שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » עו"ד אסתר שלום: "עו"ד דיני משפחה"
עו"ד משפחה
לעיתים נדמה כי עו"ד דיני משפחה ואנחנו קשורים יחד קשר הדוק. הסיבה העיקרית לכך היא שעורך דין זה מטפל בנושא החשוב ביותר לנו, המשפחה
FREEPIK

אז מהם תפקידיו של עורך הדין לענייני משפחה, ומתי מומלץ לפנות אליו, למרות שלא חייבים?

מבוא

עולם המשפט הישראלי הוא עולם רחב ומעניין. אולם, לצד נושאים רבים בו, אשר עוסקים בעיקר בפגיעה כלכלית, דוגמת דיני הנזיקין ועשיית עושר ולא במשפט, ותחומים אזרחיים כלכליים שונים, דוגמת דיני החוזים והתאגידים, עולה עולם אחד כרלוונטי ביותר עבור רובנו. 

עולם זה הוא עולם דיני המשפחה. הסיבה לחשיבותו של עולם הדינים האמור הוא הנגיעה לדבר, שייתכן שרבים מאיתנו מגדירים אותו כחשוב ביותר בעינינו – המשפחה שלנו. אז מהם תפקידי עורך הדין לענייני משפחה, וכיצד יכול עו"ד דיני משפחה לסייע לנו במהלך החיים?

עו"ד אסתר שלום: "דיני הנישואין והגירושין"

ייתכן שמדובר על תחום העיסוק הרחב ביותר עבור עורך דין דיני משפחה. די לבחון את סטטיסטיקת הנישואין והגירושין בישראל, אשר עולה בצורה מגמתית לאורך השנים, עד כך שבשנים האחרונות, על כל 4 זוגות הנישאים בישראל מדי שנה, זוג אחד מתגרש. 

ככלל, בישראל, מסור הדין לעניין נישואין וגירושין לדין הדתי בלבד, אולם, לצד עובדה זו, ניתן לדון בנושא האמור הן בבית הדין הדתי, הוא בית הדין הרבני, והן בבית הדין האזרחי, הוא בית המשפט לענייני משפחה. 

סמכויות כרוכות ומרוץ הסמכויות

לאור העובדה שניתן לדון בהליך הגירושין בשתי ערכאות שונות, מתחיל הליך הנקרא מרוץ הסמכויות. מדובר על כינוי משפטי, למצב בו ישנן שתי ערכאות בעלות סמכות דיונית לעיסוק בתיק. 

הסיבה למרוץ היא הסמכויות הכרוכות. בעוד דיון בנושאי הנישואין היא בסמכותו הבלעדית של הדין הדתי, נושאים שונים בעולם הגירושין, דוגמת מזונות ילדים וחלוקת רכוש, ניתנים לדיון הן לפי הדין הדתי והן לפי הדין האזרחי. הקביעה, לפי איזה דין ידונו הנושאים האמורים, היא בהתאם לערכאה אליה הוגשה תביעת הגירושין קודם, דבר המביא ל"מרוץ" בין בני הזוג, לערכאה העדיפה. 

הסכמים משפטיים – אילו הסכמים נחתמים על ידי עו"ד דיני משפחה?

מעבר להליך הגירושין, אשר עובר בין כתליו של בית המשפט ודורך עו"ד דיני משפחה, המכיר את החומר הנלמד ואת ההליכים על כלל רבידיהם, עולה תפקידו של עורך דין הגירושין גם לעניין מספר הסכמים משפטיים, אותם הוא עורך עבור לקוחותיו. 

חוק יחסי ממון – מבוא להסכמי ממון

הסכם ממון הוא חוזה משפטי, אשר נועד להחליף את הסדר חלוקת הרכוש הקבוע בחוק. כפי שיוסבר בפסקה הבאה, הסכמי ממון נועדו ליצור וודאות כלכלית ויציבות, גם לאחר פרידה. אך קודם לכן, הקדמה קצרה.

ככלל, קובע חוק יחסי ממון, שנחקק אי שם בשנת 1973, כי כלל הרכוש אשר נצבר על ידי בני הזוג, במהלך חיי נישואיהן המשותפים, יחולק בין השניים באופן שווה. יש לציין כי לצד העובדה שיש נכסים המוחרגים מההסדר האמור, ניתן לכלול תחתיו, בתנאים מסוימים, גם נכסים שהיו בבעלות אחד הצדדים בטרם הנישואין. 

עו"ד אסתר שלום: "הסכם ממון" 

אז כאמור, הסכם ממון נועד להחליף את ההסדר שתואר לעיל. פנייה לעו"ד לענייני משפחה, אשר מכיר את הדרישות הפרוצדורליות והמהותיות של הסכם ממון, יוכל לכתוב עבורכם הסכם תקף ושריר, שיחזיק בבית המשפט באופן מוחלט.

הכלל החשוב ביותר, אותו עליכם לדעת, במידה ואתם חותמים על הסכם ממון, הוא הדרישות בהתאם למעמד. בעוד עריכת הסכם ממון וחתימה עליו, בטרם הנישואין, דורשת חתימה עליו בפני נוטריון, או לחילופין, רשם נישואין, לא כך הדבר לעניין בני זוג נשואים. באם שני אלו ירצו ליצור הסכם ממון, יהא עליהם להביאו לאישור בפני אחרת מהערכאות שצוינו לעיל, כלומר, לאשרו בפני בית הדין הרבני, או לחילופין, על ידי בית המשפט לענייני משפחה. 

צוואות וירושות – מגיע לפתחו של כל אדם

בעוד בעולמות משפט רבים לא ניתקל לעולם, עולם הצוואות והירושות יגע כמעט כל אדם בחייו. הסיבה לכך היא הנסיבות בהן הן עולות. לאחר לכתו של אדם, נוצר ריק לעניין חלוקת הרכוש שלו. 

ככל שאדם לא הותיר הוראות ברורות, לאופן חלוקת הרכוש, נכנס לתוקף ההסדר המצוי בחוק הירושה. על פי הסדר זה, יש לחלק את הרכוש באופן שווה בין בת (או בן) זוגתו של המנוח וילדיו, כך שהאחרונים יתחלקו באופן שווה ברכוש שנותר.

הליכי ירושה – לא פעם נתקלים בקשיים

על אף שמדובר על הסדר די פשוט, לא פעם הליכי ירושה נתקלים בבעיות שונות. בין היתר, עולים מצבים בהם מגיעים יורשים לא מוכרים, דוגמת בן זוג שאינו מוכר ברישומי האוכלוסין, ולעיתים אף טוענים לקיומה של צוואה של המנוח. לאור מקרים אלו, ההמלצה היא יצירת צוואה תקפה מראש.

צוואה – פתרון יעיל, עם דרישה מהותית אחת

צוואה, גם היא, מהווה מסמך משפטי אשר מקבע את רצונו של המנוח לעניין העברת רכושו לאחר לכתו. ככלל, לצוואה תנאים פרוצדורליים לא מבוטלים, אשר בהם נדרש לעמוד עורך דין כותב הירושה.

לצד זאת, ומה שהופך את הצוואה לדי פשוטה לעריכה, היא הדרישה המהותית. ככלל, הדרישה היחידה לתקפותה של צוואה היא שהמצווה, במועד עריכת הצוואה, יהא כשיר משפטית. במילים אחרות, עליו להיות צלול ובעל יכולת לקבל החלטות על חייו. 

צוואות – עדיין לא פתרון משולם

על אף היותה חזקה לעומת דיני הירושה, גם כנגד צוואות, עולות לא פעם, טענות המפקפקות בכוחה. טענה שכיחה נגד צוואות היא חוסר כשורו המשפטית של המצווה, ולצדה, עולות טענות רבות לעניין פגמים פרוצדורליים, טענות המתגלות כאפקטיביות למדי.

משכך, עולות מספר המלצות עיקריות בעת עריכת צוואה. ראשית, מומלץ להצטייד, במעמד הכתיבה, בחוות דעת רפואית, המעידה על כשרות המצווה. מעבר לכך, מומלץ לצלם את הצוואה ככל הניתן, ואף ליצור תניות וסנקציות נגד הטוענים לביטולה.

עו"ד אסתר שלום: "הסכמי ידועים בציבור"

כפי שצוין, הדין הישראלי, לעניין נישואין וגירושין, הוא הדין הדתי. משכך, ישנם רבים שאינם זכאים להיכנס בברית הנישואין כדת וכדין, דוגמת בני זוג חד מיניים, פסולי חיתון שונים, ממזרים ועוד. 

משכך, עולים הסכמי הידועים בציבור ומקבעים עצמם כאלטרנטיבה ראויה. מדובר על פרי יציר בית המשפט, המעניק אפשרות ליצירת וודאות ביום שלאחר הזוגיות. הסיבה לכך היא הכרת בתי המשפט בהסכם ידועים בציבור כמסמך המעגן את הסטטוס (למרות שניתן להגיע אליו גם ללא ההסכם), ותחתיו נכנסים בני הזוג, במצב פרידה, תחת "חזקת השיתוף", המזכירה במהותה את הסדר חלוקת הרכוש בחוק יחסי ממון. 

מגשר – למרות שלא חייב להיות עו"ד דיני משפחה, זו ההמלצה

מעבר לכל אלו, עולה תפקיד אחד של עורך דיו לענייני משפחה, שאינו קשור בקשר הדוק להסמכה, שכן זו כלל לא נדרשת לכך. תפקיד זה הוא תפקיד המגשר. כאמור, מגשר אינו חייב להיות עורך דין, אך למרות זאת, ההמלצה היא לפנות אל עו"ד דיני משפחה בעת הליך גישור, זאת לאור מומחיותו בתחום המשפחה.

הליך גישור הוא הליך אלטרנטיבי לבית המשפט, אשר נועד להביא להסכמת שני הצדדים לפתרון שיוצע. ניתן לפנות להליך באופן וולונטרי, ולעיתים הדבר אף נעשה בהוראת בית המשפט, דוגמת תחילת הליך גירושין (מחייב 4 פגישות מהו"ת) וכן בתביעות שגובהן לא עולה על 75,000 שקלים.

באם אתם מצויים בפתחו או בעיצומו של הליך דיני משפחה, אתם מוזמנים להמשיך לקרוא את המאמרים באתר ולהתרשם מתחומי העיסוק והמומחיות שלנו, למאמר החדש ביותר באתר לחצו כאן. בין שלל המאמרים, אנו מרחיבים את היריעה לגבי כל אחד מהנושאים שצוינו לעיל, ורבים נוספים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים