייג'ינג הודתה כי הבלון שייך לה והביעה צער על כך שחדר למרחב האווירי של ארה"ב, אך טענה כי לא מדובר בבלון ריגול אלא באמצעי אזרחי למעקב אחרי מזג האוויר, וכי הוא נסחף לשטח האמריקני כתוצאה מ"כוח עליון". לעומת זאת, המודיעין האמריקני טען כי זיהה בבלון יכולות ניווט משמעותיות הסותרות לכאורה את טענת בייג'ינג שהבלון נסחף ברוח ללא יכולת שליטה.

בסוף השבוע עדכן הפנטגון כי הבלון הסיני שינה את מסלולו והחל לנוע מזרחה, בגובה של כ-18,300 מטר מעל מרכז ארה"ב. הוא נצפה בקנזס ובמיזורי, ומשרד ההגנה העריך כי הוא יישאר בשטח ארה"ב עוד מספר ימים. הערב כאמור הוא נצפה בשמי דרום וצפון קרוליינה שבחוף המזרחי, וממשל ביידן החליט ליירט אותו ברגע שיגיע לאוקיינוס האטלנטי.

בסוף השבוע עסקו בארה"ב בשאלה, מדוע אפשרו לבלון לרחף במרחב האווירי האמריקאי, על אף היכולת של צבא ארה"ב ליירט אותו בקלות. אתמול נודע כי הנשיא ג'ו ביידן נטה להורות על הפלת בלון וכי שני מטוסי קרב כבר הועמדו בכוננות לשם כך, אך ראשי מערכת הביטחון, הסבירו שיירוט הבלון על הקרקע עלולה לסכן בני אדם. לדבריהם הבלון נושא מערך חיישנים שמשקלו יותר מ-450 קילוגרמים, והוא גדול דיו ועף בגובה רב מספיק כדי ששרידיו יתפזרו ויתרסקו על שטח באורך של קילומטרים רבים, מבלי שאפשר יהיה לחזות היכן.

שאלה נוספת שנדונה בהקשר הזה, נוגעת לתועלת המודיעינית הצבאית שיכולה לצמוח לסין מהבלון. גורמים אמריקאים טענו בסוף השבוע כי יכולות איסוף המודיעין שלו מוגבלות, אך קשה להתעלם מהעובדה שמסלולו כלל גם אזורים שבהם שוכנים אתרים רגישים. כמו מונטנה שיש בה כ-150 מחסנים של טילים בליסטיים בין-יבשתיים, בהם טילים גרעיניים. גורמי ביטחון אמרו אתמול לרשת NBC כי ארה"ב נקטה אמצעים כדי להפחית את יכולות המעקב של הבלון, וכי בין השאר היא פגעה ביכולות הצילום שלו וסילקה מנתיבו עצמים שלא רצתה שהבלון ייחשף אליהם.

בהנחה שארה"ב צודקת וסין אגן שיגרה את הבלון בכוונה תחילה, טוענים גורמי ביטחון ומומחים צבאיים, כי ייתכן שעשתה זאת כדי לבחון את יכולתה של ארה"ב לזהות איומים המתקרבים לגבולותיה ולאתר חורים בהגנה האווירית שלה.

אפשרות נוספת היא שסין רצתה מלכתחילה שהאמריקנים יבחינו בבלון, כדי להבהיר להם שהיא יכולה לחדור לשטח האווירי של ארה"ב בכל עימות צבאי עתידי. בנוסף, בניגוד לבלונים המצוידים בנשק, בלוני הריגול זולים, אינם תלויים בסיבוב כדור הארץ, ובשל המהירות שלהם באופן יחסי, הם יכולים לרחף זמן רב מעל היעד ולתעד אותו.

לנוכח ההערכות דרשו שורה של מחוקקים רפובליקנים מממשל ביידן ליירט את הבלון, ולא להניח לו להמשיך לרחף בשמי ארה"ב. לקריאות להפילו הצטרפו גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ושגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי.

עוד מבחזית החדשות

בסוף השבוע חשפו גורמים אמריקאיים רשמיים כי אין זו הפעם הראשונה שבה מתגלים בלוני ריגול סיניים בשמי ארה"ב, וכי לפחות בלון אחד כזה זוהה בזמן כהונתו של טראמפ. ההבדל הוא שהבלון הפעם הצליח לחדור לעומק ארה"ב, ולא ריחף רק בסמוך לקו הגבול. בנוסף, נראו בלונים סיניים בכמה אזורים באוקיינוס השקט, בין השאר ליד מתקנים צבאיים רגישים בהוואי.

אתמול עדכן הפנטגון כי זיהה בלון ריגול שני, באמריקה הלטינית, ולטענתו גם הוא שייך לסין. משרד ההגנה לא פירט היכן בדיוק נצפה הבלון, אך על פי דיווחים לא רשמיים הוא נראה בקוסטה ריקה ובוונצואלה. סין טרם הגיבה על ההאשמה הזו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים