שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » תוכנית עוקפת בג"ץ: נתניהו מתכנן למנות את דרעי לרה"מ החליפי
נתניהו בוחן אפשרות למנות את דרעי לרה"מ החליפי באופן קבוע במידה ובג"ץ לא יאשר את מינויו לשר | בשבוע הבא יאושר בכנסת חוק דרעי בקריאה שנייה ושלישית
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרבטוק

הערב (רביעי) דווח בחדשות כאן 11 כי רה"מ המיועד ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו דן באפשרות למנות את יו"ר ש"ס אריה דרעי לראש הממשלה החליפי ללא רוטציה, במידה ודרעי לא יוכל לכהן כשר בגלל התערבות בג"ץ. 

בשבוע הבא יאושר בכנסת חוק דרעי בקריאה שנייה ושלישית. לאחר מכן יוגשו העתירות לבג"ץ, שיכריע בשאלה האם מינוי דרעי, שהורשע בעבירות מס, לשר "סביר". דרעי רוצה להיות בממשלה, אך מעדיף שלא לבטל את ״עילת הסבירות״. 

עוד מבחזית החדשות

אם יו"ר ש"ס ימונה לראש ממשלה חליפי, הוא ייאלץ למנות שרים אחרים במקומו. דרעי ונתניהו לא ממהרים ללכת על מהלך של ביטול "עילת הסבירות". המהלך של נתניהו ודרעי יכול למנוע מדרעי להיות, אך הוא יהיה חלק מהממשלה ומהקבינט המדיני ביטחוני, וגם יהיה לו זכות וטו על החלטות ממשלה. אם המהלך יצא לפועל, דרעי יצטרך למנות שרים במקומו למשרדי הפנים והבריאות.

בנוסף, נתניהו מעכב עדיין את ההודעה כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה, בניסיון אחרון לחתום לפחות אם אחת מהשותפות הקואליציונית הסכם סופי. לעת עתה מתקיימים דיונים עם עוצמה יהודית ויהדות התורה. ההסכם עם הציונות הדתית כמעט סופי. ובכירי המפלגה לוחצים על נתניהו להשביע את הממשלה כבר בשבוע הבא, על אף שהוא יכול להמתין עד יום שני הבא.

בעקבות דיוני הוועדה היום יוכנסו שני תיקונים לחוק בן גביר. לבקשת השרה פרקש הכהן ובהסכמת בן גביר. התיקון הראשון  הוא שמדיניות השר לביטחון הפנים תפורסם בכתב באתר האינטרנט של הוועדה. התיקון השני לחוק מחייב את השר להגיע לדיווח תקופתי פעם בשנה בוועדת החוקה.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון אמר בדיון היום כי "שני התיקונים שהשר המיועד אימץ לא נותנים מענה לקשיים המהותיים בהצעה. הנוסח שמונח בפני הועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה ולכן הוא לא מתיישב עם עקרונות היסוד של משטר דמוקרטי. יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על פעילות המשטרה בתחומים הרגישים ביותר".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, פרסמה חוות דעת ראשונה על חוק בן גביר ובו היא כותבת כי "מדובר בהצעת חוק שמעוררת שאלות מורכבות. נדרשת ממציע הצעת החוק פתיחות ונכונות לשנות את נוסח ההצעה לנוכח הערות העולות בדיון מחברי הכנסת ונציגי הייעוץ המשפטי". את חוות הדעת ביקשה השרה מרב מיכאלי.

לאחר אישור החוק בכנסת בקריאה ראשונה, נמשכו הדיונים להכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה שעוסקת בפקודת המשטרה (חוק בן גביר), ח"כ אופיר כץ, סילק את השרה אורנה ברביבאי מהוועדה לאחת שפרץ עימות סוער בינה לבין חה"כ בן גביר.

נציגי הליכוד ונציגי המפלגות החרדיות החליטו לדחות את סיכום פרטי מתווה חוק הגיוס לאחר הקמת הממשלה ולא לכלול את עקרונות החוק בהסכם הקואליציוני.  הוויכוח בין הצדדים על פרטי החוק עדיין קיים והפתרון נדחה בכמה חודשים.

עוד מבחזית החדשות

בהסכם עצמו יסתפקו הצדדים בכמה משפטים כלליים שיסבירו על עיקרון חשיבות לימוד התורה, ועל הצורך להבטיח שלומדי תורה יוכלו להמשיך ללמוד, כמו גם התחייבות לחוקק את חוק יסוד לימוד התורה לצד חוק הגיוס.

ההחלטה שלא להיכנס עתה לפרטי ההסכם, נבעה בין היתר מהרצון שלא לעורר רעש ציבורי ותקשורתי דווקא בעיתוי זה, סביב הנושא וסביב מתווה אפשרי, לאחר שנושאים אחרים בהסכם הקואליציוני כבר זכו לתשומת לב תקשורתית רבה ועיכבו עד היום את החתימה על ההסכם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים