שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אהרן ברק קורא למרד אזרחי: "העם צריך להגן על עצמו"; לוין: "הוא דרס סמכויות"
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק מזהיר מפני "דמוקרטיה טורקית". שר המשפטים לוין: "דבריו חמורים, אבל אני מוכן לדבר איתו תמיד יש על מה"
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק | צילום: קובי קלמנוביץ - wikipedia

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק תקף הערב (מוצאי שבת) בחריפות את שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה אותה הוא מתכנן במערכת המשפט. לדברי ברק "הרפורמה הזו היא שרשרת, מחרוזת של חרוזים מרעל. אם המחרוזת הזו תעלה על צווארנו ותוגשם במלואה, זה תחילת חורבן הבית השלישי" לטענתו "זו תהיה דמוקרטיה טורקית. אצלנו אין חוקה פורמלית, אבל יש חוקי יסוד שהכרזת העצמאות הכירה בהם". שר המשפטים לוין אמר בתגובה כי דבריו של ברק חמורים, אך הוא יהיה מוכן לשוחח איתו.

ברק, שהתראיין בחדשות כאן אמר כי "חורבן הבית השלישי נגרם במלחמת אחים, שהמחרוזת, ההצעות האלה, היא הצונאמי שיביא אותה. יידע נא כל אחד מהמיליונים, אזרחי המדינה ותושבי המדינה, שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה, הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים, תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות". ברק התנגד לביקורת שלוין הפנה כלפי בג"ץ ועל פיה, העליון קובע מי יהיו שרים, על רקע הדיונים בעניינו של דרעי, וטען "לא בית המשפט קובע מי יהיו שרים, חוקי מדינת ישראל קובעים והכרזת העצמאות. הפירוש הוא על ידי בית משפט".

עוד מבחזית החדשות

ברק הרחיק לכת ואמר "אם חושבים שלהרוג אותי יפסיק את הטלטלה, אני מוכן לעמוד מול כיתת יורים", לדבריו, בין הצעות החוק שעל שולחן הקואליציה החדשה יש "הצעות גזעניות. אולי שיעשו מגילת עצמאות חדשה". עוד הוסיף ברק כי "אף בית משפט לא יכול להגן על העם מפני עצמו. העם צריך להגן על עצמו".

לשאלה האם הוא מתחרט על כך שתמך בהסדר הטיעון עם נתניהו, השיב ברק "הייתי בעד עסקת טיעון, וזו לא הייתה טעות, גם היום אני בעד. אבל מרגע שהוגש כתב אישום נגדו במקום להיות מגן המערכת, הוא הפך למנתץ המערכת".

ברק שיתף כי במסגרת עסקת הטיעון, הייתה כוונה להסיר את עבירת השוחד ולהשאיר רק את האישומים של מרמה והפרת אמונים. "אני לא זוכר אם המדינה התחייבה לא לבקש עונש מאסר. בית המשפט הוא שיקבע אם בהרשעה יש משום קלון או לא. לפי דעתי נתניהו היה עמוק מאוד, אני השתוממתי שפתאום, אני חושב שראש הממשלה קיבל רגליים קרות והלך אחורה תוך כדי ניהול המו"מ. חבל, טרגדיה. אם היינו מגיעים לעסקת טיעון, לא הייתה ההצעה של יריב לוין".

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא הסכים להודות בעבירות של מרמה והפרת אמונים, ואם היה מסכים לכך, כבר הייתה נחתמת עסקת טיעון מזמן והמשפט היה מסתיים. כל יום שעובר במשפט חושף את האמת וממחיש מדוע ראש הממשלה נתניהו סירב להודות בעבירות כלשהן".

עוד אמר ברק כי הוא "מצר מאוד" על מינויו של יריב לוין לשר המשפטים. "ההופעה של השר לוין יום לפי הדיון תיק דרעי מהווה איום. אבל בית המשפט לא ייקח את האיום הזה בחשבון, יש להם שיקולים אחרים לגמרי". לשאלת המראיין האם יש איום על קיומה של מדינת ישראל, השיב ברק "היום לא, אולי בעתיד כן".

בתגובה אמר שר המשפטים יריב לוין כי "יש לי כבוד רב אליו, אבל איפה היה כאשר בלי סמכות ובלי התחשבות דרס סמכויות אנשים ולקח סמכויות לעצמו? אני מוכן לדבר עם ברק, תמיד יש על מה לדבר. לא צריך להקים ועדה מיוחדת לרפורמות, זה בזבוז זמן. יש ועדת חוקה של הכנסת". לוין פנה גם לגנץ וקרא לו "אני מזמין את גנץ לדבר בוועדת החוקה, נדון ברפורמה שאני מביא. נשמע את כל הדעות. לא הכל כזה ראה וקדש".

לוין טען כי ברק השתמש בתיאורים קשים. לטענתו "זה חמור מאוד אם זה משקף את עמדותיו. הוא משתמש בתיאורים קשים, שמתי אקדח. כיתת יורים וטנקים. כשאני שומע את דבריו החמורים של ברק אני משיב שהרפורמה שלי לא באה על גבי טנקים אלא על גב קולות ציבור הבוחרים".

עוד מבחזית החדשות

שר המשפטים, התייחס הערב גם לעיתוי ההכרזה על הרפורמה, ערב הדיון בבג"ץ דרעי, והשיב למבקרים "אין קשר. אם מישהו חושב ששופטים מושפעים מזה הם לא עושים משפט צדק. נזקקתי לכמה ימים להתארגן אחרי שקיבלתי את המשרד". החלטה אם כהונה של שר סבירה או לא, הציבור מקבל בקלפי. לא רק מצביעי ש"ס במקרה הזה. כל גוש נתניהו הצביע שדרעי יהיה שר".
עוד אמר לוין כי הוא "לא משנה את כללי המשחק הדמוקרטיים". לדבריו "אני הנחתי תוכנית, ואנחנו נקדם אותה בסבלנות. אני לא נכנס למסגרת זמנים כי אני לא מכתיב לכנסת. הדיונים צריכים להיות ממצים".

הרפורמה שעליה הכריז לוין השבוע קבעה בין היתר כי הכנסת תחוקק את פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, כדי לאפשר לקואליציה להעביר מחדש חוקים שייפסלו בבג"ץ. בנוסף קובעת הרפורמה כי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תשונה, בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק ברוב של 12 שופטים מתוך 15 ולא יוכל לדון בחוקי יסוד, . בנוסף, יבוטל השימוש בעילת הסבירות והיועמ"שים במשרדי הממשלה יהפכו להיות משרות אמון לשר.

הצטרפו ועקבו אחר

4 תגובות

  1. סליחה זה קצת באיחור רק 30 שנה היה יכול להועיל בצעד זה כשנתיים לפני שעלה לכס נשיא בית המשפט העליון. חבל
    אבל אם לא עשה זאת אז עכשיו כשהו חצי סנילי ודאי כבר אין שום תועלת אם יעשה כך.

  2. שונא ישראל , בן נעות המרדות , שמאלן דפוק
    חצוף !!! איך אתה מעיז פניך נגד אמונתך אתה ? מה זה שלטון החוק בשבילך ? רק כשזה נח לך ? מה שלום הדמוקרטיה שלך שלחמת עבורה שנים רק כשזה מתאים לך ? 74 שנה התמוגגתם ורדיתם בעם בשם הדמוקרטיה וחרות , אז הנה , עכשיו הגיע תורינו עכשיו אנחנו מסדרים את החוק לטובת 3/4 חלקי העם השסוי, הבזוי, הבוזגלו , הביטנים, המסכמים, ותקפצו לנו בזיגזג !! מה קרה ? מפרקים לכם את מגדל השן ? תרגעו וקחו אקמול ! ואם זה לא מספיק רדו מהארץ ולכו לאוגנדה ארצו של הרצל ( ואל תשכחו לקחת אתכם את ארונו) ותרדו לעם מהווריד

  3. הוא צריך ללכת לכיתת יורים, גם אחרי שיהיה ת’רפורמה, הוא מדבר על סכנה, קץ הדמוקרטיה, הוא זה שפגע בדמוקרטיה, בית המשפט פוגע בדמוקרטיה, השחיתות שם עובר כל גבול ודימיון הגיע הזמן להשים סוף לדבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים