שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פסקת ההתגברות ו"חוק דרעי 2" עברו בקריאה טרומית
הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פסקת ההתגברות ו"חוק דרעי 2" | לפיד איבד שליטה ונאם בצרחות: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין" | גם "חוק מח"ש" אושר
יריב לוין בדיון במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מליאת הכנסת אישרה היום בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק פסקת ההתגברות ואת "חוק דרעי 2". ההצעה אושרה ברוב של 62 תומכים מול 51 מתנגדים. בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שהגיש את הצעת החוק כי: "הצעת החוק באה להציע שבית המשפט יוכל לבטל בהרכב מלא של כל שופטיו – 15 שופטים – ולבטל את מנגנון הפסילה כשהכנסת תקבל פסקת התגברות בהוראה של שלוש קריאות ברוב של 61 – ואז החוק יהפוך קבוע. יצרנו מנגנון שיקשה על ההתגברות. לא יהיה אפשר להשפיע על הבחירות".

שר המשפטים יריב לוין אמר טרם ההצבעה כי: "הצעת החוק בעצם מבקשת לעשות סדר בעניין שקשה להאמין שאיננו מוסדר. כשבית המשפט פוסל חוקים שעברו בכנסת ושהכנסת תוכל להתגבר על פסילה של בית המשפט. לא יכולה להיות מחלוקת על הצורך להסדיר את הסוגייה הזו. הגיע הזמן שהכנסת תקבע את העמדה בסוגייה הזו". לוין ציין כי הממשלה תומכת בהצעה, וקרא גם לאופוזיציה "לשבת ולדבר באמת". עוד אמר: "לא נפסיד משיח כלום. מקסימום ננסה ואין הסכמה. בכל אחד מהמקרים נרוויח".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד איבד שליטה על הדוכן ונאם בצרחות: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין. זכור שעם הכוח באה האחריות. הכלכלה תהיה מרוסקת עוד חצי שנה, הביטחון יתרסק, המדינה תהיה מפורקת מבפנים ואזרחים יתעסקו רק במלחמות. זה יהיה על ראשך כי העדפת לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים שחלמת עליה כל חייך. האחריות הזו היא רק עליך. אל תבלבל לנו את המוח על הידברות כשאתה מעביר את החוק הזה". לוין השיב לחברי האופוזיציה: "אתם חסרי אחריות".

מיד לאחר מכן עלה שוב ח"כ רוטמן, שהאשים את לפיד ב"קמפיין BDS נגד מדינת ישראל ואזרחיה". לטענתו, "זה דבר חסר תקדים וחסר אחריות".

מובילי המחאה אמרו בתגובה להעברת החוק בקריאה טרומית כי: "ממשלת הזדון עשתה וידוא הריגה בכל סיכוי להידברות ומובילה את ישראל למשבר חוקתי. הם העבירו שורת חוקים חדשה שעתידה לרסק את הדמוקרטיה. בגללם, הידברות מרגע זה והלאה היא בלתי לגיטימית בעליל. זו לא רק הכרזת מלחמה נגד עם ישראל אלא ירי המטחים הראשונים".

ההצבעה עברה כאמור ברוב של 62 נגד 53. יו"ר ש"ס אריה דרעי, לא נכח בהצבעה וראש הממשלה נתניהו הצביע בעד. שר המשפטים יריב לוין הודיע בפתח הדיון כי הממשלה תתמוך בהצעת החוק שהגישה שורת חברי כנסת, ובראשם יו"ר הקואליציה אופיר כץ. לדברי לוין "הגישה לפיה הכול שפיט, אני לא מקבל אותה. בהרבה מובנים היא היפוכה של דמוקרטיה. התפיסה הדמוקרטית לא יכולה לעמוד בקנה אחד עם זה שהמילה האחרונה לא בבניין הזה, אלא בבית המשפט העליון".

עוד אמר לוין כי: "ראש הממשלה הוא האחראי העליון על ניהול ענייני המדינה והממשלה. הוא זה שבסופו של עניין צריך לתת דין וחשבון לציבור. הוא זה שבסופו של עניין צריך לתת דין וחשבון לציבור. הוא זה שצריך לקבל את ההכרעות הקשות הרבה פעמים בזמן אמת, ובאים ואומרים לו "אדוני, אנחנו נקבע מי יהיה שר כזה או אחר". זה מצב בלתי מתקבל על הדעת".

ח"כ גדעון סער אמר כי: "מטרת החוק היא ליצור הפקר. התחילו מעילת הסבירות, ועכשיו באים לבטל את כל ההתערבות של המשפט הציבורי. הדבר הזה לא ראוי להיקרא חוק. הוא נוגד באופן קיצוני את שלטון החוק. חוק נועד לקבוע כללים ואתם מבקשים לקבוע שלא יהיו כללים. מוטב היה אם ייקרא חוק "דרעי יהיה שר בראס בן אמו". זו דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמכות המכוננת".

עוד אמר סער כי: "מה שנעשה פה זה פתרון בעיה אישית של אדם מסוים שנאסר עליו להיות שר. יש דוגמה חיה לחוסר מעצורים של הכנסת שמנצלת סמכות באופן רע. היא משתמשת בשיקולים פוליטיים צרים ואינטרסים אישיים. אין דבר חמור מזה. זו חקיקה פרסונלית. רוב ענק של הציבור מתנגד לחוק הזה, תתביישו".

עוד מבחזית החדשות

במליאה עלתה לדיון בקריאה טרומית גם הצעת חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה, והיא אושרה ברוב של 62 נגד 52. מטרת ההצעה להעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות לגוף עצמאי תחת שר המשפטים. "כל המטרה שלי היא לתת עצמאות לראש מח"ש. אל תטעו. הביקורת של היועמ"שית על החוק נובעת אך ורק מרצון לשמור על החסינות שלהם ולמנוע שיהיה מי שיחקור את הפרקליטות. לא משנה אם אתם מימין או שמאל, אני אבקש שיתמוך", אמר סעדה. ח"כ מיקי לוי מיש עתיד ניצב לשעבר אמר לו: "תתבייש לך". סעדה השיב לו: "בטח. הם חברים טובים שלך".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שמתנגד לחוק של סעדה אמר כי: "אסור בשום פנים ואופן להפוך את המערכת לפוליטית. צריך להרחיק את הפוליטיקאים מהעיסוק המקצועי. חיילינו נלחמים בשכם, שכם אל שכם בקסבה. הם עושים את זה בשם המשימה ולא בשם הפוליטיקה. רבבות ישראלים מודאגים מעליית המשכנתא והאינפלציה. איראן הופכת להיות מדינת סף גרעינית. אתם עוסקים בלקרוע את העם, תתביישו לכם ואולי גם תחזרו בכם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים