שיתוף
תגובות
חדשות » בניגוד לנבואות הזעם: פיץ' אישרה מחדש את דירוג האשראי של ישראל
בפיץ' אישרו מחדש את דירוג האשראי של ישראל לרמה של A+ והשאירו את תחזית הדירוג על "יציבה" | למרות זאת הזהירו מהשלכות צפויות של הרפורמה המשפטית
דירוג אשראי | צילום: nitpicker, שאטרסטוק

חברת דירוג האשראי פיץ' הודיעה היום (שני) כי היא מאשרת מחדש את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ ומותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". עם זאת, הזהירה החברה מהשלכות הרפורמה המשפטית "שעלולה להביא להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים".

בהודעת פיץ' נכתב כי: "התכנית המקורית לשינויים במערכת המשפט רוככה, אך עדיין נותרה שנויה במחלוקת במידה רבה ועומדת בפני התנגדות אזרחית חזקה ואופוזיציה פוליטית". "הכנסת כבר העבירה חקיקה שמונעת מבית המשפט העליון לבטל חקיקה על בסיס עילת ה"סבירות". הממשלה רוצה גם לשנות את תהליך המינויים של הוועדה לבחירת שופטים, אך ציינה כי ייתכן שלא תבקש לתת עוד רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה, ויתרה על קידום ההצעה שתאפשר לכנסת להתגבר על החלטות בית המשפט העליון נגד חקיקה".

עוד מבחזית החדשות

"החברה מאמינה שלשינויים עשויה להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל אם היחלשות האיזונים והבלמים של המוסדות יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים או תחליש את מדדי הממשל. לפי החברה, כמה מדינות שהעבירו צעדים מהותיים לצמצום האיזונים והבלמים של המוסדות ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI), המשתנה בעל המשקל הגבוה ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה (SRM), לפעמים לאורך זמן. ההשלכות על מדדי הממשל של ישראל אינן ברורות. על פי החברה, לא סביר שהצעדים הנוכחיים יגרמו ליציאה מהותית של כישרונות והון במגזר ההייטק".

פיץ' צופה צמיחה בישראל בשיעור של כ-3.1% מהתמ"ג ב-2023 ו-3% ב-2024, זאת מתחת לאומדן הפוטנציאל של בנק ישראל סביב 3.8% לשנה ואחרי 6.4% ב-2022, עקב צמיחה גלובלית איטית והידוק מוניטרי. בפיץ' מניחים השפעה מוגבלת כתוצאה מהשינויים במערכת המשפט מעבר להשפעת המחאות על הצריכה והעיכוב בחלק מההחלטות בהשקעות הון, אם כי קיימים סיכונים להשפעה גדולה יותר.

הצמיחה מתבססת על ידי המשך הייצוא מסקטור ההיי-טק והתעשיות הביטחוניות וכן מגידול אוכלוסייה חזק. לפי החברה, נתוני יוני 2023 העלו, כי שוק העבודה נותר חזק עם מחסור בכוח אדם בכל הסקטורים, למרות ירידה במספר המשרות הפנויות בהיי-טק.

חברת דירוג האשראי מציינת כי הכספים שגויסו במגזר ההיי-טק המקומי ירדו השנה. להערכת החברה, אי הוודאות שנוצרה בעקבות השינויים במערכת המשפט מסבירה רק חלק מכך, כאשר מגמות גלובליות מהוות חלק גדול יותר, שכן ההשקעה בחציון הראשון של שנת 2023 במקומות מתחרים ירדה. הגיוון והבשלות של ענף ההיי-טק מספקים עמידות מהותית לזעזועים, אם כי סביר שחלקים מסוימים יסבלו מאפשרויות מימון מוגבלות יותר.

בפיץ' העריכו כי האינפלציה תמשיך להאט עד סוף השנה כאשר מחירי הייבוא ירדו והאינפלציה המקומית תאט עם התמתנות הצריכה וההשקעה. בלימת האינפלציה נובעת מהתקררות ענף ההיי-טק והתמתנות עליית מחירי הנדל"ן, אם כי ירידה חדה בהתחלות הבנייה בתחילת 2023 עשויה להוביל לעליית מחירי הדיור בטווח הבינוני. החברה מציינת כי לבנקים בישראל קיים הון מספק והם בעמדה טובה לספוג עלייה בשיעור ההלוואות הבלתי מתפקדות (NPLs).

עוד מבחזית החדשות

בנוגע לגירעון כתבו כי התקציב של ישראל מכוון לגירעון ממשלתי של כ-1% מהתמ"ג ב-2023. עם זאת, מגמת ההכנסות (ירידה שנתית של 4.5% לחודשים ינואר-יוני 2023) מצביעה על רמה הקרובה יותר ל-1.6% ב-2023 ול-2.8% ב-2024. ירידה בתקבולי המס משקפת חזרה למגמות ארוכות טווח לאחר שנה יוצאת דופן ב-2022, שנתמכה על ידי תשואות בשוק ההון ושוק נדל"ן משגשג. תקציב 2023 כולל תוספות שכר במגזר הציבורי שיתפרסו על פני 6 שנים, עם עלייה מתונה של 1.9% בשנת 2023, ומספר ויתורים לשותפים הקואליציוניים של הליכוד, עם גידול בהוצאות לטובת "קבוצות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים".

מעבר לתקציבים הנוכחיים, החברה צופה התרחבות נוספת של הגירעון התקציבי לאור לחצים להגדלת ההוצאות והימנעות מהעלאת מיסים של הקואליציה. החברה צופה, שהגירעון הממשלתי הרחב (לפי הגדרת בנק ישראל) יגדל ל-4% מהתמ"ג ב-2025.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים