שיתוף
תגובות
חדשות » ארה"ב במסר חריף לישראל: העברת סמכויות ביו"ש לסמוטריץ' יסכנו את שיתוף הפעולה בנושא איראן
התערבות אמריקאית
בכירים בממשל הביעו דאגה על העברת סמכויות המינהל האזרחי לסמוטריץ', והזהירו כי הם עלולים להשליך על ההיערכות מול איראן | הליכוד: יהיה תיאום והסכמה עם נתניהו
ח"כ בצלאל סמוטריץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בכירים בממשל בארה"ב התריעו באחרונה בפני גורמים ישראלים כי להעברת האחריות על המינהל האזרחי עלולות להיות השלכות על הקשרים בין שתי המדינות. לדברי הבכירים, שינוי המדיניות הישראלית עלול להשפיע על שיתוף הפעולה מול האתגרים במזרח התיכון, ובראשם האיום האיראני.

מקורות ישראלים המתמצאים בפרטי השיחות עם נציגי הממשל אמרו כי האמריקאים עוקבים בדאגה אחר הפרסומים בדבר המגעים הקואליציוניים, בניסיון להבין כיצד תנהג הממשלה הבאה ביחס ליו"ש. יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', דרש לקבל חלק מסמכויות המינהל האזרחי ולפי ההסכם הקואליציוני עם המפלגה, אחד מחבריה ימונה לשר במשרד הביטחון ויהיה האחראי על המינהל. מהליכוד נמסר הערב כי השר "יפעל בתיאום ובהסכמה של ראש הממשלה".

בשיחות שהתקיימו בשבועות האחרונים בין הצדדים הביעו האמריקאים חשש מפני העברת הסמכויות הנוגעות לגדה ממשרד הביטחון למשרדי ממשלה אחרים, והוסיפו כי ארה"ב ומדינות נוספות יפרשו שינוי במדיניות כלפי האוכלוסייה באזור כסיפוח חד-צדדי.

בעוד שאנשי ימין מצהירים שבכוונתם להשוות את מעמדם של המתנחלים לזה של יתר אזרחי ישראל, אמרו נציגי הממשל כי הדבר ייחשב לאפליה גזענית בין יהודים לפלסטינים, דבר שהקהילה הבינלאומית לא תוכל להשלים איתו. לדבריהם, סיפוח שיותיר את הפלסטינים במעמד נחות ייחשב להנהגת משטר אפרטהייד. בכיר ישראלי שנחשף לתוכן השיחות העריך כי מצב שבו השליטה הישראלית בגדה תוגדר כך נראה כעת "קרוב וריאלי מאי פעם".

בדיון ביטחוני סגור בנושא אמרו גורמי ממשל ישראלים כי נציגי הממשל הבהירו שמהלכים חד־צדדיים ביו"ש יפגעו קשות באינטרסים הביטחוניים החשובים ביותר לישראל ובמעמדה. לדברי מקורות המתמצאים בפרטי השיחות, האמריקאים הזהירו במפורש כי במהלכים כאלה, שייתפסו כ"אצבע בעין" של ארה"ב ושל נשיאה ג'ו ביידן, טמון פוטנציאל להידרדרות קשה ביחסים בין שתי המדינות, שעלולה לפגוע גם בהיערכות הישראלית לתקיפה באיראן. חשש נוסף שהעלו הוא מפני קריסת הרשות הפלסטינית, התפתחות שתחייב את ישראל לקבל עליה את האחריות ליו"ש כולה.

גורמי ממשל הזהירו בדיון כי ישראל עשויה לאבד את הכתובת החשובה ביותר לביטחונה, וכי אין לה יכולת להתמודד עם האתגרים הביטחוניים הניצבים בפניה ללא תמיכה מצד ארה"ב. את האמירות של שחקנים פוליטיים, שלפיהן האמריקאים אינם צריכים להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל, הגדיר כ"דיבורים באוויר, שמבוססים על חסר ידע בנוגע לעומק היחסים בין המדינות".

גורמים שהשתתפו בדיון אמרו כי לפי תמונת המצב שעלתה ממנו, הקהילה הבינלאומית כולה "מחכה לישראל בסיבוב". מלבד ארה"ב, לדאגה ביחס לצעדי הממשלה הבאה שותפות גם מדינות החתומות על הסכמי אברהם, ומדינות אחרות שעמן מקיימת ישראל קשרים לא רשמיים. נציגים של אותן מדינות שוחחו באחרונה עם בכירים ישראלים, והזהירו אותם ששינוי מדיניות ביחס ליו"ש עלול להטות את דעת הקהל בארצותיהם נגד ישראל, כך שמנהיגיהן יתקשו להמשיך לשמר את הקשרים עמה. בישראל מעריכים אמנם שהמדינות השותפות להסכמים לא ימהרו לסגת מהם, אבל חוששים מפגיעה בקשרים הביטחוניים עמן, המוגדרים כ"משמעותיים ביותר מבחינה אסטרטגית". חשש נוסף הוא שמהלכי הממשלה יעכבו או יסכלו הסכמים עם מדינות נוספות.

בדיונים בנושא השתתפו גם גורמים משפטיים בכירים. אלה הזהירו כי צעדים ישראליים שיביכו את הממשל האמריקאי יגדילו את הסיכוי להתערבות של בית הדין הבינלאומי בהאג בנעשה ביו"ש, ללא גיבוי מצד ארה"ב. למצב כזה, שאחד המשתתפים בדיונים הגדיר כ"פיגוע אסטרטגי", עלולות, לדברי המשפטנים, להיות השלכות אישיות על בכירים במערכת הביטחון לצד הפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל.

על רקע זה יש לראות את ההתבטאויות האחרונות של בכירים ישראלים המבקשים להרגיע את הממשל בארה"ב. יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, שנמנע מלהתראיין לתקשורת הישראלית, התייחס בריאיון לעיתונאית האמריקאית בארי וייס להרכב הקואליציה המתהווה. "זה לא שאנחנו מצטרפים אליהם, הם מצטרפים אלינו", אמר על שותפיו, והבהיר שתיק הביטחון יישאר בידי הליכוד. נתניהו הוסיף כי הוא מבקש להימנע מ"מדיניות שעלולה להביא להתלקחות", ואמר כי אחת ממטרותיו המרכזיות תהיה הרחבת מעגל השלום באזור.

ראש הממשלה, יאיר לפיד, הדגיש את חשיבות היחסים עם ארה"ב בביקורו במוצב השליטה של חיל האוויר, לרגל תרגיל משותף לשני הצבאות. "שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארה"ב ועם מדינות נוספות מעצים את יכולות צה"ל מול האתגרים במזרח התיכון, ובראשם איראן", מסר. גם בהודעת דובר צה"ל על סיום התרגיל הושם דגש על "שיתוף הפעולה האסטרטגי ההולך וגובר בין הצבאות למול האתגרים המשותפים במזרח התיכון, ובראשם איראן".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. פעם זה היה סודי/חסוי.
    היום כולם יודעים שמדינת ישראל לא דמוקרתית.
    ובמקרה הפחות גרוע נשלטת על ידי ממשלים אחרים כגון אמריקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים