שיתוף
תגובות
חדשות » צעד נוסף בניסיונות לקידום הנורמליזציה בין ירושלים לריאד
גורם אמריקאי טוען שארה"ב בוחנת דרישות סעודיות כתנאי להתקדמות לנורמליזציה עם ישראל | סעודיה העבירה רשימת דרישות לארה"ב כדי לחזק את הקשר ביניהן
ראש ממשלת סעודיה, מוחמד בן סלמאן | צילום: Matias Lynch, שאטרסטוק

על אף ההתקרבות בין סעודיה לאיראן בסוף השבוע, אמר גורם אמריקאי ל"ישראל היום" כי וושינגטון בוחנת דרישות שהעבירה סעודיה כתנאי להתקדמות לנורמליזציה בין ריאד לירושלים.

בסוף השבוע ביקר בארץ מושל פלורידה, רון דה־סנטיס, שאמר בין היתר כי "יש פה הזדמנות לברית אמריקאית־ישראלית־ערבית מול האיום של איראן. זה בר־השגה. ביחסים נכונים ועם מדיניות נכונה, אפשר לראות את סעודיה מכירה בישראל". ביום חמישי בערב נועד דה־סנטיס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במה שכונה שיחה "טובה מאוד".

עוד מבחזית החדשות

במערכת המדינית מקווים כי דווקא כדי לשמור על איזון ביחסיה עם מעצמות העל, סעודיה תרצה לחזק את קשריה עם וושינגטון, לאחר שסין נתנה את חסותה להסכם חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן ותיווכה במגעים לסיום המלחמה בתימן.

על פי פרסומים בתקשורת האמריקאית, כחלק מהמאמצים לחזק את הקשר עם ארה"ב, הציגה סעודיה ארבע דרישות לוושינגטון. ברית הגנה, גרעין למטרות אזרחיות, שיפור הסחר בין המדינות והפסקת הביקורת על סעודיה בעקבות פרשת חשוקג'י.

גרהאם הבהיר לממשל האמריקאי, כי למרות שהוא משתייך למפלגה היריבה, הוא יעניק גיבוי לביידן אם זה ייעתר לדרישות סעודיה ויביא בסופו של דבר להכרה רשמית בינה ובין ישראל. הוא הדגיש נקודה זו בתדרוך לכתבים בישראל, שכן ביידן צפוי לספוג ביקורת קשה ממפלגתו אם ישקם את היחסים עם סעודיה.

גורם אמריקאי אמר, כי דרישות סעודיה נבחנות בוושינגטון וכי התהליך צפוי להימשך מספר חודשים. יצוין כי השאלה הרגישה ביותר מבחינתה של ישראל היא הסכמה לפיתוח יכולות גרעיניות של סעודיה למטרות אזרחיות. בשלב זה, לא ברור מה עמדת ירושלים בסוגיה.

על אף ההצהרות הרשמיות של סעודיה, הסוגייה הפלסטינית לא נכללה ברשימת הדרישות הסעודיות. גרהאם עצמו אמר, בעת ביקורו בישראל, כי חלון ההזדמנויות לחולל את התפנית ההיסטורית יהיה רלוונטי רק בתקופה הקרובה. "ההזדמנות הזו אינה בלתי מוגבלת. אם לא נעשה זאת ב־2023 או בתחילת 2024, החלון עלול להיסגר", אמר גרהאם.

כזכור, השלום בין ישראל לסעודיה עומד בראש סולם העדיפויות אותה הציב ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת כהונתו. יועצו הקרוב של נתניהו, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, התבטא מספר פעמים לפני הקמת הממשלה כי "שינוי מדיניות של ממשל בייידן כלפי סעודיה יכול להביא לשלום בינה ובין ולישראל, ולכך שביידן יקבל את פרס נובל לשלום".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים