שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » שיחות עקיפות בווינה בין טהרן לוושינגטון
בתיווך המעצמות
היום יחל שיחות מקדימות למשא ומתן בין ארה"ב לאיראן, כאשר צרפת תהיה המתווך המרכזי. דרישת איראן היא הסרת כל הסנקציות על הכלכלה שלה טרם התקדמות כלשהי בשיחות
ארה"ב מול איראן | צילום: By Stuart Miles שאטרסטוק

ארצות הברית ואיראן יחלו היום (שלישי) בשיחות לא ישירות בווינה שמטרתן להחזיר באופן מלא את הסכם הגרעין שנחתם בין ששת המעצמות הגדולות – ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת – לבין איראן בשנת 2015, ובוטל בשנת 2018 לאחר מכן על ידי דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר.

במהלך השנים, איראן חרגה ממגבלות ההסכם בתוכנית הגרעין שלה, כתגובה לנסיגתו של ממשל טראמפ מההסכם בשנת 2018 ולהחזרת הסנקציות שריסקו את כלכלת איראן.

בעוד שטהרן דחתה שוב ושוב אפשרות למשא ומתן עם וושינגטון עקב "תוקפנותו" של טראמפ – בחודשים האחרונים, לאחר עלייתו של ג'ו ביידן לנשיאות, היא הביעה הסכמה מאולצת לתחילתה של סדרת שיחות בינה לבין ארה"ב, דרך מתווכים ממדינות אירופה.

דובר הממשלה האיראנית, עלי רביעי, אמר בתדרוך לעיתונאים, כי "אנחנו לא אופטימיים וגם לא פסימיים לגבי תוצאות הפגישה הזו עכשיו, אבל אנחנו בטוחים שאנחנו בדרך הנכונה, ואם יוכחו הרצון, הרצינות והיושר של ארה"ב, זה יכול להיות סימן טוב לעתיד טוב יותר לכך".

השיחות יתנהלו בין בכירים אמריקאיים לנציגים איראניים בבירת אוסטריה, שם הושג ההסכם המקורי בשנת 2015. דיפלומטים מבריטניה, צרפת וגרמניה צפויים להיות המתווכים בין הצדדים. כמו כן ישתתפו גם נציגים מרוסיה ומסין, שהיו גם בין החותמות על ההסכם ב-2015.

דיפלומט אירופאי שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, גילה כי צרפת תהיה המתווכת המרכזית במשא ומתן המורכב שיתנהל בין הצדדים. ע"פ הדיווחים באירופה, חמשת השותפות להסכם, מלבד ארה"ב, ייפגשו לראשונה במלון וינאי לשיחות הכנה. המשלחת האמריקאית בראשות השליח המיוחד של ממשל ביידן, רוב מאלי, תשהה במלון סמוך.

פקיד איראני שהתראיין ל'רויטרס' המעיט בסיכויים לפריצת דרך: "האג'נדה שלנו במהלך הפגישה תהיה הסרת כל הסנקציות האמריקניות נגד איראן. כפי שאמר מנהיגנו העליון שוב ושוב. כל דבר פחות מזה לא יתקבל על ידי טהרן".

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שיש לו את המילה האחרונה והוא החותמת הסופית בכל ענייני המדינה, התנגד לכל הקלה הדרגתית בסנקציות.

גורם באיחוד האירופי אמר כי ייעדו צוותים מיוחדים שיעבדו על רשימות סנקציות שארה"ב תוכל לבטל במידה ותהיה התחייבות איראנית על עמידה בהגבלות ההתפתחות הגרעינית.

דיפלומטים מערביים אומרים כי השיחות יכולות להימשך מספר ימים בכדי לפתור כמה מהנושאים הפחות מורכבים, לפני שהן יחודשו בשבוע הבא. "המטרה היא סוג כלשהו של הסכם לקראת הבחירות לנשיאות איראן ביוני", אמר גורם אירופאי, אבל בארה"ב ובאיראן טענו כי אין מה למהר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים