שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » צעיר יהודי הותקף, התיק נסגר ללא חקירה
אבסורד
עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו: "לא יעלה על הדעת שמקרה המסתיים בפציעה מסכנת חיים ייחקר באופן כה שטחי וחסר. עד כדי כך שהחשוד המרכזי בתקיפה, לא נחקר כלל"
ערבים רעולי פנים | צילום: דוברות המשטרה

כשנתיים וחצי לאחר שצעיר יהודי הותקף בידי בני מיעוטים בבנימין, נסגר תיק החקירה נגד התוקפים, וזאת ללא חקירת החשוד המרכזי בתקיפה. בנוסף, לא אספה המשטרה ראיות שהיו במקום, שהיו יכולות להעיד על חלקם של התוקפים באירוע.

עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו הגיש ערר בבקשה לפתוח את החקירה מחדש ולהעמיד את התוקפים לדין. עו"ד שטיינר מתח ביקורת על התנהלות המשטרה "לא יעלה על הדעת שמקרה המסתיים בפציעה מסכנת חיים ייחקר באופן כה שטחי וחסר. עד כדי כך שהחשוד המרכזי בתקיפה, עליו הצביע הנפגע כבר בשטח בכוחותיו האחרונים ממש, לא זומן כלל לחקירה. אם לא די בכך, התיק נח במשרדי המשטרה כמעט שנתיים בלא כל פעולת חקירה נוספת.

התנהלות שכזו מצד גורמי אכיפת החוק משדרת מסר של אי-אכיפה, גם במקרים חמורים של תקיפה חמורה על רקע גזעני-לאומני, ובכך פוגעת בביטחון האזרחים. על גורמי אכיפת החוק לעשות כל שביכולתם בשלב זה על-מנת לתקן את המעוות ולמצות את הדין עם התוקפים האלימים", הוסיף.

התקיפה אירעה בקיץ לפני כשלוש שנים, סמוך לגבעת אסף בבנימין. בן מיעוטים מבוגר ובניו תקפו את א', צעיר יהודי בשנות העשרים המוקדמות לחייו, שהתבודד במקום. תחילה האב ובניו השליכו אבנים לעבר הצעיר היהודי, ובהמשך המבוגר מבין הבנים הכה את א' בראשו, והמשיך להכותו גם כשנפל ארצה. בכוחות אחרונים הצליח א' להימלט מתוקפיו כשהכרתו מעורפלת.

א' הזעיק את כוחות הביטחון והמשטרה, אשר איתרו את בן המיעוטים המבוגר וילדיו. על חולצתו של האב נמצאו כתמי דם, אולם בניו הספיקו להתקלח ולהחליף חולצות עד להגעת השוטרים. התוקפים עוכבו לתשאול בתחנת המשטרה אולם שוחררו באותו הערב. האב זומן לחקירה למחרת היום. א' פונה לקבלת טיפול רפואי כשהוא סובל מחתכים בראשו, צלעות שבורות, יד שבורה, בועת אויר בריאה ועוד.

למרות פציעותיו החמורות והעדות שכבר נתן בשטח, בכוחותיו האחרונים, בחרה המשטרה לחקור את א' באזהרה. חקירתו עלתה בקנה אחד עם הדברים שמסר לשוטרים בשטח. רק לאחר מכן חקרה המשטרה את אב המשפחה, שהוסיף פרטים ושינה מדבריו. בין היתר, טען כי הצעיר היהודי השליך לעברו אבנים, יחד עם חבריו. הוא טען כי נפגע, אך לא יכול היה להראות סימני פגיעה. כשנשאל בנוגע לכתמי הדם שהיו על חולצתו, השיב כי מדובר בכתמי "ארטיק קרטיב".

חקירת האב נסתרה, בפרטים מהותיים, ע"י עדות בנו הצעיר. גם פציעותיו של א' – פציעות חמורות ומסכנות חיים – אינן מתיישבות עם טענתו העיקרית של האב, לפיה א' נפגע מאחת האבנים שהשליכו חבריו.

בימים שלאחר התקיפה ביקש עו"ד מטעם חוננו לעצור את המעורבים ולחוקרם. תחילה, השיבו גורמי המשטרה שהתיק בחקירה, אולם בהמשך הפסיקו להשיב לפניות עורך הדין. לאחר כשנתיים, עודכן עורך הדין שהתיק הועבר לפרקליטות הצבאית, אולם כחצי שנה לאחר מכן התבשר כי התיק נסגר.

בחוננו ביקשו את חומרי החקירה, על-מנת לשקול הגשת ערר על סגירת התיק. החומרים נמסרו רק כתשעה חודשים לאחר מכן – יותר משלוש שנים לאחר התקיפה.

כאמור, עו"ד אופיר שטיינר מחוננו הגיש ערר ע סגירת התיק, בו כתב כי חומרי החקירה מעלים תמיהות רבות וקשות בנוגע להתנהלות המשטרה בתיק. "החשוד העיקרי בתקיפה, הבן הבוגר, לא זומן כלל לחקירה, למרות ששמו ומספר הזהות שלו נרשמו בשטח, וא' זיהה אותו מול כוחות השיטור והצבא. בנוסף, חולצתו המוכתמת בדם של האב לא נתפסה, ולא נערך חיפוש בבית התוקפים בכדי לאתר את חולצות בניו שהתקלחו", נכתב. כמו כן צוין, כי הסרטון שצילם בנו הצעיר של בן המיעוטים, בו תיעוד האירוע, לא נתפס, אף שהוזכר בדו"ח הפעולה.

עוד צוין, כי את מסמכיו הרפואיים שלח א' מיוזמתו למשטרה, ולא נעשה בהם כל שימוש. הם אף לא הוכנסו לתיק כחלק מחומרי החקירה. עדים נוספים שהוזכרו בתיק כדוגמת החיילים שהגיעו למקום לא זומנו למתן עדות. "מדוע נח התיק במשרדי המשטרה כשנתיים נוספות, כאשר כל פעולה נוספת לא נעשית?", תמה עו"ד שטיינר.

בהמשך הוסיף כי מדובר במקרה קשה ביותר של "פציעה חמורה, שבנקל יכולה הייתה להסתיים במותו של המתלונן. המתלונן יצא מהאירוע כשהוא חבול ומדמם, עם פגיעות בראשו, בצלעותיו, בידיו ובריאותיו. כל זאת רק משום היותו יהודי.

לא ניתן להשלים עם מצב בו תקיפה כה חמורה, כה מסוכנת, נחקרת באופן כל כך חסר. התוקפים שזוהו בשטח לא רק שלא נעצרו והועמדו לדין, אלא אף לא זומנו לחקירה כלל. כך, אף שהמתלונן פעל, בעודו שותת דם, על מנת להכווין את הכוחות בשטח אל תוקפיו, המשיכו תוקפיו בשגרת יומם באין מפריע… על אירוע כה חמור להיות מטופל במהירות, תוך חקירה מקצועית וממצה", סיכם עו"ד שטיינר.

בסוף הערר ביקש עו"ד שטיינר לפתוח את התיק מחדש, לבצע חקירה ממצה ומעמיקה של נסיבות האירוע ולהעמיד את התוקפים לדין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים