שיתוף
תגובות
כלכלה » רוכשי הדירות בסכנה: ל-47% ההחזר החודשי יותר מ-30% מההכנסה הפנויה
המשכנתא הממוצעת בנובמבר עמדה על 993 אלף שקל, זו עלייה של 10% ביחס לשנה שעברה | שילוב של עליית הריבית ומחירי הדירות מקשים על החזר המשכנתאות
פרויקט נדל"ן חדש וגדול בבני ברק - הדמיה | צילום: יח"צ

מנתונים שפרסם אמש (שני) בנק ישראל עולה, כי רמת הסיכון בשוק המשכנתאות ממשיכה לעלות. 47.1% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש נובמבר היו משכנתאות בסיכון גבוה, שבהן ההחזר החודשי גבוה מ-30% מההכנסה הפנויה.

מדובר בנתון הגבוה ביותר ב-11 השנים האחרונות, המגלם את ההשלכות של עליית הריבית ומחירי הדירות. לשם השוואה, בנובמבר 2021 רק כ-35.9% מהחזרי המשכנתא היו גבוהים מ-30% מההכנסה הפנויה. בנוסף, שיעור ההחזר הממוצע מתוך ההכנסה הפנויה בכלל המשכנתאות הגיע ל-28.8%, הנתון הגבוה מאז 2013. 

עוד מבחזית החדשות

המשכנתא הממוצעת בנובמבר עמדה על 993 אלף שקל, עלייה של 10% מנובמבר 2021, אז המשכנתא הממוצעת עמדה על 905 אלף שקל, ועלייה של 43% מנובמבר 2019, אז היא עמדה על 693 אלף שקל. למרות זאת, מדובר בירידה קלה בהשוואה לאוקטובר האחרון, אז המשכנתא הממוצעת עמדה על מעט יותר ממיליון שקלים, אך יש לזכור כי מדובר בחודש תשרי ומיעוט העסקאות היחסי השפיע על הנתונים.

כפי שדווח בכלכליסט מוקדם יותר החודש, היקף המשכנתאות בנובמבר עמד על 7.6 מיליארד שקלים והיה נמוך ב-30% מנובמבר 2021 ומהממוצע השנתי, ובכך המשיך את מגמת הירידה בשנה האחרונה, מאז החל בנק ישראל בהעלאת הריבית. היקף המשכנתאות שנלקחו באחוז מימון הגבוה מ-60% נותר דומה לממוצע בשנה האחרונה ועמד על 45%, זאת בהשוואה ל-43% בנובמבר 2021. כמו כן, סך המשכנתאות במשק הגיע לשיא של 525 מיליארד, זאת על אף הירידה בקצב לקיחת המשכנתאות.

בעוד שבוע צפוי בנק ישראל להכריז על העלאת ריבית נוספת, בפעם השביעית ברציפות, במטרה למתן את האינפלציה במשק. הריבית צפויה להגיע לרמה של 3.75%-4%. והדבר יכביד עוד יותר על המשכנתאות, וצפוי להביא להמשך בירידת היקף המשכנתאות החדשות,  מה שעלול להמשיך את מגמת העלייה בשיעור המשכנתאות בסיכון גבוה. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים