שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » עיתונאי ה"ניו יורק טיימס": ביידן "מעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל
על רקע ביקורו הצפוי של נשיא המדינה בבית הלבן, כתב העיתונאי תומאס פרידמן בטורו כי זו "דרכו של ביידן לאותת שהבעיה שלו היא בקבינט הקיצוני של ביבי"
ביקור הנשיא ביידן בישראל בחודש יולי האחרון | צילום: חיים צח: לע״מ

אתמול (שלישי) פרסם העיתונאי תומס פרידמן, טור "בניו יורק טיימס" ובו כתב כי הנשיא ביידן התחיל "להעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל. פרידמן נחשב לעיתונאי הבכיר בעולם, ולו מהסיבה שהוא מקורב, לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

פרידמן מרבה לעסוק בישראל ולבקר את ממשלת הימין של נתניהו מאז עלתה לשלטון. בין אם מעריכים אותו או סולדים ממנו, אין ספק שיש לו גישה ישירה לחדר הסגלגל.

עוד מבחזית החדשות

על רקע ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן בשבוע הבא, כתב פרידמן כי: "אין לי ספק שנשיא ארה"ב יחמש את הנשיא הישראלי במסר, מתוך צער, לא כעס, שכאשר האינטרסים והערכים של ממשלת ארה"ב וממשלת ישראל נוטים לכיוונים שונים כל כך, הערכה מחדש של הקשר היא בלתי נמנעת".

פרידמן הדגיש כי הוא לא מתכוון ל"הערכה מחודשת של שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני שלנו עם ישראל, שנותר חזק וחיוני. אני מדבר על הגישה הדיפלומטית הבסיסית שלנו לישראל, שננעלת ללא בושה על פתרון של מדינה אחת, מדינה יהודית בלבד.

"הערכה מחודשת כזו המבוססת על האינטרסים והערכים של ארה"ב תהיה בגדר אהבה קשוחה כלפי ישראל, אבל הכרח אמיתי לפני שהיא באמת תרד מהפסים", כתב פרידמן בהתייחסות לדבריו האחרונים של שגריר ארה"ב היוצא ניידס. "העובדה שביידן מוכן להיתקל בנתניהו בפרצוף לפני הבחירות באמריקה ב-2024, מעידה על כך שהנשיא שלנו מאמין שיש לו תמיכה לא רק של רוב האמריקאים, אלא של רוב יהודי אמריקה ואפילו רוב היהודים הישראלים. הוא צודק בכל שלושת הסעיפים".

עוד מבחזית החדשות

פרידמן טען בטורו כי ביקורו של הנשיא הרצוג בבית הלבן זו "דרכו של ביידן לאותת שהבעיה שלו היא לא בעם הישראלי, אלא בקבינט הקיצוני של ביבי". הוא לא חסך בחודשים האחרונים מילים קשות על נתניהו, על הקואליציה ועל המהפכה המשפטית שהיא מובילה, אבל ביטול עילת הסבירות והמחאה ששטפה אתמול את ישראל, לדבריו, מוכיחה לנתניהו "שאם הוא חושב שהוא יכול להכחיד את הדמוקרטיה הישראלית ככה סתם, הוא טועה קשות".

"ההתמוטטות של הערכים המשותפים בין ארה"ב לישראל מתחילה בכך שהקואליציה השלטת של נתניהו, שנדחקה לתפקיד בפער הצר ביותר, החליטה להתנהג כאילו זכתה בניצחון מוחץ ועברה מיד לשנות את מאזן הכוחות שבין הממשלה ובית המשפט העליון, הבלם העצמאי היחידי של כוח פוליטי".

פרידמן מתח ביקורת גם על מדיניות הממשלה בגדה המערבית: "למה ארה"ב צריכה להמשיך להגן על הרעיון באו"ם ובבית הדין הבינלאומי, שישראל רק כובשת באופן זמני את הגדה המערבית, ולכן לא מתרגלת שם אפרטהייד כלשהו, כשנראה שממשלת ישראל הזו מתכננת באופן גלוי לספח את הגדה המערבית, והעניקה לשניים ממקדמי הסיפוח הפעילים ביותר, סמוטריץ' ובן גביר, סמכויות ביטחוניות ופיננסיות נרחבות על ההתנחלויות באזור?

"ההשמדה המתמדת של נתניהו של הסיפורת המשותפת הזו מהווה כעת בעיה אמיתית עבור אינטרסים משותפים אחרים של ארה"ב וישראל. היא מאיימת על יציבותה של ירדן ודוחפת את מדינות ערב שחברו עם ישראל בהסכמי אברהם לקחת צעד אחורה. זה נותן לסעודים הפוגה אמיתית מקידום נורמליזציה עם משטר ישראלי בלתי צפוי כל כך, וזה מאלץ את ארה"ב לבחור".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים