שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » עיתון המודיע: "לא הצטרפנו לקואליציה בשביל הרפורמה"
סערת "ערך לימוד התורה"
גורם ביהדות התורה אומר: "החקיקה המשפטית גרמה להסתה נגד החרדים, מצפים מנתניהו שיכבד את ההסכם איתנו" | בליכוד הדגישו כי החקיקה לא תאושר
בטאון אגודת ישראל "המודיע" | צילום: אקסיומה

על רקע הגשת הצעת חוק יסוד: "לימוד התורה" אתמול, פורסם הבוקר (רביעי) מאמר בעיתון "המודיע" של אגודת ישראל, העוסק בעמדות הסיעות לגבי המשך החקיקה המשפטית. במאמר הובהר כי אין קשר בין העברת החוק לצמצום עילת הסבירות. "איש לא היה מעלה בדעתו להגיש הצעה זו למחרת ההצבעה על צמצום עילת הסבירות ועל מה שנלווה להצבעה זו. היא הוגשה כבר לפני עשרה ימים, לא בסתר או בהיחבא כי אם בגלוי כחלק מההסכם הקואליציוני שנחתם ברבים והונח גם על שולחן הכנסת", נכתב בעיתון.

בכוונת המפלגות החרדיות לקדם את חוק יסוד: לימוד התורה, שישווה את מעמד בני הישיבות לחיילים המשרתים בצבא. במפלגות הסבירו כי למרות הסערה שהתעוררה בעקבות הגשת הצעת החוק, הם לא מתכוונים לסגת ממנו.

עוד מבחזית החדשות

לדברי גורם ביהדות התורה "החקיקה המשפטית היא שגרמה להסתה נגד החרדים" והוסיף "אנחנו שתקנו והלכנו עם נתניהו כי חתמנו איתו על הסכם, מצפים ממנו שילך על ההסכם שנחתם איתנו". בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי חוק יסוד לימוד תורה יקודם על ידי הממשלה. "אנחנו רוצים גם את החוק הזה וגם את פסקת ההתגברות" אמר הגורם ביהדות התורה.

במאמר המערכת של המודיע הבוקר, הובהר כי "יהדות התורה הצטרפה לקואליציה לא כדי לקדם רפורמה משפטית – אלא כדי להסדיר את מעמדם של בני הישיבות". במאמר נרמז על הצעד הבא של יהדות התורה במושב החורף והוא קידום חוק הגיוס. שם גם הועבר מסר ברור לקואליציה: "יהדות התורה מקווה שסיעות הקואליציה יצביעו יחד עימה במה שנוגע לציפור נפשה".

במאמר נכתב כי הצעת חוק יסוד לימוד תורה סוכמה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. "אילו לא היה בג"ץ מערים שוב ושוב מכשולים על כל נוסחת חוק שהוצעה בעניין הנוגע לציפור נפשנו – לא היה ליהדות התורה כל עניין להוסיף עוד חקיקה תומכת", נכתב. "כל נושא החקיקה הזו, כמו גם פסקת ההתגברות, באים רק למטרה אחת: לסיים את סאגת מעמדם של מי ש"תורתם אמונתם" – ולא דבר מעבר לכך".

מאמר המערכת מתייחס להצעת החוק שהונחה אתמול על שולחן הכנסת. בכותרת המאמר נכתב "כן, יש לנו מטרה גלויה וברורה" – כשהכוונה היא להסדיר את מעמדם של בני הישיבות בחוק. כפי שהובהר במאמר, "יהדות התורה הצטרפה לקואליציה לא כדי לקדם רפורמה משפטית – אלא כדי להסדיר את מעמדם של בני הישיבות שתורתם אמונתם".

עוד נכתב במאמר כי "גם לציבור החרדי יש מטרות והתחייבויות לקהל בוחריו" אך המאמר מסייג את הדברים ומבהיר, כי הסיעה מעוניינת גם בהסכמות: "אין פניה של היהדות הנאמנה למאבקים. לא רק שאינה מעוניינת להוסיף שמן למדורה האוחזת בזירה הציבורית, אלא היא מצפה ומייחלת שיאוחו קרעים, שיושגו הסכמות ויגברו השפיות והרוגע בכל הצדדים".

אולם למרות הרצון להגיע להסכמות, המאמר מתייחס לחוק הקריטי שממתין למושב החורף – חוק הגיוס. "היהדות הנאמנה לא מבקשת משהו חדש, אלא את קיומו של ההסדר הנהוג מזה 75 שנה. היא לא ביקשה להוסיף דבר, גם לא לגרוע. לכך בדיוק היא חותרת ואת זה היא מבקשת לקבוע. אנו מאמינים באמונה שלמה שלימוד תורה חיוני לקיומו של עם ישראל".

גם עיתון "יתד נאמן" של יהדות התורה התייחס לנושא בשבוע שעבר ובמאמר בעיתון נכתב כי: "גם אם יתוקנו כל התיקונים של המבקשים לתקן את המעוות, אין לנו כיהודים שומרי תורה עניין במקום זה. לאחר תיקון עילת הסבירות, עלינו לחשב מסלול מחדש ולשאול את עצמנו, האם בכל מחיר? זהו דבר שאיננו בעלי עניין ישיר בו, האם אנחנו צריכים לשאת בנטל תוצאות המלחמה הזו?".

לעומת זאת, במאמר המערכת של ביטאון "הדרך" של ש"ס לא נכתב על החקיקה המתוכננת כפי שעשו במודיע, אלא על אופן ההתנהלות שלה מצפה המפלגה בחקיקת הרפורמה. תחת הכותרת "האחריות מחייבת" נכתב במאמר כי יש להתייחס לכלל ההשפעות הקיימות בזירות השונות. "מרן רבינו זי"ע, התווה לנו דרך בהנהגה הציבורית החותרת אל השלום האמיתי גם במחירים לא פשוטים ולא קלים, דרך שהיא שביל הזהב הממוצע שאינו נכנע לקיצוניות משום צד", נכתב.

עוד מבחזית החדשות

המאמר מבקר את "עצימת העיניים" של הקואליציה למול המשבר בצה"ל והתמונה הביטחונית המדאיגה שהציג הרמטכ"ל בימים האחרונים. "תיקון מערכת המשפט הוא דבר הכרחי, זה ברור ופשוט", נכתב. "מרן רבינו זי"ע היה הראשון שקרא לכך, ותנועת ש"ס שילמה מחירים כבדים לאורך השנים על המחויבות שלה לנושא. אך התעקשות ודווקנות בלי להסתכל ימינה ושמאלה, אינן מסימני החוכמה והתבונה".

עוד נכתב במאמר "עצימת העיניים או הראש בחול אינה מעלימה את הבעיות". "אנחנו לא חיים לבד בעולם משלנו, וההתכחשות לכך לא תעלים כבמטה קסמים את כל העולם שמסביבנו. אין זה משנה כעת מדוע המציאות היא כזו, זו עובדה נתונה. מה שנדרש הוא להבין מהי המציאות ומהם דרכי הפעולה האחראיים ברגע זה.

למרות שבמאמר מודגש אופן ההתנהלות האחראית שיש לקיים במושב הבא בכנסת, בש"ס מבהירים שהתנהלות כזו היא לא "פרס לאנרכיסטים" – אלא התנהלות אל מול מציאות קיימת בזירה הפנימית והבין-לאומית. "הדברים שצריכים להיעשות יעשו, הטיפול באנרכיסטים ובפורעי חוק יעשה. אבל מי שחושב שניתן להתעלם מהכול, להתעלם מהעולם ומארה"ב, הוא אינו חי בעולם הזה, הוא חי באשליות ילדותיות ובעולם שקיים רק בחלומותיו".

בסוף המאמר נכתב כי: "אנחנו נמשיך לנהוג באחריות, גם אם בטווח הקצר זה לא הצעד שיקצור כותרות. ננהג באחריות גם בצורך לתקן את מערכת המשפט ולא נפקיר את הזירה הזו, אך גם לא נפקיר זירות אחרות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים