שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אושר בקריאה ראשונה חוק בן גביר: בשבוע הבא ימשכו הצבעות
החוק שמאפשר העברת סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי עבר ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים | גנץ: "לניסיון להחדיר פוליטיקה למשטרה יהיה מחיר כבד"
השר איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי | צילום: יחיאל גורפיין, איחוד הצלה

היום בצהריים (שלישי) אושר בקריאה ראשונה, החוק שיעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לאחר דיון סוער בכנסת, שכלל חילופי דברים קשים בין חברי האופוזיציה והקואליציה העתידיות. הצעת החוק עברה ברוב של 63 ח"כים שהצביעו בעד, מול 53 שהצביעו נגד. בן גביר עלה לדוכן פעמיים במהלך הדיון והתעמת עם חברי הכנסת מהאופוזיציה העתידית. בן גביר טען כי הצעת החוק טובה לדמוקרטיה וכי "עם ישראל נתן לנו את היכולת לשלוט, ובשביל זה אנחנו נמצאים פה".

בצעד מוסכם החליטו מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, כי אחרי ההצבעה לא יתקיימו הצבעות נוספות במליאה עד לכינוסה ביום שני בשעה 16:00. למרות זאת, הדיונים בוועדות המיוחדות ימשיכו מחר ומחרתיים. המשמעות היא שחוק דרעי וסמוטריץ' לא יעברו השבוע. זו הסיבה כנראה, שהקואליציה המיועדת דרשה להוסיף את סעיף "החלת החוק באופן מיידי"  שכן ייתכן והחוק יעבור רק ביום שני או שלישי הבא, וביום רביעי אמורה להיות השבעת הממשלה שבה אריה דרעי אמור לכהן כשר. 

עוד מבחזית החדשות

משכך, יחזור החוק לדיון בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך החקיקה, שתדון בו לפני הקריאה השנייה והשלישית. בנוסף, נמשכים הדיונים בוועדה שמקדמת את חוק דרעי וסמוטריץ'. 

בדיון אמר בן גביר כי "התיקון שאנחנו מביאים הוא ברכה לדמוקרטיה", ותקף את חברי הכנס של האופוזיציה "אתכם הדמוקרטיה לא מעניינת כי אף פעם לא הייתם דמוקרטים. אתם אנשים חשוכים, לא ליברליים שלא מסוגלים לקבל דעות שונות, לא מתכתבים עם שיטת המשטר הדמוקרטית". "השר מתווה את הדרך ,השר הוא זה שלוקח אחריות, ומי שבא לקחת אחריות צריך גם לקבל את הסמכות".

שר הביטחון בני גנץ תקף את החוק במליאה וטען כי מדובר בעצם במסך עשן. "השר המיועד לביטחון לאומי עוד לא הושבע, ובחדר כבר עולה ריח הפגר. הוא עוד לא דרך בשערי המשרד  וכבר נשמעים איומי הדחה על המפכ"ל", טען גנץ "כשיש אמון, לא צריך חקיקת בזק. כשאין אמון, יש בלגן מבצעי, וגם לציבור אין אמון. המשטרה היא גוף שבסיס קיומה מוטל באמון שהציבור רוכש לה. לפגיעה הבסיסית במשטרה, לניסיון להלך אימים על המפכ"ל ולהחדיר את הפוליטיקה למשטרה, להטלת הדופי במקצועיות המשטרה יהיה מחיר כבד".

עמר בר לב, השר היוצא לביטחון הפנים אמר בנאומו כי "מדובר באדם שהיה פעיל טרור, אשר גזענות אומנותו. משטרת ישראל נמצאת בפני יד מאיימת ודורסנית, חסרת אחריות וניסיון המבקשת להפוך אותה לפוליטית ולא כפופה לעיקרון הממלכתיות". עוד הוסיף בר לב "בן גביר מייעד להכפיף את המפכ"ל, להפוך אותו למריונטה. לי כשר מעולם לא הייתה בעיה לקבוע מדיניות, והמשטרה מילאה את המדיניות שקבעתי. גם אם היה לי ויכוח, לא הרגשתי צורך לקבוע זאת בחוק כי לא הרגשתי חוסר ביטחון לממש את דעתי".

סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ', תקף את חברי הכנסת של הקואליציה העתידית, וטען כי בכנסת הקודמת הם הצביעו נגד כל הצעה שהציעה הקואליציה, משיקולי פוזיציה בלבד. לדבריו "אין בחוק הבחנה בין מדיניות ממשלה למדיניות שר. מה עם אחריות משותפת? אין דבר כזה, האם זה מופיע בהצעת החוק? מה פתאום. איך החוק יחזיר משילות לנגב? אתם הצבעתם נגד כל החוקים שהוצעו. החוק הזה לא טוב, והאיש שעומד בראשו גם מסוכן. תראו איך הוא מתנהג בוועדה. אני מציע לנתניהו לחשוב אם בן גביר יכול להתוות מדיניות בנושא הזה". 

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר סגלוביץ "החוק הזה לא חוק רע לאופוזיציה, הוא חוק רע לאזרחי מדינת ישראל. אסור שהמשטרה תהיה פוליטית. זו פגיעה באחד היסודות הכי חשובים ועמוקים בדמוקרטיה". 

הוועדה המיוחדת שהוקמה להכנת חוק בן גביר צפויה לאשר את ההצעה במלואה גם לאחר הקריאה הראשונה, הויכוח כרגע הוא סביב הנוסח כפי שבן גביר רואה אותו לבין החוק כפי שתיקנו אותו היועמ"שים. בן גביר הסכים להכניס לחוק כמה שינויים שהוצעו, אך הוא מסרב לשני שינויים מהותיים, הכפפת המפכ"ל לשר המכהן כאשר לשר סמכות לקבוע גם עקרונות וכללים בקשר למשך זמן טיפול בתיקים, ובנוסף, הוספת סעיף שבו יצוין כי החלטות המשטרה לא יהיו מושפעות ממניעים פוליטיים או אידיאולוגיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים