הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יציע חבילה תקציבית בסך של 1.9 טריליון דולר, אותה הוא מתכנן להעביר לחקיקה לאחר שיושבע ב -20 בינואר 2021. מדובר במגוון רחב יחסית של צעדים הכוללים ובעיקר הגדלת משלוח הצ'קים לאזרחים מ-$600 לכל אדם הזכאי לכך לסך של $2,000 (מדובר בכ-80-90% ממשקי הבית, תלוי בשינויים אפשריים בקריטריונים). מהלך משלוח הצ'קים יכול להביא לעלות תקציבית נוספת של עד כ-600 מיליארד דולר מעבר למסגרת שאושרה לשם משלוח של צ'קים בהיקף של $600 דולר לאדם. הסכום תלוי באפשרות של הרחבת תחומי ההכנסה הזכאים למענק (העלאת התקרה) וגם במידת ההעלאה של המענק לילדים (האם יזכו גם ל-$2,000 לילד).
עוד מרכיבים בהמלצות הם: סיוע באמצעות מסגרות תקציביות נרחבות לרשויות מקומיות ול- STATES בהיקף של עד כ-350 מיליארד דולר; תקצוב נוסף לבדיקות מהירות, למערכת הבריאות הציבורית, ולחיסונים בהיקף של עד כ-160 מיליארד דולר; עזרה נוספת למערכת החינוך בהיקף של עד כ-170 מיליארד דולר; מסגרות תקציביות לסיוע בתשלומי דמי שכירות וטיפול בילידים; העלאת שכר מינימום פדרלי ל-$15 לשעת עבודה ועוד.
נושאים נוספים העומדים על הפרק כוללים: ביטול חד-פעמי מסוים של חובות סטודנטים (כנראה של כ-$10,000, אך היו ידיעות על סכומים גבוהים יותר) וגם ביטול מגבלת הניכוי של מיסים מקומיים ששולמו מחשבון המס הפדרלי השנתי. מדובר במגבלת SALT שהגבילה את היקף הניכוי הזה ל-$10,000.
נראה שמחיקת חובות סטודנטים וביטול מכסת SALT מהווים צעדים שיטיבו בעיקר עם משקי בית המאופיינים ברמות הכנסה גבוהות מלכתחילה (בעיקר לחמישון העליון וכמעט כלום לחימשון התחתון). ביטול מגבלת ה-SALT הוא הרגרסיבי ביותר וכמעט כל ההטבה שבביטול התקרה של $10,000 לניכוי מיסים מקומיים ומיסי STATE מחשבון המס הפדרלי יועבר לחמישון העליון. מדובר לכן בסעיפים שנויים במחלוקת.
מר ביידן ינסה להעביר את החבילה בתמיכה של רפובליקנים מתונים ונאום ההשבעה שלו יכלול פניות לאחדות דו-מפלגתית. מהלך ההדחה של מר טראמפ, והקרע שחשף במפלגה הרפובליקנית, תרמו עוד יותר לתקוות לעידן חדש של פשרה בין הדמוקרטים המתונים לרפובליקניים הסולדים מגישת הנשיא היוצא טראמפ. בעוד שרפובליקנים יתמכו בהצעת חוק עבור משלוח צ'קים בסך $2,000, סביר להניח שלא תהיה תמיכה נרחבת בסיוע ל- STATES ולרשויות מקומיות, הרחבת התעסוקה בסקטור הבריאות הציבורי, סבסוד ביטוח בריאות, והעלאת שכר המינימום הפדרלי.
מאחר ואין למר ביידן "רוב מיוחד" בקונגרס, הרי שאישור מהיר של חקיקה כלכלית יכול להתקיים רק דרך הליך Reconciliation (הליך פשרה), אך ניתן להשתמש "בקלף" זה רק פעם אחת בכל שנת כספים, כך שמר ביידן ייזהר "מלבזבז" זאת. לכן, ספק רב אם כל החבילה המוצעת תאושר בקונגרס. בסופו של דבר יתכן שמה יאושר יהיה בהיקף של עד כמחצית מן התכנית המוצעת, בהיקף של עד כ-4-5% תוצר. עדיין, זו תהיה הגדלה נוספת של הגירעון התקציבי של ממשלת ארה"ב.
מדובר במהלך שיגדיל את ההכנסה הפרטית הפנויה של משקי הבית בארה"ב, לרמה גבוהה במידה משמעותית מזו שהייתה לפני המגפה, זאת תוך כדי "תידלוק" נוסף של הביקוש הכבוש הממתין להתפרצות לאחר צמצום המגבלות השונות הנוגעות למגפה בעתיד. מלבד השפעות אינפלציוניות עתידיות אפשריות, ובכלל זה גם באינפלציה הצפויה לטווח הבינוני-ארוך, מהלך זה צפוי לתמוך בכוחות הבסיסיים העתידיים לעליית תשואות בארה"ב. המימוש של כוחות אלו יהיה תלוי במידה שהפד יאפשר זאת ועד כמה הדברים יבואו לידי ביטוי בציפיות השוק לכך. נציגי הפד כבר מנסים להדגיש שלא יחולו שינויים מפתיעים במדיניות ההתערבות בשווקים, וככל שיחולו שינויים כאלו בעתיד, תהיה על כך הודעה ברורה מראש ויישום של מהלך הדרגתי.