שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ביממה אחת: 408 רישיונות נשק המהווים זינוק של 30% ביחס לממוצע היומי
בעקבות הנחית השר לביטחון לאומי, עלה מספר האישורים לנשיאת נשק פי חמש | האגודה לזכויות האזרח: "השמירה על ביטחון האזרחים היא תפקיד שלטוני שהמדינה צריכה לספק"
אקדח | צילום: sarun_J, שאטרסטוק

אחרי הפיגוע הרצחני בשכונת נווה יעקב בירושלים, הוקלו תהליכי קבלת הרישיון לנשיאת נשק באופן משמעותי בעקבות הנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. מדובר בעלייה של פי חמש במתן הרישיונות לנשק בתוך חודש, כאשר ביממה אחת הונפקו כ-408 אישורים שמהווים עלייה של פי שלושה ביחס לממוצע היומי.

נכון להיום, ממתינות כ-9,000 בקשות לרישיונות לכלי נשק באגף במשרד לביטחון לאומי, שמוצף בפניות בשנה וחצי האחרונות עם פרוץ גל הטרור. עקב המצב, הנחה בן גביר את אנשי האגף במשרד לביטחון לאומי לפעול עד חודש מאי 2023 במתכונת חירום, ועל פיה קציני צה"ל ושב"ס במילואים הממתינים לאישור נשיאת נשק אישי יאושרו במסלול פטור מריאיון.

עוד מבחזית החדשות

עוד הוחלט, להרחיב מידית את שעות המענה הטלפוני ושעות קבלת הקהל באגף, כך שזמני ההמתנה לקבלת אישור לנשיאת נשק אישי יצומצמו בכ-75%, והאישורים יינתנו תוך 45 יום בלבד. כמו כן, מספר עובדי האגף לרישוי ופיקוח כלי ירי יוגדל בכ-40 עובדים ויוכפלו שירותי מיקור החוץ של המוקד כדי להרחיב את שעות המענה הטלפוני. לדברי בן גביר "תחושת הביטחון האישי של האזרחים צנחה בשנים האחרונות ולכן פעלתי כדי להאיץ את מספר נושאי הנשקים ברחובות, באופן שיוכל להציל חיים בזמן אמת".

הבעיה היא שלכל מטבע יש צד נוסף שראוי לקחת בחשבון. עו"ד אן סוציו מהאגודה לזכויות האזרח החברה בקואליציה טוענת כי "הקריאות שעולות אחרי פיגועים ואירועים אחרים למתן רישיונות לכלי נשק לכל אזרח הן קריאות מסוכנות שלא מסתכלות על התמונה הרחבה, ומתייחסות רק ליתרונות של הרחבת תפוצת הנשק, מבלי להתייחס לסיכונים ולאיזון ביניהם" עוד אומרת עורכת הדין "אין להקל ראש בכל אירוע שבו אדם חמוש מנע פיגוע, אבל צריך לשים לב לסיכונים".

עורכת הדין מצביעה על מספר תרחישים שעשויים לקרות עם כלי הנשק יהיו זמינים מידי. לדבריה "מדי שנה כ-50 איש מתאבדים באמצעות כלי נשק ברישיון, וככל שיש זמינות לכלי נשק הסיכוי להתאבדויות עולה. זו גם עמדת משרד הבריאות". בנוסף היא טוענת כי "צריך להתייחס לכל הסכסוכים והעימותים, אם זה בכביש או במקום אחר, בהם אנשים שלפו את האקדח ואיימו בו ללא צורך. כך למשל קרה באירוע ברמלה ב-2019, בו נרצח אדם במהלך סכסוך על חניה באמצעות אקדח שהוחזק ברישיון. כמו בארצות הברית, האירועים האלה רק יתרבו אם נרחיב את תפוצת הנשק בקרב אזרחים".

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, מגדירה את ההאצה במתן קבלת הרישיונות לנשק כ"סכנה ממשית". לדבריה, הקריטריונים לקבלת הרישיונות הינם חלשים מאוד. כך למשל, לא מצוין בהם אם מקבל הנשק נמצא בטיפול פסיכיאטרי או נוטל תרופות "זה לא מופיע בתיק הרפואי שלך בקופת חולים, אין שום בקרה על זה". לדבריה, "בדיעבד אנחנו יודעים לומר שלחלק מהאנשים שירו היה רקע נפשי שלא היה מוכר לרשויות".

עוד מבחזית החדשות

עוד טוענת צינמן "אנחנו בהלם ובפחד, ומתנגדים באופן נחרץ לצעדים של הממשלה. אם רוב האנשים יוכלו להסתובב עם כלי נשק בכל מקום ברחבי המדינה, ויהיו דרוכים איתו, הם יוכלו להשתמש בו בנסיבות לא מוצדקות. הם לא תמיד יזהו אם התרחיש הוא פיגוע או לא פיגוע, ויתחילו לירות, וכך עלולים לפגוע בקורבנות תמימים. הם לא יהיו מיומנים מספיק".

הן צינמן והן סוציו תמהות על הבחירה לחמש דווקא את האוכלוסייה במקום לתגבר ולחזק את הגופים שהוסמכו לספק לה אבטחה מלכתחילה כוחות המשטרה והביטחון. "עמדתנו היא שהשמירה על ביטחון האזרחים היא תפקיד שלטוני שהמדינה צריכה לספק ולא לגלגל את האחריות אל האזרחים, מה גם שזה משדר מסר מאוד בעייתי של אוזלת יד וחוסר אמון בגורמי הביטחון", אומרת סוציו. "אם יש צורך לסכל פיגועים ולהגביר את תחושת הביטחון צריך לגייס עוד שוטרים שהוסמכו לכך ולעבוד עם הכלים השלטוניים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים