שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » שר האוצר: "תקציב הישיבות בערך שני מיליארד בשנה, ותקציב המל"ג יהיה 13.5 מיליארד בשנה
אחרי אישור תקציב המדינה התראיין שר האוצר ואמר בין היתר: "אז יש שלושה מיליון שקלים לטהרת המשפחה, אוי אוי אוי, אני לא מתבייש בזה, יש לי שבעה מנדטים, מותר לי"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אורן בן חקון


מספר שעות לאחר שהסתיים אישור התקציב הגדול בתולדות המדינה, התפנה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', להעניק ראיון ל"ישראל היום" בשלל הסוגיות שגרמו לסערה ערב התקציב.

המראיין בירך את סמוטריץ' על התקציב שאושר, אך הקשה לגבי הביקורת על הכספים הקואליציוניים כולל מהדרג המקצועי במשרד האוצר. סמוטריץ': "זה לא היה אירוע קל, אך התקציב הוא באמת תקציב טוב, גם בהיבט של העובדה שהוא שמרני ומרוסן, מה שקריטי בסביבה אינפלציונית שהיא האתגר הכי חשוב שלנו כרגע בממשלה. מהרגע הראשון אמרתי שנשמור על המסגרות הפיסקליות ולא נפרוץ אותן. אנחנו חייבים שהמדיניות הפיסקלית תהיה מתואמת עם המדיניות המוניטרית, אחרת הנגיד יצטרך להעלות את הריבית עוד ועוד".

עוד מבחזית החדשות

על השאלה האם הוא יכול להתחייב שיעמוד ביעד הגירעון של 0.9% שנקבע בתקציב? השיב סמוטריץ': "לא, ואני גם לא צריך. יעד הגירעון הנורמלי שלנו הוא 2.5%. אנחנו נמצאים בתקופת חוסר וודאות גלובלית, ויכול להיות שזו דווקא הזדמנות גדולה מאוד לשוק הישראלי. יש לנו רזרבת ביטחון, יש לנו כרית ביטחון. גם אם תהיה לי ירידה בהכנסות המדינה שבין 30 ל-40 מיליארד שקל בשנת 2024, עדיין לא נחצה את קו ה-2-2.5% גירעון. לא תהיה העלאת מיסים, אולי אפילו להיפך. הלכנו על תקציב עם יעד גירעון של 0.8-0.9%, הכלכלנית מעריכה עכשיו שאנחנו עכשיו ב-1.1%. גם אם נגיע בסוף ל-2% גירעון, לא קרה שום דבר. כל השקרים בתקשורת, התבהלה, הקיצוצים, כתבות שבאוצר כבר מדברים על העלאת מס. אני אומר, לא תהיה העלאת מס, לא יהיו קיצוצים, כי אנחנו לא צריכים את זה".

ביחס לקרן הארנונה אמר שר האוצר: "יותר מעשרים שנה שמנסים להעביר את זה. כשנכנסתי לתפקיד, אגף תקציבים אמרו לי תקשיב, את זה כל שנה מנסים להעביר, אז תשים את זה כ"עז" שיהיה לך על מה לעשות מו"מ. נכנסתי, השקעתי בזה שעות, למדתי, אמרתי חבר'ה אין דבר כזה, זה עובר. זה דבר נכון, וצריך להעביר אותו".

המראיין ציין כי הוא מקטין את ההכנסה העתידית של רשויות חזקות שידעו לנצל את התשתיות העומדות לרשותן, כמו תל אביב. וסמוטריץ תקף: "אבל מי בנה לה את התשתיות האלה? המדינה. הרי בסוף תל אביב היא תל אביב לא בגלל רון חולדאי. אם תשימי את רון חולדאי בדימונה, דימונה לא תהפוך לתל אביב, כי היא לא יושבת על הים והיא לא יושבת במרכז הארץ, ובעיקר כי המדינה לא השקיעה בה מאות מיליארדים לאורך השנים בתשתיות".

בחוק ההסדרים אין מספיק התייחסות ליוקר המחיה טען המראיין ושר האוצר השיב: "אנחנו מגדילים את ההכנסה הפנויה של אזרחי ישראל בצורה משמעותית, על ידי הגדלת מס הכנסה שלילי, מענק עבודה לאלה שמשתכרים שכר נמוך, ובאמצעות נקודות זיכוי לילדים עד גיל 18. הרפורמה בפטם שעשינו, עם הארכת תוקף של בשר הקפוא מ-80 יום ל-120 יום כמו בכל העולם, תגדיל את הייבוא. אנחנו נותנים יותר תמיכות ישירות ולא נפגע בחקלאים. ולמה אין ייבוא? כי הגנת הצומח כן שימשה הרבה מאוד שנים כחסם ייבוא, לא באמת מסיבות של מניעת מזיקים. אנחנו משקיעים שני מיליארד שקלים ב-4 השנים הקרובות בעידוד חדשנות כדי לאפשר להכניס יותר טכנולוגיה ויותר דברים שיאפשרו לנו להגדיל את התפוקה החקלאית".

מה לגבי החוק להגבלת מונופלים? "החוק הזה לא היה מספיק מדויק, קיבלנו פניות דווקא מיצרנים קטנים, שצריכים להישען על רשתות הפצה גדולות כי אין להם יכולות להיכנס לסופרים. אנחנו מקימים בשבוע הבא ועדה ציבורית כמו שעשו לבנקים, ותוך 3 חודשים נקבל המלצות. הדבר המרכזי שהוכחתי בתקציב הזה, הוא שאני לא מחויב לאף אחד, ויש לי את האומץ, וגם את היכולת בסוף להילחם על זה. אנחנו ניכנס עכשיו הכי חזק לסוגיות המונופולים והריכוזיות".

"אני כאיש ימין שרוצה שוק חופשי לא אוהב להתערב בשוק, אבל התפקיד שלנו כממשלה זה לאפשר תנאים של תחרות אמיתית ובשביל זה צריך לפרק כאן מונופולים שנבנו לאורך עשרות שנים. יש פה מונופולים בחסות החוק, שנבנו במשך שנים, עם עולמות רגולטוריים ששירתו בסוף את אותם שחקנים שהיו חזקים. זה כוחות אדירים, החברה המרכזית למשקאות נהייתה הבעלים של חדשות 12 וכל הגופים האלה משקיעים מאות מיליונים של פרסום בעיתונים. אין לי ספק שיהיה לי פה קרב קשה. נתחיל מהמזון, נעבור לתרופות וסקטורים אחרים שהם ריכוזיים ונפרק אותם ונפתח את השוק לתחרות".

אתה מאמין שהמחירים יתחילו לרדת עוד בקדנציה שלך נשאל סמוטריץ, שהשיב: "התשובה היא כן. חד משמעית. נקדם את פירוק הריכוזיות ואת הסרת החסמים הרגולטוריים. קחו את "קארפור" לדוגמה, היא משווקת 5,000 מוצרים באירופה. היא הצליחה להביא לכאן בקושי 1,000 כי עושים להם "ויה דה לה רוזה" על כל דבר".

אישרתם הגדלת קצבאות האברכים והגדלת תקצוב מוסדות הלימוד החרדיים שלא מלמדים ליבה בניגוד לעמדת הדרג המקצועי באוצר ושל מרבית הכלכלנים, האשים המראיין. סמוטריץ: "נכון, יש שם גם בערך שלושה מיליארד שהולכים לתקציב הישיבות ולחינוך החרדי. כמשפט מפתח אגיד שאנחנו משמרים העדפה לחינוך הממלכתי, ומשמרים העדפה ותמריץ לימודי ליבה. יש מוסדות פטור שלומדים 55% ליבה ומקבלים 55% מתקציב. זה נקבע לפני יותר מעשרים שנה. מה שקרה לאורך השנים הוא שבגלל התוספות כמו אופק חדש, צהרונים וכדו', ה-100% הפך ל200%. אבל ה-55% נשאר נומינלית אותו דבר".

עוד מבחזית החדשות

"תקציב הישיבות בערך שני מיליארד בשנה, ותקציב המל"ג יהיה 13.5 מיליארד שקל. תגיד לי כמה ממנו זה באמת מדעים וכו' וכמה זה מדעי הרוח, וזה בסדר. אני בעד, אוי ואבוי אם לא ניתן כסף לתרבות וספורט, אבל אם אני נותן את כל הדברים האלה אני יכול לתת גם 2 מיליארד שקל לישיבות כי זה חלק מרכזי בחברה שנמצא בממשלה, אנחנו מסבסדים יותר דברים למגזר הכללי וגם קצת לחרדים".

אבל אזרח שמביט בחלוקת הכספים הקואליציוניים, שהם ערכי הממשלה, מרגיש לא שייך, כי הכל זה לדתיים, חרדים והתיישבות. שר האוצר: "זה לא נכון, הגדלנו תקציבים בכל המשרדים לכולם, בכל הנושאים. זה רק אחוז אחד מהתקציב שמשקף ערכים של הממשלה כי זו דמוקרטיה. אני רציתי לתת כספים גם לאופוזיציה ושמרתי לזה כספים. אמרתי להם בוא נעשה דיון ענייני, תציפו צרכים, הם החליטו לצעוק ולריב ולא לקחת. אז יש שלושה מיליון שקלים לטהרת המשפחה, אוי אוי אוי, אני לא מתבייש בזה, אלו הערכים שלי, קיבלתי שבעה מנדטים, מותר לי גם לקדם את ערכיי בדמוקרטיה".

המראיין: חברת S&P לא הורידה תחזית דירוג בשל עצירת הרפורמה, המחאה נחלשה, אתם עוד תחזרו לקדם אותה? סמוטריץ בתגובה: "חברות הדירוג לא מתייחסות לרפורמה, הן מתייחסות לחוסר הוודאות שנוצר מגורמים חסרי אחריות שהיו מוכנים לשרוף את המועדון, ושהלכו לחברות וביקשו להוריד את הדירוג, ולהבריח משקיעים על בסיס שקרים ביחס לרפורמה. אתה שואל אותי האם אני מוכן להיכנע לאנשים שמוכנים לפגוע בכלכלה הישראלית ומאיימים שיקדחו חור בספינה המשותפת כי לא מוצא חן בעיניהם החלטות דמוקרטיות? אני לא מוכן להיכנע לזה, כי אם כן אפשר לסגור את המדינה, לסגור את הדמוקרטיה. נבחרנו לא על הקשקש, על אג'נדה משפטית ברורה, ואני אומר חד משמעית – את הגלגל של הרפורמה לא יהיה ניתן להחזיר לאחור. לו גנץ היה מסתכל על הנושא באופן ענייני אז כבר היו הסכמות אבל לאופוזיציה אין אינטרס להגיע להסכמות ולייצר שקט, הם רק רוצים לעשות שיח על הסכמות. מבחינתם, להעביר את הזמן".

אבל גם אתם לא נותנים דד ליין לשיחות ציין המראיין, מצביעי הימין חושבים שאתם ממסמסים. סמוטריץ':"למה אני צריך לשים דד ליין? אני על הסוס. התיקונים שצריך לבצע יבוצעו. גם לנו מותר להפיק לקחים מטעויות עבר ויכול להיות שצריך לקדם את זה בדרך אחרת. יכול להיות שאחת הטעויות שעשינו זה בדיוק הצבת הדברים הברורים, למה אני צריך לחשוף את כל הקלפים שלי?!, אנחנו רוצים למצות ולהגיע להסכמות במסגרתן אנחנו צריכים להביא מתווה שהצד השני יכול לחיות איתו. בשביל ההסכמות אני מוכן לוותר קצת, להעביר את הדברים יותר לאט, להתחיל מחלק כזה ולא אחר, אבל התיקונים במערכת המשפט יבוצעו. אם לא יהיו הסכמות, נקדם חד צדדית, אני לא חושב שצריך את הכל בבת אחת בכנס הקיץ, ולא צריך להכריז לפני שעושים, אבל כן משהו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים