שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ראש ה-CIA בראיון: רוסיה מתכוונת לעזור לאיראן – איום רציני על המזרח התיכון
ראש ה-CIAבבריאיון לתקשורת בארה"ב "הרוסים החלו לבחון כיצד לסייע, טכנולוגית וטכנית, לאיראן, זה איום אמיתי לידידים שלנו בשכונה של איראן"
ראש ה-CIA ויליאם ברנס ונשיא ארה״ב ג'ו ביידן | צילום: שאטרסטוק

בראיון ששודר אמש (שישי) ברשת הטלוויזיה PBS בארה"ב הזהיר ראש ה-CIA וויליאם ברנס, את בעלות בריתה של ארה"ב במזרחי התיכון, שכוללת בין היתר את ישראל, כי הידוק הברית הביטחונית בין רוסיה לאיראן בעקבות המלחמה באוקראינה עלולה להיות בעלת השלכות מדאיגות גם באזורנו. 

נשיא איראן אברהים ראיסי ופוטין ברוסיה | צילום: Gevorg Ghazaryan, שאטרסטוק

באשר לשאלה לגבי הידוק הקשרים בין איראן לרוסיה אמר ברנס ש"אני די מודאג". "מבחינה היסטורית יש המון אי אמון בין הרוסים לאיראנים, אבל כעת הם צריכים אחד את השני. ומה שמתגבש כעת הוא לכל הפחות הניצנים של שותפות ביטחונית מלאה בין רוסיה לאיראן, שבמסגרתה האיראנים מספקים לרוסים מל"טים שהורגים אזרחים אוקראינים ממש בזמן שאנחנו מדברים והרוסים מתחילים לבחון דרכים כיצד לסייע, טכנית וטכנולוגית, לאיראנים, וזה מהווה איום אמיתי לאלו הנמצאים בסביבת איראן, לרבים מהידידים ובעלי הברית שלנו בשכונה שבה היא נמצאת".  

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר ברנס כי ארה"ב עוקבת ברצינות רבה אחרי ה"סכנות האמיתיות" הנשקפות למדינות המזרח התיכון בעקבות הברית בין איראן לרוסיה. דבריו נאמרו שבוע לאחר שבכיר בממשל האמריקאי הזהיר, בעילום שם על האיום שנשקף לבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, אם כי שמה של ישראל לא הוזכר בצורה מפורשת.  

כזכור, מאז הפלישה לאוקראינה, נהייתה איראן ספקית הנשק המשמעותית ביותר של רוסיה, כאשר על פי הערכות איראן כבר העבירה לרוסיה מאות מל"טים קטלניים כדי לתקוף תשתיות אנרגיה ותשתיות אזרחיות באוקראינה, שבהם נהרגו אזרחים אוקראינים ונגרם נזק עצום לרכוש. 

בארה"ב חוששים שהידוק היחסים בין מוסקבה לטהרן יגרום להעברת כלי נשק ומומחים צבאיים לאיראן. בין היתר, קיים חשש שרוסיה תספק לה ציוד צבאי מתקדם, לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית. כמו כן, טייסים איראנים מתאמנים על מטוסי קרב מדגם סוחוי SU-35, שייתכן ורוסיה תספק מטוסים מדגם זה לאיראן בשנה הקרובה. יש לציין כי נכון להיום, הצי האווירי של איראן מיושן מאוד בשל הסנקציות המערביות המוטלות עליה.

על פי דיווחים ב-NBC, ארה"ב ומדינות המערב מנסות למנוע את שיתוף הפעולה הזה, כדי לוודא שרוסיה ואיראן לא מעבירות ביניהן ציוד צבאי וכספים. ארה"ב גם הטילה סנקציות על גופים המעורבים בהעברת מל"טים איראניים לרוסיה, ושוקלת את האפשרות להגביל את הגישה של איראן לטכנולוגיות רגישות.

עוד מבחזית החדשות

איראן מכחישה באופן רשמי את אספקת המל"טים למוסקבה, וגם רוסיה מכחישה את השימוש במל"טים אלו כדי לתקוף באוקראינה, למרות הראיות החותכות שסיפקה אוקראינה. גורמים איראנים מסרו לסוכנות רויטרס כי איראן התחייבה לספק למוסקבה טילי קרקע קרקע, בנוסף למל"טים. יש לציין כי גם בריטניה שותפה להערכה האמריקאית והזהירה כי רוסיה מנסה להשיג נשק גם מצפון קוריאה וממדינות נוספות שמתמודדות עם סנקציות מערביות.

בחזית הישראלית, הידוק הברית בין איראן לרוסיה מהווה איום משמעותי, ובישראל חוששים שמוסקבה תערים קשיים על התקיפות בסוריה, שנועדו לחבל במשלוחי הנשק האיראניים לסוריה וללבנון. עד עתה נמנעה רוסיה מהגבלות על התקיפות הישראליות וצה"ל אף מנהל מנגנון תיאום עם הצבא הרוסי, למרות שבעבר מתחה רוסיה ביקורת קשה על ישראל.  

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים