שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "ארז שמעוני" היה שם כיסוי: כל מה שמותר לגלות על האסון באיטליה
הפרשן הצבאי יוסי מלמן, סיכם בפוסט שפרסם את כל הפרטים המותרים לחשיפה, על הפרשה המסתורית בה מצא את מותו סוכן המוסד בהתהפכות הסירה באיטליה
זירת ההתהפכות | צילום: תקשורת איטלקית

הפרשן הצבאי הוותיק יוסי מלמן פרסם פוסט על הפרשה המסתורית בה מצא את מותו סוכן מוסד בהתהפכות הספינה באיטליה. להערכת מלמן מדובר במבצע שנוהל נגד איראן וסביר להניח שהיו מעורבים בו ארגוני ביון נוספים כמו סוכנות הביון של ארה"ב.

בפתח הפוסט כתב מלמן "הנה הסיכום שלי על סמך התקשורת האיטלקית והערכותיי שלי, למבצע שהסתיים במותו של לוחם מוסד באגם מג'ורה, בצפון איטליה בשבוע שעבר. המבצע נעשה בשת"פ עם AISE ראשי תיבות של Agenzia Informazioni Sicurezza Esterna שירות ביון החוץ של איטליה. מה שמחזק עוד יותר את ההבנה שהמבצע כוון נגד איראן".

עוד מבחזית החדשות

לטענת מלמן "במבצע השתתפו 8 אנשי ביון איטלקים ו-12 לוחמי מוסד. המבצע כוון נגד תוכניות איראן לרכוש רכיבים, ציוד וידע למיזמי הגרעין, הטילים והמלט"ים שלה. מבצעים כאלה של המוסד לבדו או בתיאום עם ארגונים עמיתים, מתנהלים כבר שני עשורים לפחות, בחלקים רבים של העולם, ותפקידם לסכל ולחבל בציוד. שאיראן מבקשת לרכוש".

בעתון "קוריירה דלה סיירה" נכתב כי המבצע כוון נגד אוליגרכים רוסיים שגרים באזור, ואשר היה להם קשר ומעורבות, ברכש רכיבים או בהעברת כספים שנועדו לממון אספקת המלטי"ים האיראניים לרוסיה, במלחמה נגד אוקראינה. כידוע איראן הפכה לספקית המלטי"ים הגדולה של צבא רוסיה, וכתוצאה מכך גם מתחזקת השותפות האסטרטגית בין טהרן למוסקבה. כפועל יוצא מכך, גובר גם העניין של המודיעין הישראלי בקשר האיראני–רוסי. המודיעין הישראלי גם מעביר מידע במישרין או בעקיפין דרך מדינות נאט"ו, על היכולות של המלטי"ם האיראניים וביצועיהם".

לדברי מלמן "על פי תקדימי עבר, אפשר להעריך שבמבצעים כאלה, משתתפים לוחמי מוסד מהאגפים המבצעיים קיסריה וקשת (מעקבים חדירות ושימוש בכלים טכנולוגים). בעבר ניסו רשתות רכש אירניות בצפון איטליה ובשווייץ הסמוכה לקנות שם ממפעלי תעשיה וממומחים פרטיים, ציוד דו-שימושי, לכאורה אזרחי אך בפועל לשימוש צבאי".

בנוסף כתב מלמן "אני גם מניח, שבמבצע כזה הייתה מעורבות של הסי.אי.איי. האמריקאי, שפועל בתאום הדוק עם המוסד והביון האיטלקי, כמו גם עם קהילות מודיעין נוספות של מדינות נאט"ו, וכולם מנסים לסייע בסיכול הרכש האיראני. בדיווחים ממקורות ישראליים סופר כי לוחם המוסד שמת שטבע ניסה להציל 2 נשים שהיו על הספינה. מה שמלמד שבמבצע השתתפו גם, לפי הערכתי, לוחמות מוסד".

"מבצע כזה, גם אם הוא הצליח ולפי הדיווחים באיטליה הוא אכן עלה יפה, מרגע שהוא נחשף, כך או אחרת, מעורר תשומת לב ועלול לגרום לנזקים. וזאת משום שאפשר להניח, שרוסיה ואיראן, שתשומת הלב התקשורתית, התמקדה בהן, יתחילו לבצע בדיקות משלהן ולשאול שאלות. יש בכך פוטנציאל לפגיעה במבצע ופגיעה עתידית, נניח אם מבצעים דומים על יעדים דומים, היו צריכים להמשך".

"מדובר באסון טרגי שבו נספו ארבעה (איש המוסד, 2 אנשי ביון איטלקים ואשתו של הקפטן) בסיום ערב גיבוש חברתי לאחר מבצע מוצלח. בתחילה, בשל מיעוט המידע פשטה חרושת שמועות. מה שכבש את הדמיון היא גם העובדה שאשתו של רב החובל האיטלקי, שטבעה גם היא, הייתה ממוצא רוסי. אבל אני אומר לכם תשכחו מכל הקונספירציות. עולם הביון הוא אמנם רווי תככים ומזימות ופעולות הונאה ואפילו הפצת דיסאינפורמציה. אבל, היכולת של בני אדם או אפילו ארגונים לבצע מהלכים מתוחכמים שיראו את הנולד חמשה או ששה צעדים קדימה היא מוגבלת. בסופו של דבר האמת נחשפת ויוצאת אל האור. ולכן מה שקרה באגם הוא בדיוק מה שתואר בתקשורת -אסון. לא חבלה ולא רצח. אסון כתוצאה מפגעי מזג האוויר ורשלנות של רב החובל שלקה בשיקול הדעת שלו".

"לסיום הערה אישית" כתב מלמן "בשבוע שעבר פניתי לצנזורה, כמקובל, והגשתי בקשה שיאפשרו לי לפרסם את האות הראשונה של שמו של לוחם המוסד שנספה. בתקשורת האיטלקית פורסם ששמו "ארז שמעוני". אך זה לא היה שמו האמיתי. במוסד מקובל שבמבצעים הם משתמשים בשם כיסוי. הצנזורה הבהירה שהיא מנועה מלאשר לי זאת. וזאת משום שתקנות המוסד אוסרות לפרסם פרטים מזהים על אנשי מוסד פעילים או אפילו פורשים. יצוין כי הנחיות אלה חלות גם על אנשי שב"כ. אבל הן תקפות מתוקף חוק השב"כ. עבור המוסד לא נחקק חוק כזה, אלא הותקנו רק תקנות שמאושרות כל שנה בידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת".

"כבדתי את הודעת הצנזורה. אבל אז התברר לי בחדשות ערוץ 12 כי הכתב ניר דבורי, ציין ששמו של הלוחם ז"ל מתחיל באות מ'. הוא גם ציין כי מ' השתייך לאגף "תבל" של המוסד. זהו האגף שעוסק בקשרי החוץ של המוסד עם ארגוני ביון עמיתים, ממשלות וארגונים חוץ או על ממשלתיים. למעשה למוסד יש קשרים כאלה, עם יותר ממאה וארבעים גורמים כאלה. יותר ממשרד החוץ. הקשרים הם ברמות שונות של שתוף פעולה ואינטימיות. כמובן שקשרים עם הסי.אי.איי. האמריקאי הם מאוד הדוקים, ואילו קשרים עם הביון הסיני, לדוגמא, הם רופפים ביותר, אך קיימים".

"איני יודע אם ניר דבורי פנה לצנזורה וקיבל אישור או שלא פנה אליהם כלל. כך או כך, מ', שנקבר בשבוע שעבר באשקלון. בהלווייתו נכחו חבריו וראש המוסד דדי ברנע הספיד אותו, אכן עבד במשך שנים רבות בתבל והוא היה דובר ערבית. מ' פרש לאחרונה מהמוסד, אך זה מאוד מקובל במוסד, להמשיך ולהעסיק גמלאים על בסיס חוזים מיוחדים בתפקידי מטה וגם במבצעים בשטח. במיוחד אם הם בעלי כישורים ומיומנויות מקצועיות נדרשות. למ', אדם צנוע ואהוד על חבריו היו גם כישורים טכניים. איני יודע אם למבצע שאליו יצא ובו מצא את מותו הטרגי, נשלח מתוקף היותו איש קשר לביון האיטלקי או בשל כישוריו הטכניים או גם וגם".

הצטרפו ועקבו אחר

20 תגובות

  1. מסקרנות וכתושב אשקלון רציתי לדעת האים אני הכרתי את האיש ..ולכן ביקרתי בבית האלמין בחלקה הצבאית באשקלון שם נקבר על פי מה שנאמר בתקשורת וכדיי לראות את שמו האמיתי של סוכן המוסד.. עברתי על הקברים ומצאתי קבר 1 טרי עם שם ושם משפחה ..ותאריך עיברי שרשום על לוח זמני.. פרט לזה אין דבר שכתוב .. אציין רק שהשם הפרטי שכתוב על הלוח מתחיל באות..מ יותר מזה לא אוסיף מכיוון שאני מבין שחל איסור פרסום שמו…

  2. עצוב מאוד… אנשי הצללים שפועלים רבות עבורנו. יהל. זכרו ברוך. תנחומים למשפחה.

  3. איזה הפסד למשפחה ולמדינה, עצוב וטראגי מאוד.
    תודה לאיש הביון,
    יהי זכרו ברוך

  4. אולי תפסיקו את כל הקשקשנות שלכם
    למה לתת לאוייבי ישראל לשמוח לאיד ובכלל באיזו זכות אתם נותנים דרור לעצמכם לחשוף את דרכי הפעולה של הביון הישראלי???
    חדל קשקשת ברשת!!!!

  5. מאכזב מאד לראות שוב כמה האגו של עיתונאים , עסקנים ופטפטנים, רוצים להראות כמה הם יודעים ומקורבים למקורות יודעי או שאינם יודעי דבר, להזיק למדינה. יד לפה , שמוך על פיך, זיכרו, גם האוייבים קוראים ואוספים מידע.

  6. לומר משהו ישירות לך יוסי.
    ראינו את צילום האגם. פירסמו האיטלקים
    "במקרה הכינותי מראש" כזה
    יש מרכז לסערה הזו. דבר שלא ייתכן גיאוגרפית באגם.
    היתה סערה ככיסוי לא כגורם ומה שאסור לך לספר גם אני לא אומר כלום. לא יעזור לטייח נתונים. האישה של נהג הספינה אכן רוסייה וככל שיש יותר ארגוני ביון כך יש יותר סכנה שמישהו יחשוף את האנשים שלנו.
    אני לא מבינה למה שולחים את טובי האנשים שלנו לכל משימות הבוץ של כל המדינות.
    לא הכרתי את מ. ככל הנראה אבל הכרתי אנשים כמוהו וצר לי מאוד על כל זה. כמו שאני מכירה את העולם בטח לא היה לו נעים לומר לא לחברים שביקשו והוא חרק שיניים ואמר רק יומיים ואני חוזר. העניין הוא שיש הרבה מידי פגיעות ישירות בזמן האחרון ואני מצפה מראש המוסד לעשות מה שעושים במטוסים. לקרקע עד שיש מספיק הגנות. אלה טובי האנשים שלנו. להגן קודם עליהם.
    אני לא שוללת אפשרות ששוב מסרו מידע מתוך הארגון שלנו. כואב לי מאוד הסיפור אבל אין לי מספיק נתונים להבין מה קורה.
    מתפללת לשלומם. המעט שאפשר.

  7. פעם אחרונה שלימדו אותי לספור
    12 משתתפים
    אחד טבע אלוהים ירחם ויציל
    עשרה הועברו לבית חולים והוטסו לארץ
    חסר לי אחד.
    חסר מאוד
    מתפללת לשלומו תמיד
    תודה רבה על הדיווח הזה
    אוכלוסיית מצוקה אנחנו תמיד מספרים לנו בסוף כשכל האויבים כבר משחקים פינג פונג עם כל המידע. לפעמים לא בטוח אם כל מטרת הצנזורה רק שלא נדע אנחנו תושבי ישראל התמימים, את האמת. ככה הם יכולים להמשיך לעשות מה שהם רוצים. מי הסגיר אותם. הדיווח הראשוני היה
    "סוכן מוסד טבע"
    התקשורת האיטלקית לא היו אמורים לדעת מי הוא זה פרט מוכמן. תודה יוסי.

  8. אולי תפסיקו כבר עם נחפירה יש דברים שהשתיקה יפה להם רק נזק זה עושה.
    חלאס מספיק עם הרכילות והוציא את השד עלינו מול כל העולם .. שקט לא מעניין .עניין בטחוני שישאר חסוי לא לפרסום .

  9. מטומטם מי צריך את כל המידע הזה יש דברים שהשתיקה יפה להם הלוואי שיפלו עליך השבכ ינערו אותך קצת

  10. יוסי מלמן הוא דמגוג קשקשן שעשה קריירה ממשקפיים כהות עגולות ופסאודו "ידע והיכרות" עם עולם הביון והשירותים החשאיים. מעריך (ויותר מכך…) כי לשטויות שכתב, למעט הסעיף האחרון, אין ולו קשר קלוש למציאות.

    1. צודק לחלוטין, אך הייתי מוסיף שהקריירה שלו התבססה על מוכנותו להיות פחות עיתונאי ויותר תועמלן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים