שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אחותה של החטופה: "חוששת מאוד לחייה"
השבויה בעירק
אחותה של אליזבת צורקוב שנחטפה ומוחזקת בשבי בעיראק, סיפרה על ההבנה כי חייה בסכנה "מיד כשלא ענתה פנינו לגורמים שונים ולאחר זמן נודע לנו שנחטפה"
התמונות האחרונות שצורקוב פרסמה מעיראק, בחשבון האינסטגרם שלה

אמה, אחותה של החטופה הישראלית בעירק אליזבת צורקוב, סיפרה הבוקר (חמישי) ל-N12 על השיחה האחרונה שלה עם אחותה, ועל השעות שבהן לא ענתה והחל החשש לחייה. "היא תמיד עונה לי כשאני שולחת לה תמונות של הבן שלי, כשזה לא קרה הבנתי מיד שמשהו לא תקין ויצרתי קשר עם הגורמים הרלוונטיים בישראל", אמרה. על הידיעה שאחותה בחיים ובמצב "טוב" לפי גורם מדיני בכיר בישראל, אמרה: "זה אחד מהנקודות האור ותקווה בתוך כל החושך הזה".

צורקוב, חוקרת מזרח תיכון ישראלית, מוחזקת בידי המיליציה השיעית "כתאאב" של גדודי חיזבאללה מקומיים מאז חודש מרץ השנה. שעות בודדות לפני שאבד עימה הקשר, עוד שוחחה עם בני משפחתה: "דיברנו יום לפני החטיפה, שיחה רגילה וסטנדרטית לגמרי על הראיונות שהיא עשתה, על מה נותר לה. היא כבר הייתה לקראת סיום התקופה שלה בעיראק ותכננה לשוב לפרינסטון כדי לסיים לכתוב את הדוקטורט", תיארה אחותה.

עוד מבחזית החדשות

לאחר שאליזבת הפסיקה לענות על הודעות הוואטסאפ של אחותה, החלו בני משפחתה לחשוש שמא משהו לא תקין. הם עדכנו גורמים שונים בארץ, ואלו פתחו מיד בבדיקה נרחבת בכדי לגלות מה עלה בגורלה. "זה היה ממש אירוע מתגלגל", סיפרה אמה על השעות הדרמטיות. "לקח זמן להבין מה קורה שם ושהיא נחטפה. מאז אני עומדת בקשר רציף עם הגורמים הרלוונטיים בארץ שפועלים לשחרורה", הוסיפה.

אמה הרחיבה על המחקר של אחותה וניסתה לשפוך מעט אור על הסיבות להגעתה למדינת אויב. "אחותי היא דוקטורנטית למדע המדינה באוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. הדוקטורט שלה עוסק בתנועות פוליטיות במזרח התיכון, והיא הגיעה לעיראק כדי לבצע את עבודת השטח עבור הדוקטורט. היה חשוב לה להבין איך אנשים פשוטים מן הרחוב מבינים את המציאות הפוליטית סביבם ולא רק סיסמאות, לכן היה לה מאוד חשוב לערוך את המחקר הזה בשטח ולא רק באינטרנט".

על האפשרות שחוטפיה של אליזבת ידעו שהיא ישראלית, וחטפו אותה בגלל זה אמרה: "קשה לדעת – אני לא נמצאת בראש של החוטפים, אין לי דרך לדעת מה הוביל אותם לעשות את זה, זה יהיה ניחוש". לדבריה, אליזבת הכירה את הסכנות הכרוכות בעבודה שביצעה, אבל העדיפה לבצע את המחקר בשטח ולא בעולם הווירטואלי. "היא לא הייתה עיוורת לסכנות, היא יודעת מה המצב במקומות אותם היא חוקרת. היא פשוט מאוד נאמנה למחקר שלה וידעה שצריך ללכת לדבר עם האנשים ברחובות, ולא לעשות את זה דרך קריאת סיסמאות באינטרנט".

בני משפחתה של אליזבת העלו בפניה את חששותיהם: "אמרתי לה בעבר שזה מסוכן. היא פשוט אמרה מנהלת את הסיכונים האלה ולוקחת את זה בחשבון. אני לא אגיד שהייתי נלהבת מהנסיעות האלה". הוסיפה אמה שאחותה ביקרה בעבר במקומות נוספים לטובת מחקרה. "בזמן שעשתה את עבודת השטח היא גרה באיסטנבול כמעין בסיס-אם, ומשם הייתה יוצאת לעבודות השטח במדינות שונות. היא הייתה בעבר בכורדיסטן העיראקית כמה פעמים, בחלק הדרומי של טורקיה ליד הגבול עם סוריה, ובחלק של סוריה שקרוב לגבול הטורקי, והייתה גם בעבר בעירק".

לדברי אמה, אחותה לא תיארה בפניה אירועים חריגים שחוותה במהלך השהות בעיראק קודם לחטיפה, "היא לא קיבלה שום יחס עוין אחר, האנשים בעיראק ראו את זה כמחמאה שחוקרת מפרינסטון מגיעה לעיראק להתעניין בחיים שלהם, היא לא קיבלה שום תגובות עוינות".

אמה ביקשה לפנות לאזרחי ישראל ואמרה: "אני לא ממליצה לאף אחד לעבור את החוויה שאחותי עוברת. יש פה סיכון רציני, מבקשת מהציבור הישראלי להיות אנושיים, זה בטוח מעניין הרבה מאוד אנשים, אבל יש אנשים מאחורי זה, היא חוקרת וישראלית והיא נחטפה, אבל היא גם אחותי. הדבר שאנחנו הכי רוצים זה לדאוג להחזרתה הביתה בריאוה ושלמה, אני חוששת מאוד לגורלה – כל יום, כל שעה, כל דקה".

צורקוב היא אשת אקדמיה שנסעה לעיראק באמצעות דרכונה הרוסי מיוזמתה האישית לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. צורקוב עלתה לישראל בצעירותה אך עזבה בשנים האחרונות לטובת לימודים בפרינסטון. במסגרת עבודתה אליזבת הייתה מצויה בקשר יומיומי עם מקורות בסוריה ומחוצה לה. היא בוגרת תואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בתקשורת ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית. היא לא נשואה וללא ילדים. עם פרסום ההודעה התברר כי התקשורת הבינלאומית מכירה את אירוע החטיפה מזה כחודשיים, אך הסכימה לשמור על שקט לבקשת ישראל מטעמים הומניטריים.

ארגון החיזבאללה בעיראק ידוע בכינוי "כתאאב" הוקם ב-2003 כדי להילחם הן בשרידי משטר סדאם חוסיין והכוחות הסוניים בעיראק, והן בפלישה האמריקאית לעיראק, כדי לייצר במדינה שלטון שיעי פרו-איראני. מי שהקים את הארגון היה כוח קודס של משמרות המהפכה. תחת שרביטו של קאסם סולימאני, אנשי הארגון עברו אנשי הארגון עברו אימונים והכשרה בלבנון.

עוד מבחזית החדשות

מכון המחקר "New Lines Institute" בוושינגטון שאליזבת צורקוב, האקדמאית הישראלית בת ה-37 שמוחזקת בעיראק על ידי "גדודי חיזבאללה" הייתה עמיתה במכון, מסרו בתגובה לפניית אתר החדשות הישראלי ynet כי "אליזבט הייתה בעיראק כדי להשלים מחקר שדה עבור עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרינסטון".

במכון ציינו כי: "אנחנו לא יודעים אם אוניברסיטת פרינסטון הייתה מודעת כלל לנוכחותה הפיזית בעיראק, ולא ידוע לנו על אמצעי אבטחה כלשהם שנועדו להגן עליה במהלך שהותה שם. לא היה לנו שום קשר עם אליזבת מאז חטיפתה ואנחנו לא יכולים לדבר על התקדמות כלשהי לקראת שחרורה".

הבית הלבן גינה את חטיפתה של צורקוב, שבנוסף לאזרחותה הישראלית, מחזיקה גם בדרכון רוסי. דובר מטעם מחלקת המדינה האמריקנית התייחס לחטיפה ואמר: "אנחנו מודעים לחטיפה ומגנים חטיפת אזרחים פרטיים".

אמש התיר משרד ראש הממשלה לפרסום את דבר חטיפתה של צורקוב, ששימשה בעבר בין היתר כעוזרת לשר לשעבר נתן שרנסקי. לפי המידע שבידי ישראל היא נחטפה בשלהי חודש מרץ והיא עודנה בחיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים