שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אסון קשה: לפחות 1100 הרוגים ברעידת אדמה במרוקו | מתעדכן
המביט לארץ ותרעד
ישראלים בזירת האסון "מחכים לחילוץ" | חברות הביטוח נערכות לחלץ את המטיילים הישראלים, והממשלה הודיעה על היערכות למשלחת סיוע הומניטרי
ההריסות במרוקו | צילום: רשתות לפי סעיף 27א'

ישראלים רבים שהו במרוקו באזור רעידת האדמה הקשה הלילה (ליל שבת), ובישראל נערכים לפנות אותם בהקדם מזירת האסון, אוטובוסים של חברות הביטוח והחילוץ השונות יעבירו את הישראלים תחילה לקזבלנקה ומשם הם יוטסו חזרה לישראל.

בשלב זה, מספר ההרוגים הכולל במדינה בעקבות רעידת האדמה עומד על לפחות 1,037 בני אדם. מספר הפצועים עומד על 1,204 בני אדם, בהם 721 פצועים במצב קשה.

עוד מבחזית החדשות

על פי משרד החוץ, עד כה דווח על 402 ישראלים שנמצאים במרוקו. נכון לשעה זו, 17 ישראלים עדיין מוגדרים מנותקי קשר. ההערכה היא שחלקם הגדול לא זמין עקב השבת. משרד החוץ וגורמים אחרים ממשיכים לנסות ליצור קשר עם כולם, ישירות או דרך משפחותיהם. עד כה לא ידוע על ישראלים שנפגעו מהרעידה.

חברות הביטוח והחילוץ השונות כבר הודיעו על תוכניות לפנות את המטיילים הישראלים שנמצאים באזור האסון, וצפויות להוציא טיסות מיוחדות לפינוי מהיר חזרה לישראל מקזבלנקה. בנוסף, מדינת ישראל נערכת להגיש סיוע הומניטרי למרוקו, מדינה החברה בהסכמי אברהם. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ אלי כהן הנחו את כלל הגורמים המוסמכים להיערך להוציא משלחת רשמית, וממתינים לבדוק מה הצרכים המדויקים של מרוקו.

שגריר ישראל במרוקו דוד גוברין, אמר הבוקר כי "נפתח חמ"ל בנציגות הישראלית ברבאט, וכי הם נמצאים בקשר הדוק עם הרשויות המרוקניות והדרגים הגבוהים ביותר כדי לבחון אפשרות של מתן סיוע הומניטרי וחילוץ לנפגעים", עוד אמר השגריר "הקונוסולית שלנו בדרכה למרקש כדי לסייע למאות הישראלים שנמצאים שם. במקביל אנחנו בקשר עם חברות התעופה כדי להקל על ישראלים שירצו להקדים את חזרתם ארצה".

"זה היה מפחיד ברמות, מי שלא חווה את זה לא מבין מה גודל העוצמה של זה", אמרה סיגל שמר מתל אביב בשיחה עם N12. "בילינו בחוץ במרקש כל הלילה ולא היינו יכולים לחזור למלון. אימא שלי מבוגרת ונרדמה שם, אני נשארתי ערה כל הלילה. דיברתי עם כל מי שרק אפשר כדי לראות איך אנחנו יוצאות משם".

"אנשים ירדו עם תינוקות, אנשים נכים עם כיסאות גלגלים שלא יכלו לרדת" שיתפה סיגל "בסביבות 08:30 דיבר איתי נציג של חילוץ והצלה, ואמר לי שאחרי בדיקות שלהם אפשר לצאת. הזמנתי את הנהג שלנו ונסענו לקזבלנקה, ניסיתי להזמין טיסה לארץ וביקשו ממני 900 דולר לכרטיס טיסה. אני מקווה לחזור היום בלילה".

צעיר נוסף בן 23 מבנימינה ששהה במרקש וחילץ את עצמו לקזבלנקה, שוחח עם N12 – לאחר שחלק גדול מהציוד שלו נמצא במבנה שמסביבו קרסו הבניינים. "אני נמצא עם שני חברים שמטיילים איתי", סיפר. "היינו בהוסטל בקומה השנייה כשהחלה רעידת באדמה. רצנו יחד לקומה התחתונה כדי לצאת החוצה. בפתח היה המון אבק ולא הצלחנו לנשום. חשבתי שיש שריפה, אבל בדיעבד הבנו שקיר קרס בצמוד להוסטל".

"אחרי כמה דקות החלטנו לרוץ לכיכר שהייתה קרובה, ג'מע אל-פנה", הוא המשיך "ראינו פצועים בדרך, אבל פחדנו מאוד שהמבנים סביבנו יקרסו אז רצנו עם מי שהיה מסוגל ושם העברנו את כל הלילה. אנחנו מאוד עייפים וכנראה שננסה מחר לצאת ממרוקו לפורטוגל".

נחמי גייניס, מנכ"לית עמותת איילים, סיפרה שמדי שנה יוצאת משלחת של העמותה למרקש, ושהשנה נשלחה משלחת אפילו גדולה יותר. "הגענו למרקש ביום רביעי ורעידת האדמה תפסה אותנו בסיומה של ארוחת שישי, זה היה מאוד מורגש וחזק".

"השכנים שגרים סמוך לבית הכנסת נכנסו לשם", הוסיפה. "ניסינו לעזור ככל האפשר ובעיקר להרגיע את הילדים והאנשים. כשהמצב נרגע, התחלנו לנוע לאזור החלק הפתוח של מרקש והתרכזנו. אחרי כמה שעות התחלנו לנוע לבית מלון בעיר, שבאופן מרגש פתח את שעריו ואפשר לנו ולעוד רבים אחרים לישון כעת, עם מזרונים ושמיכות שהם סיפקו לנו. בשלב זה אנחנו עדיין לא יכולים לחזור לריאדים (בתי הארחה), וממתינים גם כאן להנחיות ונמצאים בקשר עם משרד החוץ".

הרעידה הקשה הורגשה במרחק של מאות קילומטרים מאזור מרקש, וישראלים רבים השוהים באזורים נוספים במדינה סיפרו על בהלה גדולה, כולל מצד המקומיים. מטייל באזור פס עם סבתו, סיפר: "הרגשנו את הרעידה בלילה והריאד זז. לא הבנו בהתחלה מה קורה, ואז בדקנו באינטרנט כדי להבין. יש שוטרים ברחובות ואסור לנו להסתובב כרגע. מחכים להנחיות מהארץ, סבתא שלי מבוהלת ואנחנו ממתינים שיחלצו אותנו. רוב המשפחה הייתה אמורה לחזור לארץ ממרקש, אנחנו ממתינים להנחיות".

חברות הביטוח הישראליות הודיעו הבוקר על היערכותן לפינוי מטיילים ישראלים הנמצאים במרוקו. במקביל, משרד החוץ שב והבהיר כי לפי שעה לא ידוע על אזרחים ישראלים שנפגעו כתוצאה מרעידת האדמה. במשרד החוץ עדכנו כי קונסולית ישראל במרוקו, דורית אבידני, עושה דרכה לאזור הרעש ותפעל לספק תמונת מצב מלאה.

חברת הביטוח פספורטכארד הודיעה כי היא נערכת לחלץ את מבוטחיה שנמצאים באזור רעידת האדמה: "חדר המצב של פספורטכארד עובד על תוכנית חילוץ אווירית ויבשתית לפינוי מבוטחיה מאזור האסון. אנו קוראים לכול מבוטחינו ליצור קשר בהקדם עם מוקד שירות הלקוחות. בטלפון 972-98920930+ או בווטסאפ 972-50-6708544+".

חברת הביטוח הפניקס הודיעה כי תספק לכל מבוטחיה טיסה מיידית חזרה ארצה. על פי הודעת החברה, הטיסות ממרקש כבר מלאות בשל האסון, ולכן הפניקס יאשרו למבוטחיהם לטוס לישראל דרך קזבלנקה. "מוקד הפניקס מעמיד לרשות המבוטחים אפשרות הטסה מיידית לישראל והימנעות משהייה באזורים המסוכנים, מחשש לרעידות משנה", כתבו. "מוקד החירום ערוך לקבלת פניות מהמבוטחים באיזור ומבני משפחותיהם".

עוד מבחזית החדשות

חברת ICL תוציא במהלך היום צוות מיחידת החילוץ שלה כדי לסייע בפעולות החילוץ במרוקו. מדובר בצוות שעבר הכשרה מקיפה ולקח חלק משמעותי במאמצי החילוץ ברעידת האדמה הקשה שאירעה בטורקיה לפני כחצי שנה.

חברת הביטוח AIG הודיעה כי יצרה קשר טלפוני עם מרבית ממבוטחיה ששוהים במרוקו. "בשיתוף מוקד החירום שהוקם עם יחידת החילוץ של מגנוס, מוציאה החברה אוטובוסי חילוץ ממרקש לקזבלנקה", נמסר. "בנוסף, החברה בונה עבור לקוחותיה תוכניות חילוץ נוספות, במידת הצורך".

ממשלת ישראל הודיעה הבוקר כי בכוונתה לשלוח למרוקו סיוע הומניטרי. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה כי נתניהו "הנחה את כלל המשרדים והכוחות לסייע ככל שיידרש לעם המרוקני, לרבות היערכות להוצאת משלחת סיוע לאזור".

גם שר הביטחון יואב גלנט הודיע כי "הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להיערך מיידית למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף". בשיחה עם שר ההגנה של מרוקו, אמר גלנט ש"חלק משמעותי מהסכמי אברהם, הוא המחויבות הדדית של המדינות לעמוד זו לצד זו ברגעי משבר לאומיים". שר החוץ אלי כהן הודיע הבוקר כי "הנחה לבחון אפשרויות מול הרשויות במרוקו להגשת סיוע הומניטרי והוצאת משלחת חילוץ".

שיא המדינה יצחק הרצוג:

״ליבנו עם העם במרוקו בשעה קשה זו.

בשם העם בישראל אני שולח תנחומים כנים למלך מרוקו מוחמד השישי ולעם המרוקאי על אובדן החיים הנורא שהביאה עימה רעידת האדמה הקשה שאירעה אמש, ומתפלל לשלום הפצועים. מדינת ישראל נכונה לסייע כפי שיידרש.״

גם בתעשייה האווירית הציעו סיוע לממשלת מרוקו בעקבות האסון. "התעשייה האווירית מוכנה להושיט כל סיוע שיידרש לכוחות ההצלה המרוקאים, לרבות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, וזאת בתאום עם ממשלת ישראל, משרד הביטחון ומשרד החוץ", כתב יו"ר התעשייה האווירית לישראל עמיר פרץ למלך מרוקו מוחמד השישי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים