שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "שריפת התנ"ך": שבדיה התירה לשרוף ספר תנ"ך מחר בשבת קודש
גזירת ימי בין המצרים
שבועיים אחרי הצתת הקוראן מול מסגד בשטוקהולם, התירה המשטרה לפעיל מקומי להצית ספר תנ"ך מחר בשבת קודש מול שגרירות ישראל
ספרי תורה

משטרת שבדיה אישרה את בקשתו של אזרח מקומי לשרוף מחר, שבת קודש, ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, שבועיים וחצי לאחר שאפשרה לפעיל אחר להצית ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית, במהלך שעורר אז זעם אדיר כלפי שבדיה בעולם המוסלמי.

לא ברור בדיוק מי האיש שביקש להצית את ספר התנ"ך כעת, אבל כנראה שגם הוא מעוניין לעשות זאת על מנת לאתגר את מחויבותה של שבדיה לעקרון חופש הביטוי, עקרון שהביא אותה לאשר גם את שריפת הקוראן. מאחורי הקלעים מופעלים לחצים מצד מנהיגים מוסלמים ויהודים על אותו אדם להימנע משריפת התנ"ך, אך בינתיים ללא הצלחה.

עוד מבחזית החדשות

הרב משה דוד הכהן, שעומד בראש בית המדרש של הקהילות הנורדיות ובראש ארגון האמנה לשיתוף פעולה יהודי-מוסלמי באירופה, הדגיש כי לא מדובר באירוע אנטישמי או בכזה שמכוון דווקא נגד יהודים: "זה ניסיון לאתגר את חופש הביטוי והניצול לרעה של זה לפשעי שנאה. הבן אדם רוצה לראות אם המערכת צבועה והאם תתיר שריפת ספר תנ"ך כשם שהתירה שריפת קוראן. בשבדיה זה מוגדר חופש ביטוי שהוא ערך מקודש. הקהילה היהודית התנגדה לשריפת הקוראן ועומדת פה לצד הקהילה המוסלמית. בימים האחרונים עובדים במרץ עם ההנהגה המוסלמית כדי למנוע מהדבר לצאת אל הפועל, ואנחנו מקווים שנצליח".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי פנה כבר בשבוע שעבר במכתב לראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון בבקשה שיורה למנוע את שריפת התנ"ך, אולם ממשלתו לא התערבה בסוגיה. קריסטרסון עצמו הצהיר לפני המקרה הקודם של הצתת הקוראן כי ישאיר את ההחלטות בסוגיות הללו לרשויות אכיפת החוק.

במכתבו כתב השר שיקלי: "אני פונה אליך כדי להביע את הזעזוע העמוק, הגינוי והחרדה שלי משלוש בקשות שהוגשו למשטרת שבדיה בשבוע שעבר, לקיים אירועים בהם ישרפו ספר תורה ותנ"ך מול שגרירות ישראל בשטוקהולם כ"ביטוי סמלי למען חופש הביטוי".

"כפי שאתה ודאי יודע, מלבד היותו המקור והשורש של היהדות והעם היהודי, התנ"ך שימש דוגמה לכמה מערכי הליבה של האנושות, כגון צדק, אמת, טוב לב, חמלה, שוויון ושלום בין העמים ועוד הרבה. התנ"ך מלמד אותנו, כערך מרכזי, לאהוב את שכנינו כפי שאנו אוהבים את עצמנו. מסיבה זו כל כך מייאש לראות ששריפת התורה, וערכי הליבה האנושיים והיהודיים שהיא מייצגת בבירות אירופה לא התבטלה".

"במקום זאת, ההיגיון השתנה. זה התחיל באנטישמיות ושריפת התורה בגרמניה של שנות ה-30, וכעת הוא הוחלף ב'חופש הביטוי'. אבל ההיסטוריה לימדה אותנו אחרת. כפי שכתב פעם הסופר הדגול היינריך היינה, 'אלה ששורפים ספרים בסופו של דבר ישרפו אנשים'. לכן, אני קורא לממשלת שבדיה לנקוט בפעולה מהירה ולמנוע את ההתרחשות מעוררת השנאה המקוממת הזו. לקנאות כזו אין מקום בקרב הדמוקרטיות הליברליות בעולם, במיוחד בשבדיה שמתגאה במסירותה להגנה על זכויות המיעוטים שלה".

עוד מבחזית החדשות

שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום, השיב לשיקלי: "ראשית, הרשה לי להבטיח לכם שממשלת שבדיה דוחה בתוקף את כל המעשים האנטישמיים. שבדיה מחויבת להילחם באנטישמיות, כפי שהוצג לאחרונה בתקופת נשיאותנו בברית הבינלאומית לזיכרון השואה (IHRA). היינו גאים לארח את פורום מאלמו הבינלאומי להנצחת השואה ולמלחמה באנטישמיות באוקטובר 2021. לאורך כל המאמצים הללו עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל".

"בשבדיה קיימת זכות חוקתית לחופש ביטוי, חופש התכנסות וחופש הפגנה. החלטות לאפשר הפגנות מתקבלות באופן עצמאי על ידי הרשויות הרלוונטיות. ממשלת שבדיה מתחרטת מאוד כאשר קיצונים ופרובוקטורים מנסים לזרוע פילוג בחברה שלנו, גם כאשר הם מפעילים מעשים מוגנים חוקתית. הממשלה מבינה היטב שאנשים בעלי דתות שונות נעלבים מאוד משריפת ספרי קודש. אני מצפה להעמיק את הדיאלוג שלנו עם ישראל, כולל על המאבק באנטישמיות וכל שאר צורות חוסר הסובלנות".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אני חושב שבשם חופש הביטוי יש לדרוש מהממשלה השבדית אישור לשרוף את אותו אדם ואת משפחתו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים