שיתוף
תגובות
חדשות » אזהרה חמורה: דליפת מידע במערכות המחשוב שהותקפו במעייני הישועה
שימו לב!
הרשות להגנת הפרטיות מתריעה מפני הדלפת מידע ומבקשת להזהיר את הציבור עקב אינדיקציה ברורה לדליפת מידע שהתגלתה היום
סייבר | צילום: Rawpixel.com, שאטרסטוק

אזהרת הרשות להגנת הפרטיות לדליפת מידע בגין פריצת הסייבר שאירעה השבוע במערכות המרכז הרפואי מעייני הישועה. הרשות מבקשת להזהיר את הציבור עקב אינדקציה לדליפת מידע שהתגלתה היום (חמישי), במסגרת הליך האכיפה שהרשות פתחה מיד עם פרוץ האירוע.

בחינה ראשונית של האירוע העלתה חשש לדליפת מידע אך היום התגלה כי מדובר באינדיקציה של ממש לדליפת מידע אישי רגיש. נוכח אינדקציה זו מבקשת הרשות להנחות את הציבור להגביר מודעות, לנקוט משנה זהירות ולפעול על פי הכללים וההמלצות של הרשות להגנת הפרטיות.

עוד מבחזית החדשות

דליפת מידע עלולה להכיל נתונים רגישים מאוד כגון פרטי הזדהות וסיסמאות כניסה למערכת, שם המשתמש ופרטי קשר, פרטי כרטיס האשראי, מידע רפואי, תמונות רגישות שהעלה המשתמש לצרכים חברתיים או רפואיים וכדומה. אם נודע למישהו כי דלף מידע מאתר המחזיק בפרטים אישיים, מומלץ לנקוט משנה זהירות בכל הקשור להתנהלות השוטפת במרחב הדיגיטלי.

ודאו כי אינכם משתמשים באותו צירוף של שם משתמש וסיסמה עימם אתם מזדהים לשירות שנפרץ, באתרים או בשירותים מקוונים נוספים. חשוב מאוד להשתמש בסיסמה שונה בכל שירות, ומומלץ כי השינוי בסיסמה לא יהיה בנאלי (כלומר, לא די בשינוי כגון MyPass1 או MyPass! במקום MyPass).

מומלץ לנהל את הסיסמאות בתוכנה ייעודית לניהול סיסמאות (כגון מחולל סיסמאות) אשר מצפינה את הסיסמה, ובכל מקרה להתאים סיסמא ייעודית לכל שירות (כך לדוגמה, לאתר GOV ניתן להתאים סיסמה ייעודית MyPass_GOV_@). כמובן שאין לשמור סיסמאות באופן גלוי בסביבת המחשב או בטלפון הנייד.

עוד מבחזית החדשות

בכל מקרה בו עולה חשש לדליפת מידע כלשהו, יש לשנות מיד את הסיסמה בשירות שנפרץ, ולהפעיל אימות דו שלבי להגברת האבטחה על חשבון המשתמש שלכם, אם השרות מאפשר זאת. בנוסף, קיימים שירותים הבוחנים אם הסיסמאות השמורות אצלם נחשפו, כך לדוגמה אם עושים שימוש במנהל הסיסמאות של גוגל בדפדפן כרום, עמוד בדיקות האבטחה בחשבון הגוגל שלכם (https://myaccount.google.com/security-checkup) יציין בפניכם רשימה של מאגרים שונים ברשת אשר נתוניהם נפרצו, ועלולים לכלול צירוף של שם המשתמש והסיסמה מתוך אחד החשבונות שלכם.

יש להתייחס בחשדנות מוגברת לכל פניה יזומה בדוא"ל, בהודעת טקסט ואף לשיחת טלפון. ודאו שאכן יש קשר בין הפניה היזומה אליכם לבין השירות המוכר לכם. בעת קבלת דואר אלקטרוני בדקו היטב את כתובת הדוא"ל של השולח והפעילו שיקול דעת, האם אתם מכירים את השולח? האם כבר קיבלתם בעבר דוא"ל מכתובת זו?

עוד מבחזית החדשות

שימו לב לדואר אלקטרוני הכולל ביטויים לא שגרתיים – שגיאות כתיב וניסוח שאינו קולח, כדי לזהות ניסיונות הונאה. לעולם אל תמסרו פרטים אישיים כגון סיסמה, מספר כרטיס אשראי או קוד אישי לבקשת הפונה, בפרט אם התבקשתם בשיחה לספק קוד זיהוי (OTP) אותו קיבלתם מנותן השירות.

היו זהירים מדואר אלקטרוני הדוחק בכם לביצוע פעולות מיידיות או ניסיונות ליצירת מצב של לחץ ודחיפוּת, זו טכניקה מוכרת המיועדת להוביל אתכם לפעול תחת לחץ ולבצע פעולה שתשרת את מטרות התוקף. כמו כן, היזהרו מהודעות המכילות הבטחות או הצעות שמבטיחות זכייה כלשהי או הנחה גדולה.

אם נשלח אליכם קישור המציע לכם לבצע פעולה כלשהי באתר המוכר לכם, גשו לאתר באמצעות הקלדת כתובת האתר בדפדפן ולא דרך הקישור המצורף. היו חשדניים כלפי קבצים מצורפים ואל תמהרו לפתוח אותם, פתחו רק כאשר הנכם בטוחים לגבי לגיטימיות המקור או כתובת הדוא"ל של השולח. אם אינכם בטוחים לגבי מהימנות התכתובת, צרו קשר עם השולח באמצעי תקשורת אחר (למשל בשיחת טלפון).

נתחו את סיכוניכם. אתם יודעים טוב מכולם מהם ערוצי התקשורת אשר עלולים עתה להיות חשופים בפני התוקף, ומהו אופי המידע שעלול להימצא בידיו ורגישותו. פעלו להקטנת הנזק בהתאם, העלו את רמת חשדנותכם במקומות הרלוונטיים, בדקו בפרוטרוט את פירוט הפעולות בכרטיס האשראי שלכם, והודעות מרשתות חברתיות במקרה בו מישהו מנסה להיכנס לחשבונכם. יידעו אנשים שהתוקף עלול לפנות אליהם, ויידעו את המשטרה והרשויות על כל ניסיון סחיטה או פישינג.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים