שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » בכנסת דנו בבעיות התשלום בכביש 6
רבים התלוננו
ח"כ יעל רון בן משה למשרדי התחבורה והאוצר: "הקימו מסלקה אחידה לגביית דמי נסיעה עבור כביש 6 וחוצה צפון כדי למנוע בלבול מהנוסעים המזדמנים בכביש"
הגשר מעל כביש 6 | צילום: TERRASCAN עבור חוצה ישראל

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה קיימה הבוקר ישיבה נוספת בנושא הליך גביית הקנסות בכביש 6 ובכביש חוצה צפון, זאת בעקבות תלונות רבות שהגיעו לוועדה מנוסעים מזדמנים שאינם מנויים לכביש חוצה צפון, ושקיבלו קנסות מופרזים ואף נפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל.

מהנתונים שהועברו לוועדה עלה כי בשנת 2020 נגבו בכביש 6 – 40 מיליון ש"ח בגין קנסות ובחוצה צפון נגבו 25 מיליון ש"ח בגין קנסות, זאת למרות שבכביש חוצה צפון נרשמו 30% נסיעות מאשר הנסיעות בכביש 6. עוד עלה מהנתונים כי בשנת 2021 נגבו 12.5 מיליון ש"ח קנסות בגין נסיעה בחוצה צפון. לדברי יו"ר הוועדה ח"כ רון בן משה, אמנם מסתמנת ירידה בסך הקנסות לעומת השנה שעברה שממנה ניתן גם להסיק שבשנת 2020 ניתנו קנסות מיותרים.

אורן כהן, מנכ"ל כביש חוצה צפון סקר את המאמצים שנעשו על ידי הזכיין במטרה להבהיר לנוסעים המזדמנים כי מדובר בשני זכיינים שונים המפעילים את הכביש וכי המנוי לכביש 6 אינו תקף בנסיעה בכביש חוצה צפון. "השתמשנו כבר בהתחלה בסלוגן דומיננטי "כביש חדש – מנוי חדש" על מנת להעביר את המסר שהכביש דורש הרשמה מחודשת כדי למנוע בלבול. בשלב מסוים מיקדנו קמפיין גם במגזר הערבי בשלטי חוצות ובאמצעות פרזנטור ידוע בחברה הערבית כדי לצמצם כמה שיוותר את פערי הידע. כתוצאה מהקמפיין המסיבי מספר המנויים עלה, והנסיעות המזדמנות הולכות ויורדות".

עוד הסביר כי הזכיין מאתר את הנוסעים המזדמנים שמקבלים בקשה לתשלום על סמך פרטי הרכב. לדבריו מדובר בפרוצדורה "מאוד מיושנת שאינה מתאימה לרוח התקופה". "פנינו מספר פעמים כדי לקבל נתונים רלוונטיים יותר, אבל אנחנו נאלצים להסתמך על כתובת המגורים כי זה הדבר היחיד שיש. הודעת התשלום הראשונה היא בדואר רגיל ולאחר מכן המשלוח נעשה בדואר רשום אם נוספו רכיבים לתשלום כגון קנס".

לדבריו, מי שלא משלם לאחר קבלת הדואר הרשום עובר לתביעה באמצעים משפטיים. גם בשלב הזה אם מצליחים לתקשר עם הנוסע הוא ישלם את מה שנדרש רק עם רכיב של ריבית והצמדה. אם עורך הדין לא הצליח למצוא את הנוסע החייב, גביית התשלום תעבור לרשות האכיפה והגבייה להליך של הוצאה לפועל ואז הסכומים גדלים באופן משמעותי. "בסופו של דבר אלה שיעורים מאוד מאוד קטנים של אנשים שלא שילמו במועד – 6% מתוך תיקי הוצאה לפועל מסך החייבים שלא שילמו במועד (במהלך שנת 2021).

לירון פריימן נוסעת מזדמנת בכביש חוצה צפון סיפרה בוועדה כי בניגוד לדברי מנכ"ל כביש חוצה צפון, היא לא קיבלה את התראת התשלום בדואר רשום וכשביקשה לראות את פרטי המסירה של הודעת הדואר התברר לה שהחתימות שלה זוייפו על גבי טופס המסירה של הדואר הרשום. עוד סיפרה כי מעולם לא קיבלה קבלות בגין התשלום שהעבירה למשרד עורכי הדין שטיפל בגביית הקנס וכן שבית המשפט פסק שכביש חוצה צפון התנהגו כלפיה בחוסר תום לב וקבעו לה פיצויים בסך 1000 ש"ח.

ממשרד התחבורה נמסר בישיבה כי מנכ"לית המשרד הורתה להציב שילוט בשטח שיעדכן את הנהגים שנגמרו גבולות הגזרה של זכיין אחד ומתחילה הגזרה של זכיין אחר. "כרגע יש דיון לגבי איך זה יראה ושלא יסכן את הנהיגה. צופים שהשילוט יוצב בתקופה הקרובה". עוד הסבירו נציגי המשרד בדיון, במענה לשאלת יו"ר הוועדה מדוע לא מעדכנים את החייבים באמצעים אחרים בנוסף למשלוח הודעה בדואר, כי למשרד התחבורה אין מסד נתונים הכולל דואר אלקטרוני או טלפונים ניידים, משום ש"יש עניין שמעורר שאלות של פרטיות ומשרד המשפטים רואה בכך קושי".

דן בן סימון, מ"מ מנהל רשות האכיפה והגבייה, הציע כי כל נוסע בכביש אגרה ירשם ברשימה אחת ויפרט בה את כל כבישי האגרה בהם הוא נוסע, והמידע יעבור בין הזכיינים השונים כך שלא יהיה קושי לאתר אותו או לגבות ממנו דמי נסיעה. עוד הציע להשתמש ב'מסלול מקוצר' כפי שקיים ברשות הגבייה והאכיפה.

יו"ר הוועדה ח"כ רון בן משה הקריאה מתוך מכתב ששלחה לה מנכ"לית משרד התחבורה בו נכתב כי "קיימת בעיה של מודעות הנוסעים במעבר מכביש 6 לכביש 6 צפון, רבים סופגים קנסות בעקבות חוסר המודעות". לדברי ח"כ רון בן משה, גם במשרד התחבורה מבינים שיש בעיה, ולכן יש לשקול שוב הקמת מסלקה אחידה לשני הזכיינים על מנת למנוע בלבול והצטברות של חובות. בנוסף, ביקשה לשלוח לנוסעים המזדמנים בכביש חוצה צפון הודעות תשלום גם באמצעים אחרים כגון דואר אלקטרוני או הודעה לנייד, נוסף על משלוח בדואר ישראל.

שי ששתיאל, נציג החשב הכללי במשרד האוצר, הודיע כי נבחנת אפשרות להקמה של מסלקה אחת שדרכה יהיה אפשר לשלם לשני הזכיינים ואולי אפילו לכבישים נוספים. לדבריו, "יש משמעויות למהלך ואנחנו מנתחים אותו".

חלקו השני של הדיון הוקדש לכך שהנוסעים בכביש 6 צפון נדרשים לשלם דמי נסיעה בניגוד לנוסעים בכביש 6 דרום שנוסעים בכביש בחינם. יו"ר הועדה ח"כ בן משה אמרה כי תושבי הצפון משלמים פעמיים – פעם ראשונה מיסים מהם מממנים את הנסיעה בכביש 6 דרום ופעם שניה דמי מנוי עבור הנסיעה בכביש 6 צפון. "מדובר בשירות שהמדינה צריכה לתת לתושבים גם אם הם גרים בצפון בדיוק כמו שירותי רפואה וחינוך. נקיים דיון על פיצויי הזכיינים ונדאג לשירות חינמי לתושבי הצפון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים