שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » שכיר מעסיק לו, עצמאי והוא לו: מה מיוחד בקרן השתלמות לעצמאים?
קרן השתלמות לעצמאי
לעצמאים אין מי שיפקיד עבורם לקרן השתלמות, אך הם יכולים לעשות זאת בעצמם – וליהנות מהטבות מס על ההפקדות, גם במשיכה, אז מהי קרן השתלמות לעצמאים ומה מיוחד בה?
| צילום: Shutterstock

קרן השתלמות היא אחד ממכשירי החיסכון האטרקטיביים ביותר. בעבר היא אמנם שימשה כחיסכון לטובת השתלמויות ולימודים מקצועיים אך כיום, שכירים ועצמאים כאחד, יכולים לחסוך בה כספים לכל מטרה.

ייחודיותה של קרן ההשתלמות כאפיק חיסכון טמונה בכך שהיא מאפשרת לחסוך גם לטווח הבינוני והארוך גם יחד,. בניגוד לחיסכון הפנסיוני. מדוע? מאחר וניתן למשוך את הכספים בה שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, ובמקרים מיוחדים כמו יציאה להשתלמות/לימודים או בגיל הפרישה, אף לאחר שלוש שנים בלבד.

בשורות הבאות נדון ביתרונותיה של קרן השתלמות לעצמאים בפרט, במה היא מזכה אותם וכיצד היא נבדלת מזו של שכירים.

ההבדלים בין קרן השתלמות לעצמאים ושכירים 

שכירים המעוניינים לחסוך בקרן השתלמות, נדרשים לבקש זאת ממעסיקיהם. לעתים היא ניתנת כחלק מהסכם קיבוצי במקום העבודה אך אפשר גם לקבלה בחוזה אישי, כחלק מהטבות מקום העבודה. עצמאים לעומת זאת, יכולים לפתוח קרן ההשתלמות בעצמם והם אלו האחראים להעביר אליה כספים.

המעסיק יפקיד עד 7.5% משכר העובד, בעוד העובד נדרש להפקיד לפחות שליש מחלק המעסיק, כלומר – 2.5%.  

 על הפקדות המעסיק עבור שכר חודשי של עד 15,712 שקל, העובד לא יחויב במס. 

לעומת זאת, עצמאים יכולים להפקיד לקרן השתלמות עד 4.5% מהכנסתם השנתית החייבת במס, כלומר כזו החייבת במס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות, עד לתקרה של 270 אלף שקל (נכון לשנת 2022), כאשר ההפקדה תיחשב להם כהוצאה מוכרת. כך למשל, עצמאי אשר הכנסתו השנתית החייבת במס היא 250 אלף שקל, יוכל להפקיד בקרן השתלמות 12,150 שקל – סכום שעבורו לא יידרש לשלם מס. 

מעבר לכך, עצמאים זכאים להטבה נוספת בחיסכון בקרן השתלמות. על הפקדה שנתית של עד 18,960 שקל נכון לשנת 2022, יקבלו פטור ממס רווחי הון בעת המשיכה. כאמור, כאשר מדובר במשיכה המתבצעת שש שנים לפחות לאחר ההפקדה הראשונה, שכן משיכה שתבוצע קודם לכן, תחויב במס. 

מתי כדאי לעצמאים להפקיד בקרן השתלמות?

בניגוד לשכירים, עצמאים יכולים להיות גמישים יותר בהפקדה לקרן השתלמות ובאפשרותם לבצעה מדי חודש או פעם בשנה. בהפקדה חודשית, ניתן להעביר בכל פעם סכום קטן שלא יקשה על ההתנהלות הכלכלית של העסק. לעומת זאת, כזו המבוצעת אחת לשנה, תידרש להיות גבוהה יותר (עד תקרת הפקדה של 18,960 שקל), כדי למקסם את הטבות המס בקרן. חשוב לזכור גם שכאשר מפקידים אחת לשנה (בסוף השנה), התשואה על הכספים עשויה להיות בסופו של דבר נמוכה יותר, שכן ישנו הפסד של שנה שלמה שבה הם יכלו לצבור תשואה בשוק ההון.

כיצד אפשר למקסם את הטבות המס בקרן השתלמות לעצמאים?

נושא הטבות המס שמעניקה קרן השתלמות כמו גם מוצרי חיסכון אחרים עלול להיות מבלבל מעט. כדי לבדוק מה שווי הטבות המס המגיעות לכם בתור עצמאים במוצרי החיסכון השונים, תוכלו להיעזר במחשבון קרן השתלמות ייעודי לעצמאים, אשר השימוש בו פשוט ואינטואיטיבי.

כך לדוגמה, מגלה המחשבון כי עבור הכנסה שנתית החייבת במס של 120 אלף שקל, ההפקדה השנתית המוכרת כהוצאה היא 5,400 שקל, עליה לא ישלם מס הכנסה בסכום של 1,080 שקל (לפי שיעור מס שולי 20%). בנוסף, ניתן להפקיד עוד 13,560 שקל כהפקדה אשר אינה מוכרת כהוצאה אך יחד, תסתכם ההפקדה ב-18,960 שקל – זו המרבית המזכה בפטור ממס רווח הון בעת המשיכה. ניתן להפקיד גם מעבר לתקרה אך על חלק הפקדה זה, יידרש תשלום מס רווח הון של 25%. 

אילו הטבות נוספות ישנן בקרן השתלמות לעצמאים?

בנוסף להטבות המס שיכולות להסתכם בכמה אלפי שקלים בשנה, הן בהפקדה והן במשיכת החיסכון, לקרן השתלמות יש יתרונות נוספים. ראשית, כפי שצוין כבר קודם לכן, בעוד שבמקרה של חיסכון פנסיוני תידרשו להמתין עד היציאה לפנסיה על מנת למשוך את הכספים שהצטברו בקרן – הרי שבקרן השתלמות תוכלו לעשות זאת תוך שש שנים בלבד. 

עם זאת, הודות ליתרונות הרבים הגלומים בהטבות המס בקרן השתלמות, ניתן להמשיך להפקיד בה כספים גם הרבה אחרי שחלפו שש שנים מההפקדה הראשונה, וכך ליהנות מאפקט הריבית דריבית על החיסכון למשך תקופה ארוכה. כמו כן, קיימת האפשרות לקחת הלוואה על חשבון הקרן, בתנאים אטרקטיביים יחסית (כגון ריבית נמוכה והיעדר הצורך בערבים). 

כיצד אם כן ניתן לפתוח קרן השתלמות לעצמאי?

עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות בקלות ובנוחות, באמצעות אתר האינטרנט של החברה המנהלת או לחלופין על-ידי פניה ישירה אליה או לסוכן הביטוח. בעת פתיחת הקרן, יש להציג אישור עוסק או אישור מרשות המיסים, הניתן במעמד פתיחת העסק. חשוב לדעת שכדי ליהנות מהטבת המס של קרן ההשתלמות, תידרשו לקבל אישור על ההפקדות – המצורף לדו"ח השנתי. כאמור, ניתן להפקיד גם סכומים גבוהים יותר מהתקרה, מה שיאפשר ליהנות מתשואת הקרן, מניהול השקעות איכותי ומדמי ניהול אטרקטיביים, גם על חיסכון מעבר לפטור.

בשורה התחתונה, קרן השתלמות היא מוצר חיסכון אטרקטיבי לא רק לשכירים אלא גם לעצמאים, הנהנים מהטבת מס פעמיים: פעם אחת על הכספים המופקדים בקרן מדי שנה או חודש ופעם נוספת, בעת משיכת הסכום שהצטבר בה.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים