שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ריבונות בפועל: כך תראה המציאות כשסמוטריץ' ישלוט ביו"ש
בדרך לסיפוח
צה"ל כיום הוא הריבון היחיד ביהודה ושומרון גם ברמה המשפטית | ההסכם עם הציונות הדתית משנה את המציאות ויקנה לסמוטריץ' עצמאות משפטית לקבוע עובדות בשטח
בצלאל סמוטריץ | צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

בעקבות ההסכמים הקואליציוניים בין הציונות הדתית לליכוד, נראה שהמצב שהיה קיים במשך 55 שנים בשטחי יהודה ושומרון עומד להשתנות. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שעתיד להתמנות לשר האוצר, דרש במסגרת ההסכמים הקואליציוניים את המנהל האזרחי, שמאשר בנייה ליהודים ולפלסטינים, וכן יועצים משפטיים עצמאיים שאינם כפופים לצבא, מה שכיום נחשב למנוגד לחוק השיפוט הצבאי.

שטחי יהודה ושומרון נפיצים מאוד מבחינה משפטית, ולכן במשך שנים רבות, הריבון השולט בשטחים הוא צה"ל, ללא ששטחים אלו סופחו כפתרון זמני או קבוע. מצב שברירי זה עלול להתנפץ בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית.

עוד מבחזית החדשות

השתלטות ערבית ביהודה ושומרון | צילום: אלישע ירד

כיום שטחי יהודה ושומרון מנוהלים על ידי המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. גופים אלו אוכפים את החוק ומנפיקים אישורי בנייה גם ליהודים ולגם לפלסטינים. כל פלסטיני שמעוניין לצאת לחו"ל, כל מי שרוצה היתר עבודה בישראל וכל מי שרוצה לעבד את אדמתו, תלוי במינהל האזרחי. על פי ההסכם החדש, השליטה בפועל במנהל האזרחי תהיה בידי הציונות הדתית שבמצע הבחירות שלה נאמר כי בכוונתה להשליט ריבונות בפועל על שטחי C, בין היתר על ידי פירוק המינהל האזרחי, אותו גוף שעליו יקבלו סמכות מלאה, זאת באמצעות שר מטעמה שיישב בתוך משרד הביטחון. למעשה, הסמכות שעוסקת במהלכים אלו תופקע מידיו של שר הביטחון ותעבור לידיו של שר מטעמו של סמוטריץ'.

בנוסף, כיום המנהל האזרחי כפוף לייעוץ המשפטי של הפרקליטות הצבאית, וצה"ל הוא זה שקובע מה חוקי ומה לא. על פי ההסכם הקואליציוני, סמוטריץ' ימנה יועצים משפטיים משלו במנהל האזרחי והם אלו שיקבעו את המותר והאסור, מה שיהפוך את היועצים הצבאיים לחסרי משמעות. הסעיף, כפי שהוא מנוסח כרגע, נראה כמנוגד לחוק השיפוט הצבאי. סמוטריץ' גם דרש וקיבל את הסמכות לאשר כל תשובה הניתנת לבג"ץ מטעם המדינה בעניין יהודה ושומרון. 

עוד מבחזית החדשות

חאן אל אחמר | צילום: באדיבות המצלם

מהלכים אלו מחייבים שינויי חקיקה, ועלולים להגביר את הלחץ המשפטי נגד ישראל באמצעות בית הדין הבינלאומי בהאג. חלק ממהלכים אלו יגיעו לפתחו של בג"ץ, שכן ייתכן והם נוגדים את חוקי היסוד.

גורם משפטי בכיר אמר היום לחדשות 13 כי "השילוב של העברת הייעוץ המשפטי בנושאי ההתיישבות לאחריות יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יחד עם הצעת החוק של איתמר בן גביר לתת חסינות לחיילים ושוטרים על הרג פלסטינים ביהודה ושומרון, תוביל בוודאות גבוהה לצו מעצר בינלאומי נגד בכירים בישראל בבית הדין בהאג". עוד הוסיף הבכיר כי "יש סיכון ישיר לאלוף פיקוד מרכז, הרמטכ"ל ושר הביטחון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים