שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בהרווארד סרבו לגנות: "המשטר הישראלי אחראי לגילויי האלימות, הוא האשם היחיד"
בשם חופש הביטוי
תגובת נשיאת הרווארד: "האוניברסיטה שלנו מחויבת לחופש הביטוי" | התורמים היהודיים משכו את הכסף
אוניברסיטת הרווארד | צילום: ויקיפדיה

בימים האחרונים מתלבטים תורמים רבים של האוניברסיטה הטובה בעולם, כמו גם יהודים רבים שתומכים באוניברסיטה, האם להמשיך במתן התרומות גם לאחר שהאוניברסיטה סרבה לגנות ההתבטאויות האנטישמיות שתומכות בטרור של חמאס.

מלחמת התודעה בהרווארד החלה כבר ביום הראשון למלחמה. קבוצה של 34 ארגוני סטודנטים חתמו על עצומה שקראה לגנות את ישראל, והאשימה את הממשלה בטבח האכזרי בדרום: "הישות של המשטר הישראלי אחראית לגילויי האלימות. משטר האפרטהייד הוא האשם היחיד", נכתב בהודעה של ארגוני הסטודנטים. "ההתקפה של חמאס לא התרחשה בוואקום", נכתב בעצומה שטענה כי הממשלה בישראל דחקה בפלסטינים לחיות "במשך שני עשורים בתוך בית כלא פתוח".

עוד מבחזית החדשות

בעקבות העצומה, החלו תורמים וסטודנטים פרו ישראלים להפעיל מכבש לחצים אדיר בדרישה שבהרווארד יגנו את האמירות האנטישמיות האלה. באחד המקרים, אף הוצבה מחוץ לקמפוס משאית שבה הקרינו את שמות הסטודנטים שחברים בארגונים שחתמו על העצומה, כדי לחשוף את זהות החותמים על העצומה.

אחת הסטודנטיות הישראליות בהרווארד אמרה ל-N12: "אני גרה במעונות עם אנשים שתומכים בחמאס". היא סיפרה על האווירה הקשה ששוררת בקמפוס מאז תחילת המלחמה: "אני רואה סביבי אנשים שלא מבינים שזה טרור, שלא מבינים שאם הם היו שם היו מורידים להם את הראש או חוטפים אותם לעזה".

עצרות תמיכה פר פלסטיניות רבות התארגנו בעיר קיימברידג' בארצות הברית, שבה שוכנים מלבד אוניברסיטת הרווארד גם המכון הטכנולוגי המוביל MIT ובית הספר היוקרתי למוזיקה ברקלי. בעצרות השתתפו סטודנטים רבים שצעקו: "From the river to the sea, Palestine will be free". "הסטודנטים פה לא מבינים מה זה טרור" הדגישה הסטודנטית "הסטודנטים האלה לא פחדו יום אחד בחיים שלהם, וכשאתה לא מפחד, אתה מוצא את עצמך תומך בדברים לא הגיוניים".

למרות זאת, בהרווארד לא מיהרו לפעול נגד הסטודנטים האנטי ישראליים: בכמה הצהרות לקוניות, הבהירה נשיאת האוניברסיטה פרופ' קלודין גיי כי היא מגנה טרור, אך לא תאפשר פגיעה בחופש הביטוי ביחס לאמירות האנט ישראליות ולאמירות האנטישמיות. "האוניברסיטה שלנו מגנה טרור – והדבר הזה כולל גינוי גם של הפעולות של חמאס", אמרה גיי באחת ההצהרות שלה אך הדגישה: "האוניברסיטה שלנו מחויבת לחופש הביטוי והמחויבות הזו מתייחסת גם לדעות שרבים מאיתנו יתייחסו אליהן בתור דעות שערורייתיות. אנחנו לא נטיל סנקציות על אנשים שמבטאים דעות כאלה".

"הזמן שלקח לאוניברסיטה להגיב ולגנות את הפעילות של חמאס יצר אמביוולנטיות מוסרית זה שם את הסטודנטים הישראלים ואת היהודים בקמפוס בסכנה" ציינה הסטודנטית.

התורמים היהודיים לא יכלו להישאר אדישים לאמירות הלקוניות של האוניברסיטה והחלו למשוך את כספי התרומות דבר שעשוי לפגוע קשות במקורות התקציביים של הרווארד. במכתב שהפיצה קרן וקסנר נכתב כי היא מושכת את הכספים בעקבות אכזבה מהסובלנות שמתגלה לשיח האנטישמי בקמפוס: "מנהיגיה של הרווארד הלכו על קצות האצבעות, הסתייגו וגמגמו. איננו יכולים לעכל את כישלונה של הנהלת הרווארד לגנות את ההודעה שהוציאו 34 קבוצות סטודנטים שהאשימו את ישראל באחריות בלעדית למתקפות הטרור הרצחניות נגד אזרחיה שלה. זה לא אמור היה להיות קשה".

בעקבות האמירות המגומגמות של האוניברסיטה, בתיה ועידן עופר התפטרו מהוועד המנהל של בית הספר לממשל של הרווארד. לצידם, גם איש העסקים האמריקני ביל אקמן שמנהל את קרן הגידור Pershing Square. אקמן, אחד התורמים הגדולים של הרווארד, משך את כספו וצייץ בטוויטר: "יש משהו שגוי ביותר בהתנהלות של האוניברסיטאות האמריקניות. בעוד הנשיא הפלסטיני מתנער מחמאס, קבוצה של סטודנטים מכמה מהאוניברסיטאות היוקרתיות ביותר שלנו – תומכות במחבלים".

גם הסטודנטים הישראלים בהרווארד לא נשארו אדישים לשיח האנטי ישראלי. קבוצה של סטודנטים ששירתו בדובר צה"ל וגרים בבוסטון, ארגנו כבר ביומה הראשון של המלחמה, עצרת זיכרון לנופלים. יחד עם ישראלים נוספים, הם פועלים לקיים הפגנות תמיכה בישראל, אירועים לגיוס תרומות וכן קמפיינים דיגיטליים. אחד מהם הוא עמוד האינסטגרם survived to tell שהגיע ליותר מ-100 אלף עוקבים. הוא אוסף את סיפורי הניצולים מהטבח במסיבה ברעים ושל הישראלים שניצלו מהמחבלים שחדרו לעוטף.

עוד מבחזית החדשות

ואכן הפעילות הישראלית נושאת פירות. בעקבות שיחות עם החותמים על העצומה האנטי ישראלית והלחץ שהופעל עליהם, חלק מהארגונים הסירו את החתימה שלהם על המכתב. "לעומת המכתב, אני מאמין שכל אדם שמעודד אלימות כלפי אזרחים הוא האחראי הבלעדי למעשים הללו. לכן אני לא תומך במכתב שמאשים את ישראל במתקפה. אין הצדקה לטרור, בשום נסיבות", כתב אחד החותמים שמשך את תמיכתו.

הפעילות הפרו ישראלית בהרווארד שמורה לא רק לסטודנטים יהודים. גם סטודנטים ממוצאים אחרים התגייסו למען ההסברה והתמיכה בישראל. בין היתר מדובר בסטודנטים שהגיעו לארץ לטיול בן כמה ימים במסגרת פעילות של ארגון "ישראליז", ונחשפו מקרוב לסכסוך הישראלי פלסטיני. "מישהי לא יהודייה באה ואמרה "אני רוצה לעזור", היא הכינה פוסטרים והדביקה בכל הקמפוס" "היא אמרה שהיא רואה שהמדינה שלנו תחת מתקפה ושחשוב לעזור ליהודים ולישראלים ולהנגיש את זה לעולם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים