שיתוף
תגובות
דעות » האם הגיע הזמן להתפטר מהמניות שלנו?
למכור במאי וללכת
משקיעים רבים נוטים לפעול מדי שנה בחודש מאי בהתאם לביטוי sell in May and go away ולא משקללים את צעדיהם נכון • דניאל שבקס עם המדריך לקיץ האדמדם
בורסה בעולם | צילום: שאטרסטוק

אם עד היום חשבתם שרק העננות קשורה לדעתנו על שוק ההון, או שסוף השנה ותחילת השנה הן התקופות הצפויות היחידות בשנה, כנראה שאינכם בקיאים מספיק בלוח השנה של הבורסות לניירות ערך.

בעוד רוב המשקיעים בוחרים בשיטת "קנה והחזק" ואינם מבצעים פעולות קנייה ומכירה רבות בתיק ההשקעות שלהם, מתוך ההבנה כי ההשקעה בשוק ההון היא ארוכת טווח – ישנם כמובן מתזמני שוק – כאלה שמחפשים "לעשות מכה" ולהרוויח תשואות גבוהות בפרק זמן מועט, תוך חשיפה לסיכון גבוה יותר. ובפי כל אחד מהם שגור בימים אלה הביטוי הבא: "sell in May and go away" (ובעברית: תמכור במאי ותלך).

מקור הביטוי במחקר המתבסס על נתונים סטטיסטיים שנבחנו לאורך כ-60 שנה ומהם עולה כי בחודשי החורף (נובמבר-אפריל) עושה שוק ההון את הכסף הגדול – בעוד בחודשי הקיץ (מאי-אוקטובר) הוא בקושי עולה, ולעתים רבות אף יורד. בהתאם לכך, בוחרים מתזמני שוק רבים למכור מניות בתחילת חודש מאי, כאשר התשואה שהרוויחו עדיין לא איבדה מערכה בשל ירידות הקיץ – ומכאן מקור הביטוי "sell in May and go away".

מעבר לעובדה שחודשי חופשת הקיץ משפיעים על פעילות ירודה של המשקיעים בשוק ההון, אין כל הסבר מדויק לסיבה שמובילה להקפאת השוק בחודשי הקיץ. עם זאת, עצם העובדה שהמשקיעים מתכוננים מראש לכך שהקיץ יהיה יבש, משפיע על פעילותם וכתוצאה מכך ההיצע עולה על הביקוש והנבואה מגשימה את עצמה גם אם במקור זו רק אקסיומה.

יש שיאמרו כי מדובר בצירוף מקרים נדיר, אך אם נחבר בין הנפילות הגדולות של הבורסה ללוח השנה שלנו, נופתע לגלות שהן תמיד התרחשו בחודשי הקיץ. כך לדוגמה רשם במאי 2010 מדד הדאו ג'ונס ירידה תוך-יומית של 1,000 נקודות תוך דקות, באוקטובר של משבר הסאב-פריים צנח מדד S&P500 ביותר מ-16%, וגם הקריסה הגדולה ביותר בשוק האמריקאי ו"יום שלישי השחור" בתקופת המיתון הגדולה של אמריקה היו בחודש אוקטובר.

למכור או לא?

הביטוי אכן מניע אותנו למכור, אך מכירה היא לא בהכרח הצעד הנכון – גם אילו אנו יודעים שהימנעות ממכירה עשויה להביא להפסד כספי או מניעת רווח, מכמה וכמה סיבות.

ראשית, גם אם הסטטיסטיקה ארוכת-הטווח מעידה על כך שהחודשים הקרובים אינם האטרקטיביים ביותר עבורנו, אין זה אומר שכך יפעל השוק גם השנה. ואפילו היה מי שזיהה גם דפוס שונה במעט.

קם פונג צ'אן הוא מרצה כלכלי בכיר באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה. בשנת 2017 הוא פרסם יחד עם טרי מארש, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, מחקר שמספק הוכחה מדעית לכך שיש בסיס לתופעה לפיה שוק המניות מציג ביצועים טובים יותר בחורף (שמסתיים במאי) מאשר בקיץ – אך ממש לא בכל שנה.

צ'אן וטרי הצליחו להוכיח מובהקות סטטיסטית (של 95%) לתבנית "sell in May and go away" אך ורק בשנים שהן השנה השלישית לכהונת הנשיא האמריקאי.

השנה היא כידוע לא השלישית לכהונתו של נשיא ארה"ב, אך גם אם תחזית הקיץ האדום תתממש גם השנה, ייתכן שעדיין לא שווה לנו לעזוב את שוק ההון. שכן פעולת מכירה עשויה לעלות לנו במקרים רבים בעלויות מיסוי, שמעבר להוצאה החד-פעמית של תשלום המס גם תוביל לקיטון בהכנסות מתיק ההשקעות שלנו – שכן הסכום המושקע קטן משמעותית בעקבות ניכוי המס.

בנוסף, חשוב לזכור כי בשוק תנודתי כל כך, קשה לנו הרבה יותר להיכנס להשקעה מאשר להישאר באותה השקעה בעודנו בפנים. במקרים רבים אנו מוכרים במטרה לרכוש מחדש תוך פרק זמן מוגדר מראש, אך בפועל לא רוכשים במועד שנקבע משיקולים שונים שמקורן ברצון להימנע מסיכונים מיותרים – ובטווח הארוך אנו מפסידים מכך.

מה גם שאין לנו אלטרנטיבה טובה יותר ברמה ששווה לנו אכן לצאת. נניח שנמכור, לאן נעביר את כספנו, לאגרות חוב פחות אטרקטיביות או הישארות עם מזומן שיישחק מהאינפלציה?. אז נכון, ייתכן מאוד שהתחזית תתממש וגם השנה נקבל קיץ אדמדם באחוזת בית ובוול סטריט – אבל זה ממש לא אומר שהגיע הזמן למכור.

גם אם זה נשמע מפתה, אסור לשכוח שהשקעה בשוק ההון היא (בעיקר) ארוכת טווח.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים