שיתוף
תגובות
כלכלה » באוצר שוקלים: מס כולל על כלל מוצרי המזון הלא-בריאים
שר האוצר התחייב בהסכמים הקואליציוניים לבטל את המס על השתייה המתוקה | בשל הנזק הציבורי, נבחנת האפשרות לקדם מיסוי מקיף שיכלול מזון לא בריא באופן כללי
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: רפי בן חקון, לע״מ

לכלכליסט נודע, כי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ביקש מבכירי משרדו לבחון הטלת מס על מזון לא בריא, כתחליף למס הנוכחי על משקאות ממותקים שצפוי להתבטל בקרוב. 

על פי ההסכמים הקואליציוניים מחויב השר לבטל שני מסים שהוטלו בזמן ממשלת השינוי על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן,: המס על הכלים החד פעמיים והמס על המשקאות המתוקים. רשות המסים כבר הכינה את הצו שמבטל את המס על כלים חד פעמים אך הצו על ביטול המס על משקאות מתוקים טרם הוכן סופית שכן הוא מורכב יותר.

עוד מבחזית החדשות

יוזמת שר האוצר מגיעה על רקע בקשת פקידי האוצר לשקול מחדש את ההחלטה לבטל את המס, מכיוון שהוא הוכח כאפקטיבי ביותר לירידה בצריכת המשקאות המזיקים. על פי נתוני ה־OECD, קטיעת גפיים תחתונות בקרב מבוגרים בישראל הגיע לשיא של 17.6 ל־100 אלף איש פי 2.75 לעומת 6.4 בממוצע בעולם. גם אם המהלך נכון פוליטית הוא שגוי כלכלית ורפואית. לכן, שוקדים בימים אלה בכירי אגף התקציבים במשרד האוצר על פתרון שיענה על ההסכמים הקואליציוניים אך גם יטיב עם האזרחים וירחיק אותם ממזון מזיק שגורם לתחלואה.

על אף שסמוטריץ' נחשב למתנגד להטלת מיסים, המס על משקאות מתוקים לא נחשב למס קלאסי היות והצלחת המס לא משתקפת בהכנסות המדינה, אלא הצלחת המס דווקא גורמת לירידה בהכנסות המדינה.

ההצעה שסמוטריץ' מקדם בימים אלו  הגיונית, מכיוון שאין הוכחה כי צריכת מוצרי מזון עתירי סוכר גורמים לנזק גדול יותר ממוצרי מזון רווי שומן טראנס או מלח. לכן, יש הגיון בריאותי להטיל מס על מזונות מזיקים באופן כללי. 

רופאי איגוד בריאות הציבור מתחו ביקורת קשה על ביטול המס וטענו "ההחלטה של שר האוצר הנכנס היא החלטה אומללה, מצערת ועיוורת. משקאות מתוקים גורמים לסוכרת שהיא הסיבה מספר אחת לעיוורון ולפגיעה כלייתית עד לצורך בשימוש בדיאליזה, לכריתות גפיים, למחלות קשות ולתמותה של ישראלים רבים ולכן מוצדק למסותם, כפי שמקובל בעולם. משמעות ההחלטה שיותר ישראלים יסבלו מעיוורון, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ואירועים לבביים עקב סוכרת והשמנה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים