שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד המדינה: ביקשו מהממשלה לנמק מדוע לא תדחה החלת החוק
חוק הנבצרות
בג"ץ הרחיב את הרכב השופטים שידונו בעתירות על חוק הנבצרות ל-11 | הורו למדינה לנמק מדוע לא לדחות את החלת החוק לכנסת הבאה, בניגוד לעמדתה היועמ"שית
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

שופטי בג"ץ הוציאו היום (ראשון) צו על תנאי ביחס לחוק הנבצרות, שבמסגרתו הממשלה צריכה לנמק מדוע לא תדחה את החלת החוק. המדינה נדרשת להשיב על הצו אמצע ספטמבר, ובסוף החודש ידון בג"ץ שוב בעתירה בהרכב מורחב של 11 שופטים. 

יש להזכיר כי היועמ"שית גלי בהרב מיארה ביקשה להוציא צו על תנאי לביטול החוק, אך שופטי בית המשפט העליון לא קיבלו את עמדתה של היועמ"שית והוציאו צו על תנאי שמורה למדינה להסביר למה לא לדחות את כניסת החוק לתוקף.

עוד מבחזית החדשות

ביום חמישי בשבוע שעבר התקיים דיון בבג"ץ בעתירות נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה, שנועד למנוע את הוצאת נתניהו לנבצרות. היועמ"שית תמכה בביטול החוק וסברה כי הוא נועד "לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט".

נשיאת העליון אסתר חיות אמרה בדיון כי "השאלה אם הליך חפוז מתוך מניע ברור מאוד, שלא בא לתקן לקונות אלא בא לשים מחסומים בפני האפשרות להוציא ראש ממשלה מסוים מאד לנבצרות, האם הפרסונליות לא מגיעה לכדי שימוש לרעה של הכנסת בחוק יסוד?" והשופט פוגלמן הוסיף "הקושי פה הוא הביטוי לפרסונליות. רצו להגיע להסדר שלא משרת את טובת הציבור, אלא תכליות פרסונליות מסוימות".

עוד אמרה חיות "על זה שאנחנו לא יורדים למגרש הפוליטי חטפנו הרבה ביקורת, בכל פעם שפסקנו פסיקה שלא תואמת לעמדת צד אחד או אחר. אנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים". השופט עמית הגיב כי בית המשפט מרסן את עצמו כשמדובר בחוקי יסוד.

נציג היועמ"שית אמר כי "היועצת הבהירה שהיא לא חושבת שצריך להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. לפני חודש וחצי כתבנו לבית המשפט אותו דבר בתיק הבקשה להוציא את נתניהו לנבצרות. כתבנו שהעברת ראש ממשלה מתפקידו בגלל הפרה של הסדר ניגוד העניינים היא מרחיקת לכת. היועצת אמרה שלא עסקה בנושא הנבצרות".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה בדיון: "אם מה שקרה מבחינת תוכן לא יאפשר רציפות שלטונית, אז אי אפשר להחליף אף ראש ממשלה לפי המנגנון הזה שנפגע. הפרסונליות פה היא החוק, שאומר בפירוש כי רק מסיבות בריאותיות או נפשיות אפשר לצאת לנבצרות, ולא עילות אחרות, וגם קובע מי בדיוק יכול להודיע על נבצרות. הדבר הזה מוציא את האפשרות שהוזכרה בפסיקה ומוציא את היועץ המשפטי לממשלה מהתמונה. ראש הממשלה המסוים הזה מעוניין בחוק הזה והעילות לנבצרות מצומצמות. המנגנון להוציא לנבצרות בחוק החדש כמעט בלתי אפשרי".

השופט עוזי פוגלמן אמר בדיון כי "הנתון הוא שהחוק פרסונלי, קשה להגיע למסקנה אחרת". הנשיאה אסתר חיות אמרה: "הדברים מפורשים, טביעות האצבע מאוד ברורות".

עוד מבחזית החדשות

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שהגישה את אחת העתירות, אמר כי "השחיתות היא מחלה שמהווה איום אסטרטגי קיומי על מדינת ישראל. אנחנו רואים לאחרונה שהיא פוגעת אנושות גם בביטחון המשטרי של המדינה. לצערי הרב כל מה שיגורתי בא לנו, כל מה שהזהרתי קורה. ראש הממשלה נושא באישומים סופר חמורים – שוחד, מרמה והפרת אמונים – והוא לא כשיר להיות ראש ממשלה נורמטיבית, פונקציונלית ומשפטית. ראש ממשלה עושה הכול להימלט מאימת הדין באמצעות שר המשפטים – הזהרנו שזה יקרה. באמצעות שליח הוא החליט לפרק את הפרקליטות, המשטרה וכל שומר סף – ולהפוך אותנו למדינת סף דיקטטורית".

הנשיאה חיות העירה לו: "אדוני מוכן לטעון טיעון משפטי או רק אנקטודות זעם? יש לאדוני גם טיעון משפטי?".

עו"ד שרגא הוסיף: "צריך לראות את התיקון כחלק מאותה הפיכה שלטונית. ראש ממשלה סידר לו כלוב זהב והוא יכול לעשות את ההפיכה השלטונית בלי שאף אחד יזיז אותו מתפקידו". חיות שוב העירה לו: "אדוני אנחנו בבית משפט, בואו נתקדם. העובדות ידיעות לכולם".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. התערבות בג"צ בחוקי יסוד
    שווה לשריפת הרייכסטאג

    המקום היחיד אליו מגיע קול העם
    בבחירות דמוקרטיות

    עומד בפני דריסה ברגל גסה

  2. אין לבג"ץ, בכל הרכב שהוא, סמכות כלשהי לפסול חוקי יסוד של הכנסת, וגם אם יטען זאת חזור וטעון וגם אם יתיימר לפסוק זאת, אין לו סמכות כזו ואין לה מקור. כל התיימרות של בג"ץ לפסול חקיקת יסוד של הכנסת תהיה חריגה מסמכותו ("אולטרה וירס") ולפיכך בטלה מלכתחילה. אסור לקיים פסיקה שניתנה בחריגה מסמכות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים