שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » אביו של הישאם א-סייד: "זה לא הבן שלנו"
הקלטת של חמאס
מתאם השבויים והנעדרים לשעבר ליאור לוטן אומר מהלך חמאס מעיד על תפיסה מוטעית של המדיניות הישראלית. הנחת העבודה היא שמנגיסטו וא-סייד עדיין בחיים
מרוואן עיסא בפנים מוצללות | צילום: אל-ג'זירה

שעבאן א-סייד, אביו של הישאם, האזרח הבדואי שנמצא בשבי חמאס אמר כי הקול בהקלטה שפרסם אמש (ראשון) ארגון הטרור חמאס הוא לא של בנו: "לא נעסוק בספקולציות. זה לא הבן שלנו". שעבאן הוסיף, כי "הם אמרו בתכנית שלהם שהם שומרים על השבויים וזה כבר מרגיע אותנו. ההקלטות – סתם לחץ פסיכולוגי".

מתאם השבויים והנעדרים לשעבר אל"מ במיל' ליאור לוטן מסר בראיון ל'כאן רשת ב' כי הנחת העבודה בצה"ל היא שהאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד עדיין בחיים. לוטן הוסיף כי הוא אינו מוסמך לקבוע האם הקול שנשמע בהקלטה שפורסמה אתמול באלג'זירה הוא של אברה מנגיסטו וכי "חשוב בדברים כאלה להסתמך רק על המערכת". עם זאת אמר כי הוא מחזיק בדעה בנושא שהוא מעדיף שלא לחשוף כעת.

בנוגע למאמצים להשבת שני האזרחים שעדיין בעזה, אמר לוטן כי ככל הנראה התנאים עדיין לא הבשילו למבצע השבה של אחד מהם, בין אם מבחינת המידע המודיעיני או מבחינת הסיכון והסבירות להשיג את התוצאה הנדרשת.

"בכל יום נתון שאתה רואה שמדינת ישראל אינה משיבה את אברה בעצמה אז או ששקלול שלושת הנתונים האלה הביא למצב שלא נכון לפעול, או שאחד מהנתונים האלה אינו מספק". מכל מקום, מבחינת לוטן המאמצים כרגע צריכים להיות טמונים לא בהשבה מבצעית של מנגיסטו אלא בהשבה שלו בהסכם חילופי שבויים.

אבי יששכרוף, הפרשן הביטחוני הבכיר, אמר בראיון ב-103FM: "לא הפתעה. אל ג'זירה תמיד תפסו צד אבל נדמה לי שהפעם הם חצו כמה קווים עיתונאיים ומצטרפים למאמץ של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אדין אל קסאם. יש פה קמפיין תקשורתי שלם".

"יש פה איזושהי מצוקה של חמאס. הם רוצים עסקה ולכן הם מנסים עכשיו לנגן על כל נים אפשרי בצד הישראלי בשביל לחולל פה הד תקשורתי כדי להגיע בסופו של דבר לעסקה לשחרור אסירים", המשיך.

"כרגע אי אפשר לומר מה האמינות של הדבר הזה. בדרך כלל כשהם רצו לשחרר אודיו של גלעד שליט, זאת הייתה הקלטה של גלעד שליט. הם לא ניסו להסתתר או לעשות זאת בעילום שם. אתה לא מצליח להבין לגמרי מה הכוונה – אם יש לכם את אברה מנגיסטו בידיים והכל בסדר, למה לא להביא אותו?", הוסיף.

בהמשך דבריו הוא התייחס לשיח שמתבצע מאחוריי הקלעים בין ישראל לחמאס: "יש כל הזמן תקשורת דרך המתווכים המצרים, אנחנו יודעים על משלחות שהולכות ובאות אל ומרצועת עזה, גם לקהיר".

"המתאם ירון בלום עובד בשנים האחרונות, זה לא שיש נתק מוחלט. מדי פעם שומעים על נתק בין הצדדים אבל אז הוא נמחק ונעלם לו ומחדשים את הקשר ביניהם. בסך הכול השיחות נמשכות, אבל אני חושב שהמחיר שחמאס דורש כרגע בשביל לבצע עסקה הוא הרבה מעבר למה שמדינת ישראל, אפילו נתניהו במצוקתו, אני מתקשה להאמין שיוכלו לתת", אמר.

פרשן 'חדשות 13' חזי סימנטוב כותב כי "שחרור הקלטת שבה נשמע "חייל ישראלי" מעיד בעיקר על מצוקה מצד חמאס. במקרה זה, כמו בימי "שומר החומות", ארגון הטרור נוקט בלוחמה פסיכולוגית שמיועדת לדעת הקהל הפלסטיני ולציבור הישראלי. חמאס "מנגן" על ההישג הגדול ביותר שלו, עסקת שליט, ומאותת כי עוד עסקה כזו בדרך".

"בחמאס מעוניינים מאוד לבצע עסקת חילופי שבויים עם ישראל כפי שעשו במקרה של גלעד שליט, וזו הסיבה ששחררו בנוסף לקלטת גם תיעוד חדש של שליט מהשבי. הארגון רצה לאותת כי מבחינתו, העסקה הבאה בין הצדדים תהיה כמו העסקה הקודמת, שבה שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים ועצירים תמורת החייל השבוי".

"ישראל מתנה את שיקום עזה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים, אולם חמאס מסרב לכך, שכן ארגון הטרור לא רשם הישגים בסבב האחרון וברצונו לשקם את הרצועה, לקבל כסף קטארי – ואת העסקה לבצע בנפרד. הבעיה היא, שיחיא סינוואר ובכירים בארגון טרם הפנימו כי ישראל לא תשחרר מספר גבוה כל כך של אסירים בעסקה החדשה".

"בחמאס מנסים לזעזע את הציבור הישראלי על ידי פרסום תמונותיו של שליט מהשבי, ובכך לשחק גם על רגשותיהם של משפחות השבויים והנעדרים. בארגון חושבים כי התגובות וההד הציבורי יגרמו לממשלה להתגמש – אולם הם טועים. ימי שליט הסתיימו, ישראל שינתה מדיניות – וחמאס טרם הפנים זאת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים