שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא טורקיה ארדואן: ירוץ לנשיאות בפעם האחרונה, "נעביר את השרביט לצעירים"
הנשיא הטורקי, העומד בראש המפלגה השלטת במדינה מאז שנת 2003, אמר בנאום בטקס רשמי כי יבקש את תמיכת האומה בפעם האחרונה, ויעביר את ההנהגה לדור הצעיר
הנשיא יצחק הרצוג וארדואן בטורקיה | צילום: חיים צח/ לע"מ

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע אמש (שבת) שהוא ירוץ לנשיאות בפעם האחרונה בשנת 2023. בנאום שנשא ארדואן בעיר סמסון שבצפון טורקיה, אמר כי "אנחנו נסלול את הדרך לצעירים ונבקש בפעם האחרונה את תמיכת האומה". בשנה הבאה אמורות להתקיים בטורקיה בחירות כלליות. 

במקרים שמתפרסמים בחודשים האחרונים עולה כי יש צניחה בפופולריות מפלגתו של ארדואן, בעיקר בעקבות האינפלציה הגואה וירידת ערך המטבע הטורקי. לאזרחי טורקיה יש ביקורת על הניהול הכלכלי של המדינה. עוד אמר ארדואן בנאומו "הקמנו תשתית שירותים שאפילו מדינות מפותחות מתקנאות בה. כיום אומרים שטורקיה היא מדינה שונה. הראינו את כוחה של מערכת התעסוקה שלנו בתקופה שבה מדברים על התכווצות של הכלכלה העולמית. ביחס למשבר האנרגיה, ראינו את הכוח של ההשקעות שלנו. בכל משבר קידמנו את היכולת שלנו לאחוז בהזדמנויות ולהסתמך על כוחנו".

עוד מבחזית החדשות

יש לציין כי ארדואן הוא דמות שנויה במחלוקת בזירה הבין לאומית. מצד אחד, הוא נחשב לראש מדינה שקידם את מעמדה של טורקיה בזירה הבין לאומית והפך אותה למעצמה אזורית. גם קשריו עם איראן ורוסיה מצד אחד ועם המערב מצד שני הפכו אותו לשחקן חשוב במשחק הגיאו פוליטי. לעומת זאת, הוא מנהל מדיניות פנים קשוחה מאוד בכל הקשור לזכויות אזרח ושינה את הסטטוס קוו בענייני דת בטורקיה, שנחשבה לפניו למדינה חילונית הרבה יותר, ובזאת פגע קשות בחופש הדיבור ובחופש האקדמי.

בנוסף, עמדותיו של ארדואן כלפי ישראל דרדרו את היחסים בין שתי המדינות לשפל, עד כדי החזרת השגרירים. תמיכתו בחמאס הציבה אותו בעמדה בעייתית מאוד לישראל, והביקורת החריפה שהשמיע עליה גרמה לריחוק בין המדינות שנחשבו קודם לכן לבנות ברית קרובות. נקודת השפל הנמוכה ביותר עם טורקיה הייתה בשנת 2010, בעקבות משט המרמרמה לעזה וההשתלטות של שייטת 13 על האנייה שבמהלכה נהרגו תשעה מנוסעי האנייה. אמנם הנשיא באותה תקופה היה עבדאללה גול, אך ארדואן, שהיה ראש הממשלה, לא חסך את שבטו מישראל.

בשנה האחרונה חלה תפנית ביחסו של ארדואן לישראל, והוא נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם פוליטיקאים בכירים נוספים, בהם בני גנץ שביקר בטורקיה, ועם ראש הממשלה יאיר לפיד בעת ביקור באו"ם. ארדואן גם שיגר איגרת ברכה לבנימין נתניהו, עם היבחרו לראש הממשלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים