שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » תעלומה: האם פריגוז'ין היה על המטוס שהתרסק? לא בטוח
"סיפור בהמשכים"
הדיווחים על כך שמנהיג קבוצת וגנר נהרג בהתרסקות לא חד משמעיים | הידיעות מרוסיה טענו שבתאונה לא היו ניצולים, אך לא דווח על זיהוי גופתו של פריגוז'ין
ראש כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין | צילום: TVP

על פי הדיווחים על התרסקות המטוס אתמול (רביעי) במחוז טבר שברוסיה, נמסר כי ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין היה ברשימת הנוסעים וכי לא היו ניצולים בהתרסקות, אך ברוסיה, כמו ברוסיה לא ניתן לקבוע בוודאות כי פריגוז'ין מצא את מותו בתאונה.

הסיבה לכך היא העמימות של הדיווחים הרשמיים ברוסיה. ההודעה הרשמית שנוגעת לתאונה יצאה מרשות התעופה הפדרלית ברוסיה, שם מתבססים על חברת המטוסים "אמבריר" שפרסמה את רשימת שמות הנוסעים שהיו על המטוס שהתרסק כ-300 קילומטרים ממוסקבה. על פי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס – 10 גופות נמצאו בזירת התרסקות. למרות זאת, לא דווח שאחת מהגופות היא של פריגוז'ין עצמו.

עוד מבחזית החדשות

במקביל, העבודה בשטח העבודה. משעות הלילה פועלים בזירה צוותים לזיהוי הקורבנות. על פי הדיווח בחדשות הבוקר של ערוץ רוסיה 24 המזוהה עם הקרמלין, גשם כבד ירד הלילה בזירה, אך אנשי המשרד למצבי חירום ברוסיה המשיכו במאמצים לאסוף ממצאים. באחד מערוצי הטלגרם המזוהים עם קבוצת וגנר נכתב כי הממצאים יועברו לחדר המתים בעיר טבר, ותבוצע בהם בדיקת DNA כדי לוודא את זהות הקורבנות.

ההערכה היא שזיהוי רשמי של פריגוז'ין יתאפשר רק באמצעות בדיקת DNA. אחרי ניסיון המרד שנכשל, פורסמו תמונות מאחוזתו של פריגוז'ין, ובה מחבואים של דרכונים מזויפים, פאות ומטבעות חוץ. עד היום עזרו פריטים אלה לפריגוז'ין להסוות את זהותו ולהסתובב בעולם בזהות בדויה. בנוסף, על פי הערכות, לפריגוז'ין יש לא מעט כפילים ואף אנשים ששינו את שמם הרשמי ליבגני פריגוז'ין כדי לטשטש את עקבותיו של מנהיג קבוצת שכירי החרב. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רמז כי הוא "לא יופתע אם יגיע אישור למותו של פריגוז'ין".

האיתות המרכזי לכך שפריגוז'ין אינו בין החיים מתקבל מערוץ הטלגרם "גריי זון" של קבוצת וגנר. אתמול בשעה 22:27 שעון ישראל, פורסמה שם הודעה שנושאת את תמונתו של פריגוז'ין ובה נכתב: "מפקד קבוצת וגנר, גיבור האומה, פטריוט אמיתי של מולדתו, יבגני ויקטורוביץ' פריגוז'ין, נהרג כתוצאה ממעשיהם של מי שבגדו ברוסיה. אפילו בגיהנום הוא יהיה הטוב ביותר! תהילה לרוסיה!".

עוד מבחזית החדשות

ההודעה של ערוץ הטלגרם לכאורה מאשרת את הטענה כי המטוס הופל בידי מערכות ההגנה של צבא רוסיה. גם במערב מחזקים את הדיווחים הללו. הבוקר התפרסמה ההערכה של המכון האמריקני לחקר מלחמה (ISW) שקובעת כי הפקודה לחסל את פריגוז'ין ניתנה על ידי פוטין כמעט בוודאות. "זה לא סביר שנציגי צבא רוסיה, במיוחד שר ההגנה סרגיי שויגו וראש המטה הכללי ולרי גראסימוב, יפעלו נגד פריגוז'ין ללא ההוראה של פוטין". עם זאת, גם לטענות כי המטוס הופל בידי טיל קרקע-אוויר אין עדיין אישור רשמי.

אף על פי שעדיין לא התקבלו אישורים רשמיים, במרכז וגנר בסנט פטרבורג התכנסו הלילה עשרות בני אדם שהניחו פרחים והדליקו נרות לזכר המנהיג. האירוע הזה התרחש חודשיים בדיוק אחרי ניסיון המרד של פריגוז'ין, שבעקבותיו הוגלה יחד עם לוחמי וגנר לבלארוס. מערוץ התקשורת של אנשי קבוצת וגנר נמסר כי: "פריגוז'ין היה בטוח שפוטין יסלח לו על הכול, והוא לא פחד מכלום". עם זאת, השאלה היא איך פריגוז'ין עלה למטוס אחד יחד עם יד ימינו דמיטרי אוטקין, כשהשניים נמצאים על הכוונת של פוטין בעקבות הנהגת המרד.

בינתיים, ברוסיה עוד לא הגיבו רשמית להתרסקות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה באירוע בעיר קורסק אמש, ובזמן שהגיעו הדיווחים על ההתרסקות, הוא יצא מן האולם. רשתות רוסיות שמתנגדות לשלטון העלו תיעודים של שיירת רכבים שנטען כי פוטין חוזר באמצעותה למוסקבה. גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב טרם הגיב על ההתרסקות וכך גם דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה שלרוב מגיבה במהירות על אירועים אקטואליים. יש טענות ברוסיה שהאחראים לאירוע הם דווקא האוקראינים, שזהו יום העצמאות שלהם.

אחד התיעודים האחרונים של פריגוז'ין הופץ השבוע ברשתות הרוסיות. בסרטון טען פריגוז'ין כי הוא נמצא באפריקה, ואמר כי יהפוך "את רוסיה לגדולה עוד יותר ואת אפריקה לחופשית יותר". שכירי החרב של קבוצת וגנר היו פעילים בכמה מדינות באפריקה. בהתבסס על דפוס הפעולה החמקני של פריגוז'ין, המומחה לרוסיה קיר ג'יילס אמר לרשת סקיי ניוז הבריטית: "בואו לא נהיה מופתעים אם פריגוז'ין יצוץ בקרוב בסרטון חדש מאפריקה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים