שיתוף
תגובות
חדשות » פרופ' שבח וייס יו"ר הכנסת לשעבר הלך לעולמו
מי שכיהן כיו"ר הכנסת מטעם המערך במשך 18 שנה והיה מקורבו של רבין, הלך לעולמו בגיל 87 | שימש גם כשגריר ישראל בפולין | ייטמן מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל
פרופ' שבח וויס | צילום: ויקיפדיה

שבח וייס מי שכיהן כיו"ר הכנסת במשך 18 שנה ברציפות, הלך לעולמו אתמול (שישי) בגיל 87. וייס, שנחשב לאחד ממקורבי ראש הממשלה יצחק רבין, יובא למנוחות בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, מתוקף תפקידו בעבר כיו"ר הכנסת. וייס כיהן בכנסת מטעם המערך (מפלגת העבודה) והיה גם שגריר ישראל בפולין ויו"ר מועצת יד ושם.

וייס נולד ב-5 ביולי 1935 בבוריסלב שבפולין. ברבות הימים סיפר וייס כי הוא ומשפחתו שרדו את השואה כאשר הוחבאו על ידי פולנים ואוקראינים שקיבלו את אותות חסידי אומות העולם. הוא עלה לארץ ב-1947 ושירת בצבא כסמל בחיל ההנדסה ועוזר קצין חינוך פיקוד. בשנות ה-50' סיים תואר ראשון במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים. כסטודנט עבד כחידונאי, בין היתר בקול ישראל.

עוד מבחזית החדשות

בשנות ה-60' הוא סיים את לימודיו בפקולטה למשפטים בתל אביב, ולאחר מכן השלים דוקטורט בתחום מדעי המדינה באוניברסיטה העברית. בשנת 1975 החל לכהן כפרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה והקים את המחלקה לתקשורת בלימודי חוץ באוניברסיטה. כמו כן השתתף בקורס מנהיגים ואינטלקטואלים במכון ברוקינגס בוושינגטון. במקביל לקריירה האקדמית היה וייס מעורב מאוד בעיריית חיפה ושימש כחבר הנהלת עיריית חיפה וחבר מועצת העיר בין השנים 1969 ל-1981.

וייס נבחר לכנסת לראשונה ב-1981 מטעם המערך. ב-18 שנות כהונתו בכנסת הוא שימש במגוון תפקידים משמעותיים, ובראשם יו"ר הכנסת בין השנים 1992 ל-1996 וגם משקיף הכנסת במועצת אירופה. כמו כן הוא שימש כחבר בוועדת חוץ וביטחון, ועדת הכנסת וועדת חוקה, חוק ומשפט. בכנסת ה-12 (1988-1992) שימש כסגן יו"ר הכנסת.

עוד מבחזית החדשות

לאחר ניצחונו של רבין בבחירות 1992, נבחר וייס ליו"ר הכנסת. וייס נחשב למקורב מאוד לרבין והיה מאנשי סודו. לאחר ניצחון הליכוד ב-1996 חזר וייס לשמש כסגן יו"ר הכנסת ומשקיף הכנסת במועצת אירופה. בבחירות שנערכו בשנת 1999 שובץ וייס במקום ה-40 ברשימת "ישראל אחת" ולא נבחר לכנסת.

עם סיום כהונתו בכנסת, מונה וייס לשגריר ישראל בפולין וכיהן כשגריר עד לשנת 2004. במקביל הוא שימש כיו"ר מועצת יד ושם. וייס ייסד את הקתדרה ללימודי ישראל באוניברסיטת וורשה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים