שיתוף
תגובות
חדשות » סעודיה מקצצת בתפוקת הנפט: ארה"ב מאיימת בחריפות, ביידן; "צריך לשקול את היחסים"
הזהב השחור
לאחר ההחלטה לקצץ בתפוקת הנפט ולגרום להעלאת מחירים | האיום מגיע בזמן דרמטי מצדה של סעודיה, יחד עם פקיעת הפסקת האש הארוכה במלחמת האזרחים בתימן
המרכז הפיננסי של ריאד, סעודיה | צילום: shutterstock

יו"ר ועד החוץ בסנאט האמריקאי, בוב מנדדז, הודיע כי הוא מתכוון להטיל וטו על עסקאות העברת הנשק מארה"ב לסעודיה. הדברים נאמרו כתגובה על החלטת אופ"ק+ (ארגון יצואניות הנפט) בשבוע שעבר לקצץ את תפוקת חביות הנפט בשני מיליון חביות ליום. 

מננדז העביר ביקורת חריפה על ההחלטה הסעודית, שכן בתור המדינה הבכירה ביותר באופ"ק+, היה עליה לקחת בחשבון שתמיכה בקיצוץ תפוקת הנפט היומית תגרום לעליית מחירי הדלק בכל העולם.

כזכור, לפני כשלושה חודשים ביקר הנשיא ביידן בסעודיה, בעיקר כדי לנסות לשכנע את הסעודים להעלות את התפוקה ליום כדי לסייע בהורדת מחיר הדלק. מננדז סבור שסעודיה מעדיפה לעזור למאמץ המלחמתי של רוסיה באוקראינה, שכן כיצואנית נפט גדולה היא מעלה את רווחיותה מעלייה מחירים גלובלית. 

יש לציין כי גם מוחמד בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות, נפגש השבוע עם פוטין בסנט פטרסבורג. איחוד האמירויות, היא עוד חברה בכירה באופ"ק+ ובעלת ברית חשובה של סעודיה. בארה"ב לא ראוי בעין יפה את הביקור של בן זאיד, אך משרד החוץ באבו דאבי, בניסיון לפייס את האמריקאים, טען, שהפגישה אמורה לעסוק בתוכנית שתאפשר להביא לפיתרון המלחמה עם אוקראינה  

לדעת מננדז "ארה"ב חייבת להקפיא את כל הצדדים של שיתוף הפעולה עם ערב הסעודית, כוללת מכירת נשק ושיתוף פעולה ביטחוני מעבר לכל מה שנחוץ להגנה על כוח אדם ונכסים אמריקניים." לדבריו "לא אעניק אור ירוק לכל שיתוף פעולה עם ריאד, עד שהממלכה לא תעריך מחדש את עמדתה בנוגע למלחמה באוקראינה, Enough is enough".

גם ג'ון קירבי, היועץ האמריקני לביטחון לאומי, התבטא בחריפות נגד הסעודים ואמר  "הנשיא ביידן צריך להעריך מחדש את מערכת היחסים עם סעודיה". 

המשבר הנוכחי ביחסי ארה"ב וסעודיה הוא עוד אחד בשרשרת תקריות דיפלומטיות בין המדינות, מאז תחילת כהונתו של ג'ו ביידן. מיד עם היכנסו לבית הלבן הודיע ביידן, שאין בכוונתו לשתוק על חלקו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, אך המלחמה באוקראינה טרפה את הקלפים בשל העלייה החדה במחירי הנפט, והתלות של מדינות המערב בסעודיה וביצואניות הנפט האחרות. 

אם אכן תתקבל החלטה אמריקנית על עיכוב בעסקאות העברת הנשק לסעודיה, זו תהיה מכה משמעותית לממלכה, בעיתוי מאתגר, שכן  בשבוע שעבר הסתיימה הפסקת האש בת חצי שנה בתימן, בין המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן ומשמרות המהפכה לבין הממשלה התימנית הנתמכת על ידי הקואליציה הערבית בראשות סעודיה. החשש הוא שעם סיום הפסקת האש תתחדש הלחימה וסעודיה תזדקק לאספקה הצבאית של ארה"ב במלחמה זו. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים